Vad har Alaska Airlines med saken att göra?Tråkigt om AS skulle förfalla nu när de gjort sånt lyft.
Även Alitalia och Jet Airways har blivit bättre sedan investeringar av Etihad-gruppen. Problemet ligger nog inte i kvalitetsändringen, utan snarare att de inte tjänar pengar och att det således är en dålig investering. Gulfbolagen är under stor press att börja tjäna pengar på riktigt, då deras respektive regeringar inte längre vill skjuta till pengarOjdå. Undrar vad som i så fall händer med Air Serbia som blivit så bra sedan araberna pumpade in kapital.
Gamla Air Serbia var inte mycket att hänga i julgranen.
Om du med "de" syftar på bolagen som Etihad har pumpat in pengar i... så är det mest troligt så att Etihads kapital möjliggjort kvalitetsändringen, frågan är vad som händer med de bolagen och deras respektive produkter nu när pengarna försvinner.Problemet ligger nog inte i kvalitetsändringen, utan snarare att de inte tjänar pengar och att det således är en dålig investering.
Ryanair har ju 200 kärror på beställning hos Boeing och baser i Frankfurt, Berlin, Bremen, Köln, Hamburg, Karlsruhe, Nürnberg, Düsseldorf/Weeze.Tyskland är en STOR marknad o Easyjet o Ryanair har troligen inte flygplan nog att allokera.
Precis. Slakten har börjat.artikel från september 2015
Ryanair, with costs 60% below Lufthansa's, begins an onslaught on domestic Germany | CAPA - Centre for Aviation
feb 2016
http://uk.reuters.com/article/ryana...ny-as-lufthansa-and-air-berlin-face-setbacks/
Ryanair Targets Lufthansa, Air Berlin With German Route Growth - Bloomberg
Mycket väl medveten om det, men dessa finns inte på plats denna vår.Ryanair har ju 200 kärror på beställning hos Boeing och baser i Frankfurt, Berlin, Bremen, Köln, Hamburg, Karlsruhe, Nürnberg, Düsseldorf/Weeze.
http://active.boeing.com/commercial...odels&cboAllModel=737&ViewReportF=View+Report
Easyjet har 130 Airbus320NEO på beställning (2017-2022) och baser i Berlin och Hamburg.
Orders & deliveries | Airbus, Commercial Aircraft
Vi kan nog vara rätt säkra på att dessa bolag vill ha del av inrikeskakan om denna affär blir av. Slottar på Frankfurt lär bli lediga...
Marknaden lär hantera detta i vanlig ordning.Mycket väl medveten om det, men dessa finns inte på plats denna vår.
Min konklusion var att ett potentiellt förvärv av Air Berlin idag bara hållt liv i tyskt inrikesflyg.
Ett uteblivet förvärv, eller leasing, innebär ett kraftigt underskott på flyg/operatörer för inrikesmarknaden på kort sikt.
Vem skickar in 80 kärror nästa måndag om detta skulle ske (?)
Ett i mitt tycke större problem än om man skulle neka uppköp/fusion pga av en marknadsmässig särställning (att bolaget blir monopolisitiskt).