Senaste nytt

Värvningsbonus / kampanj - SAS American Express Elite

Du får skilja på värvningspoäng och årligen återkommande 20k baspoäng.
Värvningspoängen ger ingen extra status hos SAS, de är vanliga s k extrapoäng. Den årligen återkommande bonusen från Amex om 20k är baspoäng, som enbart höjer din status hos Eurobonus, dessa ökar inte ditt saldo av användbara EB-poäng.
Det är ju just det som är problemet. Jag förstod det som att det är 20000 årliga vanliga baspoäng man får. Det är det ju alltså inte eftersom vanliga baspoäng kan användas till exempelvis awards.

Det är ju just det som är problemet. Jag förstod det som att det är 20000 årliga vanliga baspoäng man får. Det är det ju alltså inte eftersom vanliga baspoäng kan användas till exempelvis awards.
Nej, baspoäng kan aldrig användas till något annat än status. När du flyger får du t ex 1,250 baspoäng plus 1,250 extrapoäng. Se nedan. Första posten är enbart extrapoäng. Nästa post är en flygning, både extra och bas, sista är ett utnyttjande av poäng.

Capture.PNG

Nej, baspoäng kan aldrig användas till något annat än status. När du flyger får du t ex 1,250 baspoäng plus 1,250 extrapoäng. Se nedan. Första posten är enbart extrapoäng. Nästa post är en flygning, både extra och bas, sista är ett utnyttjande av poäng.

Visa bifogad bild 58316
Tack! Då hänger jag med, jag trodde att baspoängen alltid var användbara (till annat än status) men det gäller alltså bara poäng från flygningar.
Jag tolkade det SAS skriver som att baspoäng alltid kan användas till award: Scandinavian Airlines (new) - SAS

"Basic points can be used for award travel and also count towards upgrade to a higher membership level."

Jag anser att det är onödigt otydligt från AMEX och SAS sida vad som gäller, men är glad för hjälpen man får här :)

Ja det är rätt otydligt, det vore bättre och kalla dom "Status Poäng"... På kontoutdraget så står det: "Basic Points, qualifying only".

Hej, nybliven medlem här. Har läst på forumet i några år men inte haft anledning att "joina" så att säga. Försöker hålla "guldstatus" igång i två allianser, är idag medlem i Flying Blue (Platinum) och Executive Club (Silver). Funderar dock på att byta ut Flying Blue mot Eurobonus till nästa medlemsår, och detta kort är en av anledningarna. Så, någon som är sugen på att värva mig? PMa isf :)

Hann inte lägga mig ifrån datorn innan jag hade sex PM. Jag svarade den person som skrev först. Tack alla!

Last edited:
Hej, nybliven medlem här. Har läst på forumet i några år men inte haft anledning att "joina" så att säga. Försöker hålla "guldstatus" igång i två allianser, är idag medlem i Flying Blue (Platinum) och Executive Club (Silver). Funderar dock på att byta ut Flying Blue mot Eurobonus till nästa medlemsår, och detta kort är en av anledningarna. Så, någon som är sugen på att värva mig? PMa isf :)

Hann inte lägga mig ifrån datorn innan jag hade sex PM. Jag svarade den person som skrev först. Tack alla!
Kan ju vara intressant vem som svarade dig... såhär säger reglerna

"På grund av att detta har misskötts av flertalet medlemmar så kommer vi inte tillåta värvningar till Amex för närvarande, mer om varför kan ni läsa i tråden för att värva till Amex.

Försöker man ändå bli värvad eller värva någon kan man räkna med en avstängning från forumet.

Eller vad säger en moderator, såsom @palmen eller @Senator?

Ok, hade tyvärr ingen aning om det. Såg bara att det förekommit i stor skala tidigare i forumet. Sorry

Och vad jag kan se så är den person som gjort fel jag, jag har postat i fel forum. Ber om ursäkt för det.

Välkommen hit, @hg1980! Ingen särskilt stor skugga ska falla på dig, däremot finns det uppenbarligen andra medlemmar här som har problem med läskunnigheten...

Hej! Ny på forumet, så dumförklara mig inte :p Om jag förstår rätt efter läst alla regler och riktlinjer, det finns inget sätt att bli rekryterad längre?

Toppen