Senaste nytt

Auckland- världens dyraste hotellstad?

Voyageur

Medlem
Ska ned till Auckland, Nya Zealand nu i slutet av November och kan inte annat än förundras över prisläget på hotell! Ett genomsnitt på Booking.com eller på Accor's bokningssida ger ett generellt pris på runt 2000-2500kr på ett standard 4 stjärnigt rum. Trodde att jag råkade av en händelse besöka staden vid en större mässa eller händelse, varav prisläget. Döm om min förvåning när samma priser fortsätter när jag tittat ända in i mar 2017. Hur kommer det sig att Auckland eller Nya Zealand har ett så otroligt högt prisläge, t.ex. jämfört med Sydney och Australien där jag skulle säga ett generellt prisläge mer låg strax under 1500kr för samma standard. Hilton begär absurda 4000kr/natt...även under andra datum? !

Blev till slut ett Ibis i utkanten av staden för det facila priset 1200kr/natt. Kanske inte det mest ideala hotellet för att tillbringa med sin date på men men. . . .
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Dr. Miles

Expert
Ska någon mässa pågå under perioden du besöker där?
Jag har liknande erfarenhet när en mässa pågick i Bryssel. Då kostade ett 3-stjärnigt hotell ca 240 EUR per natt.

Det var inte så dyrt i Auckland när jag besökte där för några år sedan. Då bodde vi på en serviced apartment (1 bedroom suite) och det kostade ca 120-130 NZD per natt.
 

taxvalp

Medlem
Jag har gjort samma observation inför en resa nästa år. Visserligen under högsäsong men även jag joxade runt med olika datum och det var dyrt även då.

Kan slå ett slag för Accor Plus som jag skaffade inför bokningarna, två gratisnätter och 10 procent rabatt på rumspriset. Lönade sig snabbt.

Till @Dr. Miles lite OT: Just Bryssel är en galen stad för hotellpriser. Finns gott om hotellrum och när det inte är evenemang eller session i parlamentet är det billigt. Har bokat Sofitel för omkring 900 kronor natten där vid ett par tillfällen, bra värde i en västeuropeisk huvudstad...
 

jumbooze

Medlem
För Auckland kan jag rekommendera IHG poäng (ligger mellan 20-25k) / natt och det värderar jag till 950-1200SEK (om man inte tjänar in dem på kampanjer) sen är väl inte hotellen några riktiga lyxhotell men jag kan återkomma när jag har bott där med recension.
 
Ska någon mässa pågå under perioden du besöker där?
Jag har liknande erfarenhet när en mässa pågick i Bryssel. Då kostade ett 3-stjärnigt hotell ca 240 EUR per natt.

Det var inte så dyrt i Auckland när jag besökte där för några år sedan. Då bodde vi på en serviced apartment (1 bedroom suite) och det kostade ca 120-130 NZD per natt.
Vart hittade du sådant apartment-boende i Auckland?
 

Valley

Medlem
Ska någon mässa pågå under perioden du besöker där?
Jag har liknande erfarenhet när en mässa pågick i Bryssel. Då kostade ett 3-stjärnigt hotell ca 240 EUR per natt.

Det var inte så dyrt i Auckland när jag besökte där för några år sedan. Då bodde vi på en serviced apartment (1 bedroom suite) och det kostade ca 120-130 NZD per natt.

Angebot - "Messepreis" :)
 

Voyageur

Medlem
Ska någon mässa pågå under perioden du besöker där?
Jag har liknande erfarenhet när en mässa pågick i Bryssel. Då kostade ett 3-stjärnigt hotell ca 240 EUR per natt.

Det var inte så dyrt i Auckland när jag besökte där för några år sedan. Då bodde vi på en serviced apartment (1 bedroom suite) och det kostade ca 120-130 NZD per natt.

Nej inte vad jag vet. Därför jag tittade längre fram och ser exakt samma prisbild under början av 2017. :(
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen