Senaste nytt

Barnfamiljer kommer behöva boka säten med Ryanair

Jag kan inte bestämma mig för om du trollar eller inte.

Varför skulle han trolla?

Som han sa, vill han inte betala för en specifik plats, utan vill bara att systemet placerar honom och hans barn tillsammans. Det är ingen förmån, det är bara tre nya kodrader i systemet:
- har man ett barn i bokningen?
- ja - tilldela två slumpmässiga platser bredvid varann
- nej - gå till den vanliga sida där man får möjlighet att välja plats mot en kostnad eller blir tilldelad en slumpmässig plats

Om du vänder på det; hos andra flygbolag ingår tjänsten att få sittplatsreservation i priset. För alla. Även de som inte behöver det.

Och det tycker jag är mycket mer schysst och jämlikt.

Seriöst vad är det för nivå på vissas inlägg?! Bete er som vuxna människor och respektera att ni tycker olika. Alla har rätt till en egen åsikt utan att behöva få skit kastad på sig.
Förutsätter att alla fortsätter denna diskussion på en betydligt högre nivå.

/Moderator

Vill man ha en speciell plats eller två platser bredvid varandra så kan man inte förutsätta att det finns när man bokar eller checkar in - det måste man planera för.

Har lite svårt att förstå chocken över detta måste jag säga...
Hela affärsmodellen bygger ju på ett lågt grundpris, och vinster på tillägg (vissa så basala att man kanske "måste" välja dessa).
Sen kan jag såklart förstå att folk som trodde sig hittat ett kryphål (hela familjen åker billigt, tillsammans till medelhavet) nu blir besvikna över att möjligheten försvunnit...

Bolaget hade förmodligen tappat de riktiga prisjägarna, som inte väljer några tillägg, om de hade följt rekommendationerna här.
Nu får Ryanair ännu lite mer pengar (barnfamiljerna kommer inte överge, utan bara klaga lite) o då kan de sänka grundpriserna ytterligare.

Svårt att dra moraliska gränser, om det är utifrån dessa som barn ska sitta bredvid föräldrarna. Ska vi automatiskt tilldela nödutgångsplatser för alla som har en längd över 200cm angivet i passet (?) De väljer förmodligen ett annat bolag, eller så är de beredda att sitta som sardiner...

Hade de bakat in alla tillägg och splittat omkostnaderna på resenärerna hade de ju varit som vilket annat bolag som helst, och då ser jag inte riktigt hur någon skulle boka Ryanair. Det är väl ändå de låga grundpriserna som kompenserar för ett något skamfilat rykte.

Själv reste jag inrikes Bergamo-Pescara för 310kr T/R nyligen :)

Är detta verkligen en försämring för barnfamiljer? Letade rätt på Ryanairs hemsida där följande info finns:

Effective from September 2016 for an adult travelling with children under 12 (excl. infants) – it will become mandatory for one adult in the booking to reserve a seat. All children under 12 in the same booking will receive a reserved seat free of charge. This ensures parents and young children sit together during the flight. This will also allow you to check-in for your flight 30 days before departure.

It will not be mandatory for any other adults or teenagers in the booking ro reserve a seat, however they may choose to do so.

Det vill säga, EN vuxen måste betala för att välja plats. ALLA barn får detta gratis. Kollade priser för platsbokning. Till Spanien mellan 60 och 170 kr beroende på var i kabinen man bokar. Till Tyskland 40 - 150.

Den obligatoriska extrakostnaden för en familj ligger alltså i prisspannet 40-60 kr per flight, och då kan man välja platser i förväg. Låter som en förbättring i mina öron.

Är detta verkligen en försämring för barnfamiljer? Letade rätt på Ryanairs hemsida där följande info finns:

Effective from September 2016 for an adult travelling with children under 12 (excl. infants) – it will become mandatory for one adult in the booking to reserve a seat. All children under 12 in the same booking will receive a reserved seat free of charge. This ensures parents and young children sit together during the flight. This will also allow you to check-in for your flight 30 days before departure.

It will not be mandatory for any other adults or teenagers in the booking ro reserve a seat, however they may choose to do so.

Det vill säga, EN vuxen måste betala för att välja plats. ALLA barn får detta gratis. Kollade priser för platsbokning. Till Spanien mellan 60 och 170 kr beroende på var i kabinen man bokar. Till Tyskland 40 - 150.

Den obligatoriska extrakostnaden för en familj ligger alltså i prisspannet 40-60 kr per flight, och då kan man välja platser i förväg. Låter som en förbättring i mina öron.

Skrev detta för ett antal inlägg sedan men fokus verkar bara vara på att det är fel. Jag säger det igen. För familjer som brukar boka platser så är detta en förbättring.

Och det tycker jag är mycket mer schysst och jämlikt.

Aha, det är alltså Jantelagen som spökar!

Flygbolag 1 tar 1000 kr för alla på sträckan A till B, obligatorisk sittplatstilldelning ingår. Det upplevs som "schysst och jämlikt".
Flygbolag 2 tar 800 kr för nästan alla, men en viss grupp resenärer (säg rödhåriga, eller barnfamiljer) tvingas betala 900 kr. Helt plötsligt upplevs detta bolag som den elaka?

Jag måste exempelvis ha med mig mycket bagage när jag reser. Jag tycker det är orättvist att jag måste betala extra för det på Ryanair, när andra slipper... Eller inte.

Last edited:
Intressant frågeställning måste jag erkänna :). Men ja, för min del är det mer elakt att särbehandla rödhåriga, trots att bolaget som behandlar alla lika erbjuder ett högre pris. Jag anser det som skatt, vi skulle kunna betala mindre skatt, men då skulle det bli tuffare för många (arbetslösa, sjuka osv).

Och det påminner mig om diskussionen om gulfbolagen och Turkish airlines - bra priser men oschyssta länder som ligger bakom bolagen. Där verkar majoriteten vara emot sådana oschyssta bolag och här verkar majoriteten vara på Ryanairs sida. Ryanair är ju inget schysst bolag, inte bara när det handlar om avgifter för barnfamiljer (som många här inte anser oschysst) utan också när det gäller skatteplanering och arbetsvillkor.

Förstår inte riktigt det oetiska i Ryans agerande. Som företag bestämmer man själv vilka villkor som skall gälla. Och vad man vill ha betalt för vissa saker.
Antingen passar det eller så passar det inte. Bara för var och en att välja. Inte ens ett problem som är värt att diskutera. Räcker med att notera att nu är det så.

Snart kanske man för övrigt slopar allt vad platsbokning heter och ser till att planet alltid fylls på bakifrån och fram :)

Förstår inte riktigt det oetiska i Ryans agerande. Som företag bestämmer man själv vilka villkor som skall gälla. Och vad man vill ha betalt för vissa saker.
Antingen passar det eller så passar det inte. Bara för var och en att välja. Inte ens ett problem som är värt att diskutera. Räcker med att notera att nu är det så.

Snart kanske man för övrigt slopar allt vad platsbokning heter och ser till att planet alltid fylls på bakifrån och fram :)

Tja @Valley det är ju ett forum för att diskutera olika saker som har med flygning att göra.
Vi tycker olika och måste kunna diskutera det. Det finns diskutioner är som inte intressera mig och dom läser jag inte.
Vi har dividerat om vart man köper en push back traktor till en A380. Viktiga saker;)

Att vi inte kan göra ngt åt Ryans regler ok, men låt oss diskutera det om vi vill. Vi kan inte göra ngt åt SAS usla service eller deras Prio bording men det diskuteras livligt. Utan diskution blir det ett ganska torrt och trist forum.

Toppen