Senaste nytt

Vart ska jag fria?

Finns väl inte så många alternativ o du känner säkert din blivande (förhoppningsvis) hälft bäst :)

Jag skulle följa tidigare rekommendation o hitta en plats som betyder något för er gemensamt. Har ni varit på någon av dessa platser tillsammans förut? Förutom AIS till Borlänge tror jag det är svårt att gå fel om man presenterar en fin motivering till varför man friar just där (o såklart varför man vill fria överhuvudtaget )

Har inga resetips utan önskar bara lycka till :)

Haha då kommer jag få ta en enkelbiljett hem. Lounger och min sambo har en komplicerad relation. "Du sitter ju bara där och dricker vin och kallar det för jobb?" :)
Det här gjorde det svårare. Det kunde annars varit så att status i en allians hade spelat in, om det ger lounge, fast track och liknande. Är det relevant för dig?

Från GOT är det Berlin, London, Amsterdam, Bryssel och Paris som är alternativ med direktflyg med vettiga tider över lördag-söndag. Men går det bra med byte finns det massor alternativ. Malaga går direkt på lördag morgon, men kräver byte hem.

Är det inte ett alternativ att åka fredag kväll? Lördagen brukar bli mycket roligare om man vaknar på plats och inte började med 0600 till München... Det öppnar upp betydligt fler destination!

Vart har ni rest tidigare? Vilken typ av destinationer uppskattar ni? Jag tror att det handlar mycket om vad ni gillar att göra, och vad hon gillar att hitta på när ni är utomlands.

Jag tycker nog att så länge du hittar ett riktigt bra hotell eller restaurang så passar de flesta platser för ett frieri. Med utgångsläge från GOT hade jag nog valt Berlin, härlig stad!

Jag friade på Taj Mahal Palace i Bombay eftersom vi båda har indiskt som favoritmat.

Rainbow Room på Manhattan i toppen av Rockerfeller Center var mitt val.

Klassiskt restaurang med roterande dansgolv och live-jazz.

Som relativt ny aktiv medlem här slänger jag mig rakt ut till er härliga business class medlemmar!

Oklart om vi ska kategorisera det här som ett problem. Skulle eventuellt kalla det hur skapa den optimalt romantiska resan i europa under 36 timmar? Således, en rejäl utmaning för en person som normalt får ett mail med ett problem och en destination.

Ska försöka hålla mig kort utan några krussiduller. Så här är det. Jag har kört fast. Att planera resor när man inte har en uppdragsgivare som pekar med hela handen var inte så lätt som jag trodde.

Det har blivit dags för undertecknad att ta klivet och fria till sin kära sambo. Ett tydligt önskemål (well läs krav, "den dagen du tänker fria vore det ju trevligt att vara utomlands")

So far so god.

Nästa problem - Vi båda är extremt planerade jobbmässigt och jag inser att vi enbart får ihop en quick in and quick out. Således utresa tidigt lördag och hemresa sent söndag.

Behöver alltså rent logistiskt hitta ett resmål i Europa med skapliga connections från GOT och där man kan anlända vid lunchtid om man flyger ut med fakir flighten.

Warszawa?
Berlin?
London?
Paris? (gränsfall va? - Bedrövliga anslutningar helgtid)

Det är här jag behöver er.

Vart hade du åkt om du behöver resa ut tidigt lördag och hem sent söndag?
Bo på ett hotell modell bättre och där du kan få i dig en riktigt bra middag på stan.
Samtidigt vore det ett plus om det är en trevlig stad. Gå ned på knä i hamnen i ett regning Travemünde vore lite väl riskabelt för såväl hjärtat som förhållandet.

Löser ni det så ska jag försöka få till att hon säger ja till frieriet!

Ödmjuka tack på förhand.

/Gynt

Nu skriver Du ju inte när i tiden Du tänkt komma till skott, men det börjar närma sig Oktoberfesttider. Gör det i München i lederhosen!

