Senaste nytt

Tokyo läge

Landar i Narita...

Oj, vad många tips . Måste få till en bokning nu snart. Ska bli kul att komma dit.

Hinner man verkligen bo på två ställen på 6 nätter??? Kanske...

BTW, finns ytterligare att göra tips, shopping (ngn med erfarenhet att handla köksknivar där T.ex.) och är det värt att åka till Fuji?

Det hinner man! :) Tokyos olika delar är otroligt olika, nästan som separata städer. Kökp absolut köksknivar, det finns jättefina på varuhuset Tokyu hands t ex. Där finns för övrigt det mesta.
Don Quijote är ett jättestort galet varuhus som har allt från designerhandväskor till utklädningskläder & sexleksaker. Bisarrt och roligt typ 4 våningar, finns på olika ställen bl a i Shinjuku.

Cat street är en mysig shoppinggata, Shibuya har massor med butiker och varuhus.
Rekommenderar även Edo-Tokyo-museet, mkt bra och de har även mycket bra lunch och fina saker i sin shop. Tokyo National museums huvudbyggnad är också värd ett besök.

Vi åkte inte till Fuji, nöjde oss med att se det från Shinkansen från Kyoto så vet inte om det är värt det.

En galet bra krog med fantastisk shabu shabu är Hassan i Roppongi. Sååå gott!

Scanvinavian Traveler, sid 150, föreslår i senaste numret att boka en bärbar wifi enhet att hämtas på flygplatsen eller på hotellet. Detta för att använda en kart-app då det citat "inte finns några gatunamn i Tokyo". Med mängden turister och antalet guideböcker/site jag skummat genom och GPS-appar i telefon - blir jag lite förvånad. Brukar ni som frekvent besöker Tokyo (som turist) nyttja detta?

Scanvinavian Traveler, sid 150, föreslår i senaste numret att boka en bärbar wifi enhet att hämtas på flygplatsen eller på hotellet. Detta för att använda en kart-app då det citat "inte finns några gatunamn i Tokyo". Med mängden turister och antalet guideböcker/site jag skummat genom och GPS-appar i telefon - blir jag lite förvånad. Brukar ni som frekvent besöker Tokyo (som turist) nyttja detta?
Jag har hyrt en en trådlös router en gång. Funkade smidigt, kostade inte så mycket (tror det var runt 500kr för 6dagar och det är obegränsad surf.) och gick att använda till alla enheter. Jag tyckte att det var smidigt för att kunna använda kartor och dylikt.

Jag köpte ett simkort med datauppkoppling från eConnect Japan - SIM Card Sales, Pocket WiFi Rental istället, då det var bra mycket billigare än att hyra under en lång period. Vid en kortare period var väl priserna mer liknande. Hur som helst värt att jämföra :) Jag tyckte det var smidigt att bara hålla koll på en apparat och dess batteristatus, men någon annan kanske tycker det är viktigt att kunna ha sitt telefonnummer och kunna ta emot SMS och liknande.

Gällande Mt. Fuji - jag vandrade till toppen när jag var där. En fantastisk vandring som jag kan rekommendera alla som gillar en liten lagom utmaning. Men det är ju en sommaraktivitet.

Jag hyrde Pocket Wi-fi via Japan Rail (där jag köpte mitt JR pass). Kostade ca 500 kr för 2 veckor och dosan levererades till första hotellet vi bodde på. Funkade klockrent och man kan som sagt ansluta flera enheter samtidigt!

Scanvinavian Traveler, sid 150, föreslår i senaste numret att boka en bärbar wifi enhet att hämtas på flygplatsen eller på hotellet. Detta för att använda en kart-app då det citat "inte finns några gatunamn i Tokyo".
Japansk adress är byggd på:
  1. Postnummer
  2. Länsnamn
  3. Stads-/bynamn
  4. Delortnamn
  5. Ännu mindre delortnamn
  6. Byggnadsnummer
  7. Lägenhetsnummer (om det är en stor byggnad)

T ex adressen av Tokyo Tower

〒105-0011 東京都港区芝公園4丁目2-8

105-0011 är postnummer
東京都 är Tokyo (Tokyo län)
港区 är Minato-ku (en stadsdel av Tokyo stad)
芝公園 är Shiba-koen (Shiba parken)
4丁目 är 4-chome (fjärde kvartern)
2-8 är numret i fjärde kvartern
Detta innebär att i princip ingen japan vet andra orter än där man bor och kan inte hitta en adress med gatunamn.
Och det är ett av bidragande orsak att ALLA hyrbilar i Japan har GPS och det ingår i priset.
Ingen skulle hyra bil där om det inte fanns någon GPS.

Japansk adress är byggd på:
  1. Postnummer
  2. Länsnamn
  3. Stads-/bynamn
  4. Delortnamn
  5. Ännu mindre delortnamn
  6. Byggnadsnummer
  7. Lägenhetsnummer (om det är en stor byggnad)

T ex adressen av Tokyo Tower

〒105-0011 東京都港区芝公園4丁目2-8

105-0011 är postnummer
東京都 är Tokyo (Tokyo län)
港区 är Minato-ku (en stadsdel av Tokyo stad)
芝公園 är Shiba-koen (Shiba parken)
4丁目 är 4-chome (fjärde kvartern)
2-8 är numret i fjärde kvartern

Detta innebär att i princip ingen japan vet andra orter än där man bor och kan inte hitta en adress med gatunamn.
Och det är ett av bidragande orsak att ALLA hyrbilar i Japan har GPS och det ingår i priset.
Ingen skulle hyra bil där om det inte fanns någon GPS.
Ytterligare off topic svar angående adressen i Japan.

Enda undantaget är i centrala Kyoto.
Kyoto är en gammal huvudstad och gatorna är ofta raka från norr till söder och från öst till väst.
Dessutom det finns gatunamn på många gator.

Screenshot20161026 01 GM.png

T ex
京都市中京区河原町通三条下る大黒町33‐4

京都市 betyder Kyoto stad
中京区 betyder delort Nakagyo-ku (ungefär som delortsnamn Gamla stan eller Kungsholmen i Stockholm)
河原町通三条下ル betyder Gå ner (Gå söderut) på Kawaramachi-dori (河原町通) från korsningen av Sanjo-dori (三条)
大黒町 betyder kvartern Daikoku-cho
33-4 är nummer av adressen
Därför det är möjligt att hitta platsen i centrala Kyoto om man får en sådan adress.

Toppen