Senaste nytt

Seoul ett bortglömt resmål som är värt att besöka

Åker till Seoul om två veckor. Läser på lite om staden när jag noterade följande "Observera att svenska mobiltelefoner inte fungerar i Sydkorea som använder sig av en annan typ av nätverk. Det är dock möjligt att hyra en mobiltelefon för din vistelse, t.ex. på flygplatsen." Stämmer detta?
Gamla tiden när de inte hade 3G (idag med 4G) var det så.
Men numera går det att använda mobiltelefoner som stödjer 3G/4G.

Reser man till Seoul så är ett besök i DMZ och JSA ett måste. Mycket intressant och spännande. Kom ihåg att det är bra vissa auktoriserade resebyråer som ordnar dagbesök dit. Bästa är att ordna allt i god tid innan resan.

Sydkoreanska soldater i förgrunden och Nordkorea och deras soldater på andra sidan betongupphöjning som är gräns.

Visa bifogad bild 41172

Om inte jag missminner mig så är/var svenska soldater som stod vid gränsen mellan Syd och Nordkorea! :)

Om inte jag missminner mig så är/var svenska soldater som stod vid gränsen mellan Syd och Nordkorea! :)

Sverige ingår tillsammans med Schweiz och Polen i NNSC, Neutral Nations Supervisory Commission, som övervakar stilleståndsavtalet. Vi har dock inga soldater där - har aldrig haft - utan det är obeväpnade observatörer som är stationerade vid gränsen. Sveriges delegation består av ett fåtal svenska officerare.
Neutrala nationernas övervakningskommission – Wikipedia
Sydkorea - NNSC - Försvarsmakten

Sverige ingår tillsammans med Schweiz och Polen i NNSC, Neutral Nations Supervisory Commission, som övervakar stilleståndsavtalet. Vi har dock inga soldater där - har aldrig haft - utan det är obeväpnade observatörer som är stationerade vid gränsen. Sveriges delegation består av ett fåtal svenska officerare.
Neutrala nationernas övervakningskommission – Wikipedia
Sydkorea - NNSC - Försvarsmakten

Nu går jag väldigt off topic; i filmen Joint Security Area flimrar en "svensk" NNSC-officerare förbi några gånger.

Upplevde Seoul som en vänlig stad jämfört med tex Hong-kong också Beiing.
Lite OT om man blir sugen på koreansk mat så går vi gärna till Nam Kang Birgerjarlsgatan Sthlm. Äkta koreanskt

"Det är dock möjligt att hyra en mobiltelefon för din vistelse, t.ex. på flygplatsen." Stämmer detta?

Stämmer att det finns telefoner att hyra. Så också wifi-routers för typ 80 sek/dag med fri data. Några operatörer säljer SIM-kort på Incheon, t. ex. EG som (om jag fattat det rätt) är en virtuell operatör som använder Ollehs nät. Runt 200 sek för typ 1GB giltigt i 30 dagar och några timmar domestic calls, inkl startavgift. Går sen att fylla på med t. ex. 2GB för drygt en hundring.

Kan tillägga att i stort sett alla kaféer har snabba wifi-nät, utan kostnad. En del stadsdelar har -- likt fler och fler i Tokyo -- helt öppna nät. Sitter just nu på sådant i Iteawon.

Last edited:
Någon som vet hur det är med giltighetstid på pass om man inte ansöker om visum? För Japan räcker det med att passet är giltigt under själva vistelsen. Samma för Sydkorea?
Har för övrigt bokat DMZ och JSA turen :)

Toppen