Senaste nytt

USA ESTA & Visum tråd

Jag gav upp för ett tag sedan och bytade ordning på mina förnamn. Hade stora problem med alltifrån kreditkortsköp på nätet till flygresor. För att inte snacka om ESTA.

Bytet går att göra hos Skatteverket och kostar inget:

Anmäl till Skatteverket när du vill (kostnadsfritt):
  1. anmäla ett nyfött barns förnamn
  2. anmäla ett nyfött barns efternamn
  3. byta ut, stryka eller lägga till ett eller flera förnamn vid ett tillfälle
  4. ändra ordningsföljd på dina förnamn
  5. ändra stavning på ett förnamn utan att uttalet ändras
  6. lägga till eller ta bort ett mellannamn

Inte för att jag haft så stora problem, men det har hänt någon gång och därför gjorde jag samma sak för ett år sedan. Rekommenderas varmt.

Har för mig att det finns ett krav på att man skall ha en bokad utresa ur USA för att vara giltig för visumfritt inträde.
De flesta länder som erbjuder visumfri inträde ställer ofta detta krav.
T ex japaner kan besöka Schengen länder upp till 90 dagar utan visum men då krävs det att man ska ha en biljett för utresa från ett Schengenland OCH ett visum till tredje landet, om det landet kräver visum.

Har själv aldrig behövt visa upp att det finns en bokad utresa vid inresa till USA (antar att de kan se bokningen man kommer in på). Även när jag reste en hel del på saxade biljetter till USA (SAS ut och Finnair hem) var det aldrig några problem i passkontrollen - däremot var SAS incheckningspersonal på Arlanda mycket frågvisa över varför jag bara hade handbaggage med mig när jag skulle vara tre eller fyra veckor i USA...

Toppen