Senaste nytt

Jämförelse av Eurbonuspoäng och en fårhage

Det känns som om typ sista hälften av den här tråden är helt OT. Handlar inte alls om bästa kortkombination.

För övrigt, bara för att jag inte kan låta bli. Någon frågade om extra poäng vid flygningar. Ja, SAS codeshare med Etihad ger bara Extra poäng, inte bas poäng. :)
 

palmen

Moderator
Till alla som tycker att man bokar resor för baspoäng, var på SAS sida står det hru många baspoäng jag har att boka för?
Jag ser bara att jag har tillgängliga poäng och det är på inget sätt samma sak som baspoäng.
Eller är det någon sida jag missat i appen eller på hemsidan var alla mina baspoäng finns listade?
Jag kan köpa att vi kallar poängen för Baspoäng och Tillgängliga poäng. Baspoäng räknas bara mot status och Tillgängliga poäng är sådana man kan använda. Förhållandet mellan Baspoäng och Tillgängliga poäng är 1:1 när man flyger, annars kan det diffa i förhållandet mellan dom.
upload_2016-12-16_20-40-59.png
 
Till alla som tycker att man bokar resor för baspoäng, var på SAS sida står det hru många baspoäng jag har att boka för?
Jag ser bara att jag har tillgängliga poäng och det är på inget sätt samma sak som baspoäng.
Eller är det någon sida jag missat i appen eller på hemsidan var alla mina baspoäng finns listade?
Jag kan köpa att vi kallar poängen för Baspoäng och Tillgängliga poäng. Baspoäng räknas bara mot status och Tillgängliga poäng är sådana man kan använda. Förhållandet mellan Baspoäng och Tillgängliga poäng är 1:1 när man flyger, annars kan det diffa i förhållandet mellan dom.
Visa bifogad bild 59206
Vet inte riktigt vem som hävdat att det (bara) är baspoäng man bokar resor för, men de får svara för sig själva. Men jag är glad att du insett att er terminologi med extrapoäng var fel tidigare.

För övrigt tycker jag vi släpper det här nu, så vi inte går OT i denna tråden också.
 

palmen

Moderator
För övrigt tycker jag vi släpper det här nu, så vi inte går OT i denna tråden också.
Finns inget "Off Topic" i en fårhage med eurobonuspoäng :)

Vet inte riktigt vem som hävdat att det (bara) är baspoäng man bokar resor för, men de får svara för sig själva. Men jag är glad att du insett att er terminologi med extrapoäng var fel tidigare.
Det var så det hela startade när det påstods att man bokade bonusresor för baspoäng.
Förhållandet mellan extrapoäng och tillgängliga poäng är alltid 1:1 vid intjäning mig veterligen (vilket det inte är för baspoäng).
 

NotRyan

Medlem
Alltså, det finns 2 egentliga typer av poäng, Baspoäng och Extrapoäng samt en avart av Baspoäng som dök upp första gången när svenska staten förbjöd intjäning av poäng på svenska inrikeslinjer, dom är endast statusgrundande men används till att ge årspoäng för Amex Elite idag...

Baspoäng får man på Star Alliancebolag när man flyger
Avarten ges idag endast av Amex när man betalar årsavgiften på sitt Elite
Extrapoäng fås på lite av varje övrigt, spend på kreditkort, hotell, o.s.v

Status räknas på summan av de två första kategorierna intjänade under ditt kvalificeringsår, i övrigt så är alla poäng lika när dom finns på kontot, förutom avarten som bara är statusgrundande och inte tillgängliga.

Därav finns kolumnen tillgängliga poäng som är det som kan användas, samt att systemet räknar statusnivån på kolumnen baspoäng. Det nuvarande systemet kan inte summera på en variabel period som varierar mellan olika medlemmar, därför nollas dom när kvalificeringsåret går ut.

