Senaste nytt

Etihad:s chef får sparken efter misslyckade investeringar i andra flybolag?

Om Italien följde EUs alla regler skulle eurokrisen vara betydligt mindre.

Å andra sidan flyger redan Ryanair så vem vet?

Ojdå. Undrar vad som i så fall händer med Air Serbia som blivit så bra sedan araberna pumpade in kapital.
Gamla Air Serbia var inte mycket att hänga i julgranen.
Även Alitalia och Jet Airways har blivit bättre sedan investeringar av Etihad-gruppen. Problemet ligger nog inte i kvalitetsändringen, utan snarare att de inte tjänar pengar och att det således är en dålig investering. Gulfbolagen är under stor press att börja tjäna pengar på riktigt, då deras respektive regeringar inte längre vill skjuta till pengar

Problemet ligger nog inte i kvalitetsändringen, utan snarare att de inte tjänar pengar och att det således är en dålig investering.
Om du med "de" syftar på bolagen som Etihad har pumpat in pengar i... så är det mest troligt så att Etihads kapital möjliggjort kvalitetsändringen, frågan är vad som händer med de bolagen och deras respektive produkter nu när pengarna försvinner.
Kanske var lite otydlig i mitt första inlägg.

Är det inte så att Lufthansa bara ska leasa planen från Air Berlin (läste i tysk tidning) ?
Konkurrens i all ära, men i detta fall finns det nog inte operatörer nog att fylla marknaden.
Tyskland är en STOR marknad o Easyjet o Ryanair har troligen inte flygplan nog att allokera.

Air Serbia har hittat sin nisch o verkar generera ett positivt kassaflöde. Är ett litet bolag o klarar troligen av att fortsätta som idag.

Alitalia förstår jag inte hur det ska gå för om Etihad släpper taget.
Italien kommer gå in med ett ytterligare räddningspaket men man kan inte fortsätta i all evighet.
Om Lufthansa skulle köpa Air Berlin tror jag det blir omöjligt för bolaget att köpa Alitalia (som rykten angett).

Andra potentialla köpare är Italo (privata snabbtåg) eller kanske Qatar som ska genomföra köp av Italienska Meridiana i år.
Man sades innan förvärva Air Malta också....

Ett annat scenario är helt enkelt KK. Många utländska bolag betjänar ju redan italienska städer till egna hubbar.
Inrikes fungerar lågkostnadsflyget väldigt bra (otaliga aktörer).

När jag läser artikeln med "säljas till rejäla underpriser" kan jag inte låta bli tanken på att Ryanair lägger bud....
Efter misslyckandet med Aer/Air Lingus o brist på flygplan....
Ett bud, ta över marknad o sälj långlinjeflyg.

Blir intressant att följa!

Tyskland är en STOR marknad o Easyjet o Ryanair har troligen inte flygplan nog att allokera.
Ryanair har ju 200 kärror på beställning hos Boeing och baser i Frankfurt, Berlin, Bremen, Köln, Hamburg, Karlsruhe, Nürnberg, Düsseldorf/Weeze.

http://active.boeing.com/commercial...odels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report

Easyjet har 130 Airbus320NEO på beställning (2017-2022) och baser i Berlin och Hamburg.

Orders & deliveries | Airbus, Commercial Aircraft

Vi kan nog vara rätt säkra på att dessa bolag vill ha del av inrikeskakan om denna affär blir av. Slottar på Frankfurt lär bli lediga...

Ryanair har ju 200 kärror på beställning hos Boeing och baser i Frankfurt, Berlin, Bremen, Köln, Hamburg, Karlsruhe, Nürnberg, Düsseldorf/Weeze.

http://active.boeing.com/commercial...odels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report

Easyjet har 130 Airbus320NEO på beställning (2017-2022) och baser i Berlin och Hamburg.

Orders & deliveries | Airbus, Commercial Aircraft

Vi kan nog vara rätt säkra på att dessa bolag vill ha del av inrikeskakan om denna affär blir av. Slottar på Frankfurt lär bli lediga...
Mycket väl medveten om det, men dessa finns inte på plats denna vår.
Min konklusion var att ett potentiellt förvärv av Air Berlin idag bara hållt liv i tyskt inrikesflyg.
Ett uteblivet förvärv, eller leasing, innebär ett kraftigt underskott på flyg/operatörer för inrikesmarknaden på kort sikt.
Vem skickar in 80 kärror nästa måndag om detta skulle ske (?)
Ett i mitt tycke större problem än om man skulle neka uppköp/fusion pga av en marknadsmässig särställning (att bolaget blir monopolisitiskt).

Mycket väl medveten om det, men dessa finns inte på plats denna vår.
Min konklusion var att ett potentiellt förvärv av Air Berlin idag bara hållt liv i tyskt inrikesflyg.
Ett uteblivet förvärv, eller leasing, innebär ett kraftigt underskott på flyg/operatörer för inrikesmarknaden på kort sikt.
Vem skickar in 80 kärror nästa måndag om detta skulle ske (?)
Ett i mitt tycke större problem än om man skulle neka uppköp/fusion pga av en marknadsmässig särställning (att bolaget blir monopolisitiskt).
Marknaden lär hantera detta i vanlig ordning.

Om det dessutom är något vi har lärt oss genom åren är det att LCC-konceptet är extremt flexibelt. Jag tror inte för en sekund att dessa företag skulle tveka att styra om resurser (i brist på ny kapacitet) för att kapa andelar på lukrativ mark om möjligheten skulle finnas. Länkarna som @Homer postade ger ju tydligt stöd för detta.

Toppen