Attachments

• image.png
    image.png
    177,6 KB · Visningar: 294
Jag friade på enstjärniga Jules Verne i Eiffeltornet. Det gick hem, jag fick ett ja
emoji23.png
Skulle inte rekommendera den idag, hade bröllopslunchen där när den var riktigt bra, men sista gången (2015) var maten långt ifrån en stjärna.
Dock håller jag Paris högst av alla romantiska städer, men det finns en massa andra bra restauranger, Tour d'Argent t.ex är en favorit med fantastisk utsikt, och de har chambre separee om man vill vara ifred. Eller prata med personalen på Rodin museet och fråga snällt om ni kan få ha pic-nic med champagne för att fria. Eller vid Sacre-Coeur om man gillar det, eller under en båttur på Seine, eller i någon av parkerna, eller...ofta är det ju det där oväntade, och ansträngningen som gör skillnaden, platsen är viktig men mera som inramning...typ.

Anyway, just some 2cents, om du vill göra något extra, se till att tala om för eventuell fransk personal/folk att det är ett frieri, de älskar sånt.

Skulle inte rekommendera den idag, hade bröllopslunchen där när den var riktigt bra, men sista gången (2015) var maten långt ifrån en stjärna.
Dock håller jag Paris högst av alla romantiska städer, men det finns en massa andra bra restauranger, Tour d'Argent t.ex är en favorit med fantastisk utsikt, och de har chambre separee om man vill vara ifred. Eller prata med personalen på Rodin museet och fråga snällt om ni kan få ha pic-nic med champagne för att fria. Eller vid Sacre-Coeur om man gillar det, eller under en båttur på Seine, eller i någon av parkerna, eller...ofta är det ju det där oväntade, och ansträngningen som gör skillnaden, platsen är viktig men mera som inramning...typ.

Anyway, just some 2cents, om du vill göra något extra, se till att tala om för eventuell fransk personal/folk att det är ett frieri, de älskar sånt.
Ah, intressant. Var själv där 2014. Visste inte att den var kass idag - inte likt Ducasse.

Fasen vad briljanta ni alla är! Bra tips som haglar in! Manhattan och Bombay, två vassa tips. Hade vi bara haft lite mer tid så hade New York varit en no brainer. Lutar åt en klassisker i Paris, kliché men dock ett fantastisk kök och romantik så det osar :) Tack för Paris tipsen!

@Christiansson extra stort tack för bra Paris input! Tour d'argent är en personlig favorit!

Återigen stort tack för all input!

• Gilla
Reactions: Gus
Det här gjorde det svårare. Det kunde annars varit så att status i en allians hade spelat in, om det ger lounge, fast track och liknande. Är det relevant för dig?

Från GOT är det Berlin, London, Amsterdam, Bryssel och Paris som är alternativ med direktflyg med vettiga tider över lördag-söndag. Men går det bra med byte finns det massor alternativ. Malaga går direkt på lördag morgon, men kräver byte hem.

Är det inte ett alternativ att åka fredag kväll? Lördagen brukar bli mycket roligare om man vaknar på plats och inte började med 0600 till München... Det öppnar upp betydligt fler destination!

Vart har ni rest tidigare? Vilken typ av destinationer uppskattar ni? Jag tror att det handlar mycket om vad ni gillar att göra, och vad hon gillar att hitta på när ni är utomlands.

Lite osäker kring hur du menar om status spelar roll, har EBG idag. (För sambon spelar det dock mindre roll även om hon givetvis uppskattar fasttrack osv)
Fredag är nog ett alternativ, det som komplicerar det är en veckopendlande sambo som normalt anländer GOT relativt sent fredagar och med tanke på överraskningsmomentet med resan, blir det svårt att lura hem henne tidigare. :) Vi brukar åka lite överallt, få direkta favorit resemål utan vi gillar att testa nytt. Tack för input! Ska fundera på det här med fredagen!

Toppen