Senaste nytt

Använda eurobonuspoäng

JKS

Medlem
Hej!

Hur resonerar ni vana flygare om poänganvändning: uppgradering eller bonusresa?

I nuläget är jag EBG, troligen snart med Amex Elite. Kommande intjäningsår kommer jag nosa på EBD-status främst med resor inom jobbet. Dock inga businessbiljetter.

Är det bortkastat att lägga på poäng på uppgradering jämfört med att spara t bonusresa?

/j

Det första du behöver svara på är om du får ihop poäng till en vettig bonusresa på den tid dina poäng är giltiga. Det låter som att du antingen inte reser speciellt mycket eller att du mest gör väldigt korta resor och därmed inte tjänar så värst mycket poäng eller har speciellt stort behov av att uppgradera. (OBS - om du når EBD så går inte poäng ut så länge du är EBD och upp till 5 år efter att du trillat ner igen!)

Nästa sak du ska fundera över är hur många resor du faktiskt gör med SAS longhaul, för det är främst där du kan ha möjlighet att uppgradera med poäng - på andra bolag inom Star Alliance måste du ha väldigt höga bokningsklasser för att kunna uppgradera med Eurobonus-poäng och det har jag svårt att se att du har utifrån vad du skriver.

När du själv kommit fram till svaret på dessa två frågor så är ditt val lättare, men det är fortfarande svårt för någon annan att säga vad som är bäst för dig.

Hej!

Hur resonerar ni vana flygare om poänganvändning: uppgradering eller bonusresa?

I nuläget är jag EBG, troligen snart med Amex Elite. Kommande intjäningsår kommer jag nosa på EBD-status främst med resor inom jobbet. Dock inga businessbiljetter.

Är det bortkastat att lägga på poäng på uppgradering jämfört med att spara t bonusresa?

/j
Det är väldigt många som använder sina poäng först och främst till upgrades, kan vara mycket bra värde på longhaul om man har en resepolicy som bara tillåter resor i Go. Sedan så är det naturligtvis högst personligt om man prioriterar upgrades på longhaul eller bonusresor, för mig så har dom ungefär samma värde.

Däremot så tycker i alla fall jag att det har ett dåligt värde att uppgradera andra resor än longhaul om man inte har ett specifikt syfte, t ex att man behöver extra poäng för att behålla status.

Har du tillräckligt med poäng OCH tid över till att göra nöjesresor så tycker jag det är bäst värde att boka longhaul i business/first.
Har du inte båda ovan så är det nog bäst att använda poängen till att uppgradera SAS på longhaul.

Däremot så tycker i alla fall jag att det har ett dåligt värde att uppgradera andra resor än longhaul om man inte har ett specifikt syfte, t ex att man behöver extra poäng för att behålla status.
Du får inte mer poäng om du uppgraderar med poäng, så detta syfte är extremt dåligt.

Toppen