Senaste nytt

KL692 överbokad - hur går jag tillväga? får man ersättning

Den här storyn va lite märklig - när AF ställde in bokade dom då om till KLM:s flight så att den blev överbokad och ordinarie passagerare inte fick plats? Nån slags prioritering?
Här kan boarding sequence nr spela roll. Om du inte checkar in så vet inte bolaget att du ska resa. Därför är det alltid smart att checka in online så tidigt som möjligt.

Japp. Tänk dig att flighten är överbokad och de flesta checkar in 24h före avgång online - då är du rätt rökt när du kommer i god tid till flygplatsen om du inte har status. (Och även med status kan du leva farligt!)

Japp. Tänk dig att flighten är överbokad och de flesta checkar in 24h före avgång online - då är du rätt rökt när du kommer i god tid till flygplatsen om du inte har status. (Och även med status kan du leva farligt!)
Det hade inte jag koll på. Trodde att jag med köpt biljett på den flighten hade företräde före passagerare som behöver ombokas från andra inställda flighter. Jag brukar ibland vänta med att checka in till ganska sent online för att se om platser släpps. SAS brukar ju släppa rad 20 ganska ofta och då har jag tagit en plats där.

Det hade inte jag koll på. Trodde att jag med köpt biljett på den flighten hade företräde före passagerare som behöver ombokas från andra inställda flighter. Jag brukar ibland vänta med att checka in till ganska sent online för att se om platser släpps. SAS brukar ju släppa rad 20 ganska ofta och då har jag tagit en plats där.
Du kan ju checka in och sedan ändra säte, den taktiken använder jag mig alltid av.

Här kan boarding sequence nr spela roll. Om du inte checkar in så vet inte bolaget att du ska resa. Därför är det alltid smart att checka in online så tidigt som möjligt.
Japp. Brukar alltid checka in online själv och försökte hjälpa brorsan med det också. Men hans son hade problem med biljetten då den tydligen saknade e-ticketnr (vilket det även gjorde på dit resan). Därför blev de ju tvungna att få hjälp på flygplatsen.

Det roliga var att de på flygplatsen inte heller kunde hjälpa till från en början så jag fick ju chatta med KLM och på så sätt kunde de skicka mig e-ticketnr som jag skickade vidare till brorsan...

Hur som helst, roligt med så mycket svar. Markpersonaleet i Toronto sa att brorsan skulle få någon typ av värdecheck på 600 CAD som de kunde använda på deltaflyg, (deras flyg va visst ett deltaflyg som KLM flög). Detta låter ju inte alls lika bra som det man kan få ut med EC261/2004?

Men hans son hade problem med biljetten då den tydligen saknade e-ticketnr (vilket det även gjorde på dit resan).
Det där är en enorm varningsflagga - har man inget biljettnummer har man ingen biljett och rent tekniskt sett så lär inte sonen kunna hävda rätt till EU261/2004-kompensation heller ifall det stämmer.

Detta hjälper inte din bror nu, men till alla andra som läser detta: Om det upptäcks att ni saknar biljettnummer på ett segment - KONTROLLERA ALLA ANDRA SEGMENT OMEDELBART! Att inte ha biljettnummer är ett bra recept på att få problem och är man inte en van resenär med stenkoll på sina försäkringar och rättigheter är det inte en situation man vill befinna sig i.

Det där är en enorm varningsflagga - har man inget biljettnummer har man ingen biljett och rent tekniskt sett så lär inte sonen kunna hävda rätt till EU261/2004-kompensation heller ifall det stämmer.

Detta hjälper inte din bror nu, men till alla andra som läser detta: Om det upptäcks att ni saknar biljettnummer på ett segment - KONTROLLERA ALLA ANDRA SEGMENT OMEDELBART! Att inte ha biljettnummer är ett bra recept på att få problem och är man inte en van resenär med stenkoll på sina försäkringar och rättigheter är det inte en situation man vill befinna sig i.
Han hade biljettnummer men det syntes inte i deras system, inte heller på bokningen. Detta eftersom resebyrån hade lagt in det fel.

Som tur så såg ju han jag chattade med på KLM detta och gav oss biljettnummret.

Detta borde väl inte innebära några problem då? Så länge man kan uppvisa biljettnummret.

Det där med online incheckning är intressant. Jag har varit med om att SK946 från Chicago till Arlanda har varit överbokat med ca 10% (mao 25 personer) och sedan åkte vi med 4 lediga stolar. Mao 29 "no-show".

Men som Agehall skriver, om alla 29 hade dykt upp så hade nog Boarding Nummer haft stor betydelse

Toppen