Senaste nytt

Nyfiken på Instant upgrade South African

ulagun

Medlem
Kikar på flyg till Sydafrika fvb Victoriafallen.
SAA har något de kallar instant upgrade. Om jag fattat rätt så är bokas man i businessclass.
Stämmer detta?
Vad som gör mig fundersam är att priset är ungefär hälften mot deras ordinarie businesspriser.Finns det en hake någonstans?
Vad innebär bokningsklass D ?
Någon som har rest med SAA i Instant upgrade?
Alternativet är Lufthansa premium economy som blir ca 4.000 DKR billigare tor än SAA Instant Upgrade. Pengar som då t.ex kan användas till bättre boende.
Hjälp!
Kan bara inte bestämma mig.

Vad har du för pris på biljetten och vilken är den exakta rutten? Utan dessa parametrar är det svårt att identifiera farebasis.

Vad har du för pris på biljetten och vilken är den exakta rutten? Utan dessa parametrar är det svårt att identifiera farebasis.
Tittade på Kastrup-Frankfurt - Johannesburg mitten av maj 2017.
Har inte priserna exakt på kronan,och det diffade några 100-lappar beroende på avgångsdatum och flight.
LH premium economy ligger på ca. 4.500 DKR enkel.
SAA Instant samma sträcka ca. 6.500 DKR.
CPH-FRA flygs med SAS och de gånger jag bokat Premium med LH har det alltid blivit i Plus med SAS till/från FRA.

SAA själva skriver:
Get a Business Class seat at an Economy Class price. Experience all of our Business Class benefits like a 2 piece hand luggage allowance and an increased checked-in baggage allowance of 32kg. Save time with our priority check-in service and make use of our world-class Business Class lounge facilities.

Detta låter som det Swiss har/hade inom Europa med Business Saver. Så länge planet går som det är tänkt så flyger man i business class. Blir det inställt eller man behöver bokas om av något skäl så kan man få det tufft att hamna i business i det nya planet.

Det finns inga fares som stämmer med det där i ExpertFlyer iaf. Och jag är tveksam till att det är bokningsklass D då dessa är ganska dyra.

Det finns inga fares som stämmer med det där i ExpertFlyer iaf. Och jag är tveksam till att det är bokningsklass D då dessa är ganska dyra.

Har nu läst på och hämtat lite info från deras hemsida. Så förutsatt om detta nu stämmer och att Instant upgrade = business anser jag det vara intressant alternativ till Lufthansa Premium Economy för drygt 4.500 DKR.

Bokningsklasser tagen från deras hemsida
Economy saver
GWL
Economy Plus
VTQSH
Economy select
KMBY
Instant upgrade
D
Business
JC

Exempel på priser CPH-JNB via FRA Instant Upgrade således 6.075 resp 6540 DKR. (De visade åtta alternativ men av utrymmesskäl tog jag med endast två)

Lowest Fares Selected fare Below are 8 flights from Copenhagen to Johannesburg departing on 18 May. For each flight, 4 fare types with different conditions are proposed. Please select a price for the flight you would like to book. Saver Plus Select Business
Show fare comparison
18:15
Kastrup07:25+1 day
O.R. Tambo International
Total duration 13h10m , 1 stop
South African Airways (SA7956)
operated by Scandinavian Airlines
South African Airways (SA261) Show flight details
Lowest Fares
DKK2,777.00

DKK3,567.00

DKK6,075.00

DKK13,258.00

18:15
Kastrup07:25+1 day
O.R. Tambo International
Total duration 13h10m , 1 stop
Scandinavian Airlines (SK1635) South African Airways (SA261) Show flight details
DKK2,778.00

DKK4,032.00

DKK6,540.00

DKK13,548.00

Som referens kostar en biljett i D-klass enligt ExpertFlyer 28k SEK T/R.

Uppenbarligen vill de inte berätta vilken farebasis det är, så det går inte att kolla upp reglerna, men det de skriver antyder att instant upgrades bokas in i D fare bucket, men det är lite konstigt eftersom det är en relativt dyr bucket.

Hsh, man ska alltid vara lite försiktig när man köper sådana här fares för det finns en risk att det slutar med att man flyger economy även om det oftast fungerar bra. Det är dock viktigt att ha det i bakhuvudet...

Tack för svar.
Anledningen jag ställde frågan var att priset låter lite för bra jämfört med över 13.000 Dkr för "riktig" business biljett.
Man brukar ju få vad man betalar för.
Överväger att mejla dem och fråga om det verkligen stämmer.

Tror det är bättre att göra en dummybokning och se var du kan välja plats (förutsatt att det går att göra innan du betalar)...

Toppen