Vad man tjänar, på flighter respektive annat. Baspoäng eller Extrapoäng finns bra beskrivet på sas.se
 

RobeAnJa

Medlem
Det är ditt sätt att se det men jag håller inte med. Baspoäng är alltid baspoäng och inga undantag. Var hos sas ser du att vissa baspoäng inte går att använda när du tittar på din poäng översikt?

Det står "Basic points - qualifying only" samt en nolla i kolumnen Tillgängliga poäng för de 20000 poäng man får för ett år med AmEx Elite. Du ser det längst ner på skärmdumpen vi diskuterat kring.
 
Last edited:

RobeAnJa

Medlem
Till alla som tycker att man bokar resor för baspoäng

Man bokar resor för Eurobonus-poäng. De kan vara bas- eller extrapoäng när du tjänar in dem men det spelar ingen roll när det handlar om köp. Summan av dina baspoäng under din kvalificeringsperiod påverkar din status. Extrapoängen gör det inte.
Om jag som är EBS bokar en tur och retur inom Europa får jag 3000 eurobonus-poäng, 1500 för utresa och 1500 för hemresa, heller hur? Jag får inte 6000 poäng vilket teorin om att baspoäng och tillgängliga poäng är olika poäng skulle innebära. Tillgängliga poäng är summan av dina extrapoäng och baspoäng som du kan använda för köp av exempelvis bonusresor.

Det här är mitt sätt att se det och det funkar för mig. Vi fattar alla hur detta funkar i praktiken men har lite olika sätt att se på det bara. Det var allt för mig i denna tråd. För övrigt har jag inte förstått någonting av fårhageliknelsen men den var underhållande!
 

palmen

Moderator
Man bokar resor för Eurobonus-poäng. De kan vara bas- eller extrapoäng när du tjänar in dem men det spelar ingen roll när det handlar om köp. Summan av dina baspoäng under din kvalificeringsperiod påverkar din status. Extrapoängen gör det inte.
Om jag som är EBS bokar en tur och retur inom Europa får jag 3000 eurobonus-poäng, 1500 för utresa och 1500 för hemresa, heller hur? Jag får inte 6000 poäng vilket teorin om att baspoäng och tillgängliga poäng är olika poäng skulle innebära. Tillgängliga poäng är summan av dina extrapoäng och baspoäng som du kan använda för köp av exempelvis bonusresor.

Det här är mitt sätt att se det och det funkar för mig. Vi fattar alla hur detta funkar i praktiken men har lite olika sätt att se på det bara. Det var allt för mig i denna tråd. För övrigt har jag inte förstått någonting av fårhageliknelsen men den var underhållande!
Men du bokar aldrig bonusresor för baspoäng. Du ser detta tydligt på dina eurobonussidor. Uppe till vänster visar ditt års baspoäng, dessa kan du inte använda till något utan de räknas bara mot status. Till höger ser du dina tillgängliga poäng och dessa kan du använda. Det finns inget samband mellan dessa summor. Flyger du tjänar du baspoäng och lika många tillgängliga poäng. Amex tjänar baspoäng men inga tillgängliga poäng. Alla extrapoäng du tjänar blir till tillgängliga poäng med 1:1 förhållande.

Problemet blir när folk säger att man bokar bonusresor för baspoäng, för det gör man inte.
Du kan ha 1.000.000 baspoäng ett år men bara 1000 tillgängliga poäng. Det kan även vara det omvända.

Om jag flyger och tjänar 3000 baspoäng så får jag även 3000 tillgängliga poäng. Totalt är det 6000 poäng varav hälften går mot status och andra hälften blir tillgängliga.

Hur man själv håller reda på detta är upp till varje person, men det blir fel när man påstår att bonusresor bokas för baspoäng.
 
Beskriv gärna hur detta skulle gå till.
Du har bokat resor för extrapoängen medans baspoängen finns kvar då dessa inte påverkas av att du bokat resor.

Och det omvända brukar jag själv ha då jag nästan enbart reser med One World på betalda biljetter men betalar alla dessa resor med SAS Amex.
 
Toppen