Senaste nytt

Betala för pre-seating med BA - är det värt pengarna?

Intressant nog så köpte vi precis en resa med American som har BA segment. Jag är BA Guld, men sambo BA Silver. I normala fall kan hon bara boka plats sju dagar innan, men när denna är bokat som American och när vi länkas från AA.com till BA.com för att välja platser, så är det gratis vid bokningstillfälle.

Gällande @LarsCph kommentar om "Hand Bagage Only (HBO)" biljetter så tror jag detta gäller för alla, inklusive BA Gold.

Måste man inte ha status på AA för att kunna boka tidigt utan kostnad om det är en BA flygning? Jag bokade för några månader sedan via hustruns AA konto en flygning med BA och fick betala för bokningen i C klass, vilket jag tycker är ganska dåligt. I C borde det vara gratis att välja säte redan vid bokningen även utan status. De som har status har ju ändå ett par glassiga säten blockade för sina bokningar så man inkräktar ju inte på deras förmåner.

Att kunna välja säte i förväg och i princip alltid ha bra säten att välja på är den största fördelen med BA. Det är ju enbart folk utan status som gnäller och de har två val om de ska kunna välja säten tidigare: betala eller flyg mer.

Att kunna välja säte i förväg och i princip alltid ha bra säten att välja på är den största fördelen med BA. Det är ju enbart folk utan status som gnäller och de har två val om de ska kunna välja säten tidigare: betala eller flyg mer.

Nu tycker jag att du är ganska hård mot oss statuslösa som gnäller. Som du vet går ju antalet flygresor snabbt ner i antal när man övergår till pensionärslivet och har man inte haft status på BA tidigare lär man inte få det nu. Om jag betalar för en flygbiljett i bussines med BA eller använder en award så tycker jag det i likhet med andra flygbolag skall vara möjligt att boka sin sittplats utan kostnad, speciellt när man reser tillsammans. Till USA kostar det ca 1000 kr att boka en plats. Det inkräktar ju inte på statusfolkets förmåner, ni slipper ju att betala och har dessutom ett antal bra platser reserverade upp till 24 tim före avgång. Lite smulor kan väl även vi statuslösa få, i varje fall om vi köper en bussinesbiljett. När det gäller F bokning har ju även vi statuslösa en gratis bokning av seating, alltid något, förutom de glassiga sätena förståss.

Bokar du de dyraste business-klasserna så ingår väl seating om jag inte missminner mig helt.

Men du får tycka det är hur taskigt som helst - i detta fall kommer jag att försvara min statusförmån med näbbar och klor. Det är ju inte direkt så att det krävs mycket för att du ska få ihop status så det räcker för att få förboka säten.

Jag förstår inte riktigt att @agehall status skulle urholkas om vi statuslösa får boka seating i C klass när man köper sin biljett. Det är ju ändå ett antal av de bästa stolarna blockade för statusfolket. Men jag kan leva med detta, jag är glad att jag än så länge får välja ur samma matsedel och dricka samma vin som statusfolket.

I detta sammanhang får jag ge en eloge till SAS. Jag har i närtid bokat en resa till MIA med sämsta möjliga intäkt för SAS, poängresa på 2-4-1 voucher. Redan vid bokningstillfället kunde jag som statuslös utan kostnad boka de bästa platserna, 1 D/F, tack SAS.

Jag förstår inte riktigt att @agehall status skulle urholkas om vi statuslösa får boka seating i C klass när man köper sin biljett. Det är ju ändå ett antal av de bästa stolarna blockade för statusfolket.
Först och främst ska vi ta och reda ut saker lite här. Jag betvivlar starkt att du har köpt en biljett i bokningsklass C. Dels för att den är rätt dyr i jämförelse med en I eller R fare, men främst för att du klagar på att du inte får välja plats. Hade du faktiskt köpt en biljett i bokningsklass C så hade du fått välja plats. Du har med andra ord valt, precis som de flesta andra, att köpa en billigare produkt där sätesval inte ingår. Precis som alla andra har du dock möjlighet att betala för den tjänsten och få samma möjligheter som de som betalar för C/J-biljetter eller har status får.

I detta sammanhang får jag ge en eloge till SAS. Jag har i närtid bokat en resa till MIA med sämsta möjliga intäkt för SAS, poängresa på 2-4-1 voucher. Redan vid bokningstillfället kunde jag som statuslös utan kostnad boka de bästa platserna, 1 D/F, tack SAS.
Ja, SAS tappade tyvärr bollen där för ett antal år sedan och började låta alla förboka sina säten. (Kommer inte ihåg ifall det alltid var möjligt på awards dock!) Det är synd för det var en fin fördel för EBG på den tid det begav sig.

Jag har själv principiellt lite svårt med att BA skall ha pengar för platser i affärsklass. Det är bättre då att blockera vissa populära platser för Gold, t.ex. att enbart Upper Deck på en B747 är för Gold eller dyl. Jag är BA Gold själv, men har precis bokat en resa med min sambo där vi åker hem på olika flighter så jag kan inte boka platser till oss båda trots att hon är BA Silver.

T.ex. blockera rad 1 och 2 inom Europa (BA gör redan detta, Lufthansa samma) eller Swiss som bara låter Miles & More Senator och HON boka populära platser på long-haul.

Det finns kanske en logik någonstans. Det kan vara ett sätt att verkligen ge statuskunder fördelar, men det går verkligen emot strömmen där "alla andra" erbjuder platsbokning i premiumkabiner.

Toppen