Senaste nytt

Ska SAS lämna Star Alliance?

Kevinator

Medlem
Hej, med stor risk för ryktesspridning så vill jag ändå ställa frågan här, i förhoppning om att någon sitter på rätt information.

Jag har ett flertal långresor inbokade under 2017 med olika bolag inom *A och kommer att få stor nytta av Eurobonus Guldmedlemskapet som jag har slitit ihop under det gångna året. Däremot läste jag i en annan tråd att SAS hade försvunnit från *A ruttkartor. Och på min senaste flygning mellan Shanghai och Köpenhamn så hälsade besättningen endast från SAS, och inte längre " a member of Star Alliance", konsekvent igenom hela resan. Man skulle kunna tro att det är slarv om det skedde en gång, men så sa de i alla utrop igenom hela flygningen. Jag flög ner till Shanghai med samma danska besättning för tre veckor sedan, då betonade de både på danska, engelska och kinesiska att SAS är en del av *A.

Är det en förändring på G? I så fall skulle det kännas som en stor försämring av värdet utav ett EBG...

Vore extremt korkat. OneWorld huserar redan Finnair och Skyteam är.. ja Skyteam. Att vara allianslös gör SAS inte mycket bättre än norsken.

Hej, med stor risk för ryktesspridning så vill jag ändå ställa frågan här, i förhoppning om att någon sitter på rätt information.

Jag har ett flertal långresor inbokade under 2017 med olika bolag inom *A och kommer att få stor nytta av Eurobonus Guldmedlemskapet som jag har slitit ihop under det gångna året. Däremot läste jag i en annan tråd att SAS hade försvunnit från *A ruttkartor. Och på min senaste flygning mellan Shanghai och Köpenhamn så hälsade besättningen endast från SAS, och inte längre " a member of Star Alliance", konsekvent igenom hela resan. Man skulle kunna tro att det är slarv om det skedde en gång, men så sa de i alla utrop igenom hela flygningen. Jag flög ner till Shanghai med samma danska besättning för tre veckor sedan, då betonade de både på danska, engelska och kinesiska att SAS är en del av *A.

Är det en förändring på G? I så fall skulle det kännas som en stor försämring av värdet utav ett EBG...

Får verkligen inte hoppas det är så!

SAS är en grundande medlem och fyller en niche av rutter som ingen annan riktigt har i alliansen. Det vore väldigt väldigt märkligt om de skulle begå ett utträde-

SAS är en grundande medlem och fyller en niche av rutter som ingen annan riktigt har i alliansen. Det vore väldigt väldigt märkligt om de skulle begå ett utträde-

Tror chansen/risken för att de ska hoppa av är väldigt liten, just på grund av ovanstående. Och OM det nu vore så får man verkligen hoppas att det annonseras på ett bättre sätt....ska man byta samarbete bör det för att undvika chockvågor presenteras som en "positivt" nyhet av vd och inte genom att stackars kabinpersonal får fronta.

Tror knappast att SAS hoppar av på eget initiativ -- utan Star Alliance har de inte en chans på marknaden tror jag (om de inte byter till någon annan allians - skulle väl isåfall vara SkyTeam som ligger närmast till hands med tanke på att FinnAir är OneWorld).

Annat vore väl om de blev utsparkade ur Star av någon anledning. Men det tror jag knappast de stora spelarna i Star vill heller, för just nu får de nog rätt mycket trafik från ett ändå ganska köpstarkt Norden just tack vare att det finns bra Star Alliance täckning där.

Jag får verkligen hoppas att jag har fel.

Konspirationsteori på hög nivå enligt mig. Om de lämnar lär de gå ut med det och inte smyga in det i form av ruttkarta på star alliance eller hälsningsfras ombord. De kan ju bli utsparkade iofs men det ser jag som lika låg sannolikhet.

Spontant tror jag den största sannolikheten att SAS skulle lämna Star Alliance är om de blir uppköpta. Antingen av någon i en annan allians, eller t.ex. om de blir uppköpta av Lufthansa (som det ju alltid spekuleras om) och införlivas i Eurowings. Men i båda dessa fall lär det bli automatisk statusmatch in hos nya ägaren.

Toppen