Senaste nytt

BMI och Lufthansa -hjälp

WTP

Medlem
Iofs det kan jag förstå men i min värld - försening är en försening oavsett om man är på väg ut eller hemåt!
Men som sagt jag är ingen expert när det gäller försäkringar

Btw, BMIs kundtjänst har stängt på lördagar....
 

WTP

Medlem
Ifall nån vill följa hur det går att claima BMI Regional kan jag berätta att det finns ingen online formulär utan man skickar mail till deras customer care.
Jag har claimat 400EUR per person då distans KSD-FRA-PUY är 1778 km.

Har skickat 2 mail då jag hade problem både på outbound och inbound.
Fick automatiskt genererad svar:
"... Due to the recent events in European aviation impacting our schedule we are experiencing high volumes of customer queries and apologise in advance for the delay in our response...."

Lovande :rolleyes:
 

WTP

Medlem
Idag kom första mail och det viktigaste är:

"...Our records indicate the flight was delayed by 2 hours and 30 minutes, In line with EU regulations, we are unable to recompense for delays of this magnitude."

Är det inte slutdestination som gäller?!
Isf var vi försenade 5,5 timmar och jag skrev det i mailet.

Om jag ska vara ärlig har jag ingen aning var fick de ifrån 2h30min då deras flyg var försenad 1h30min och på grund av det missade vi var anslutningsflyg och blev försenade 5, 5 timmar?!

Vad skulle ni göra nu?
 
Last edited:

Fredde18

Medlem
Rätt eller fel men jag skulle göra en framstöt mot Lufthansa, då de sålt biljetten och ni åkt på deras flightnummer (misstänker jag). Eftersom hela resan till destination blev 5,5h sen borde det bli deras bord. Sen får de lösa det internt med sina codeshares/partners.
 
  • Gilla
Reactions: WTP

marbe166

Medlem
Idag kom första mail och det viktigaste är:

"...Our records indicate the flight was delayed by 2 hours and 30 minutes, In line with EU regulations, we are unable to recompense for delays of this magnitude."

Är det inte slutdestination som gäller?!
Isf var vi försenade 5,5 timmar och jag skrev det i mailet.

Jo, det är slutdestionationen som gäller, all försening över tre timmar är att likställa med att flighten ställts in. Maila tillbaka och hänvisa till Sturgeon v Condor, and Bock v Air France (C-402/07 and C-432/07), och Artikel 5 c (iii) av Regulation (EU) 261/2004.

Ingen idé att försöka med Lufthansa, det är BMI som är din motpart i det här.
 

WTP

Medlem
Tack @Fredde18. Tyvärr, tror jag att @marbe166 har rätt och tror inte att det finns ngt att hämta hos Lufthansa :(

Har redan mailat tillbaka till BMI och på fint sätt påpekat att jag behöver inte förklara för dem att det är slutdestination som gäller.
Vi får se vad de svarar och i nästa mail hänvisar jag till Sturgeon v Condor, and Bock v Air France (C-402/07 and C-432/07), och Artikel 5 c (iii) av Regulation (EU) 261/2004.

Vi får se vad de svarar på min andra claim på samma bokning när på väg hem BMI ställde in flighten ;)
 

WTP

Medlem
Update: Jag har inte hört ett pip från BMI fast jag har mailat flera gånger och påmint dem.
Nu har 30 dagar gått (man ska få ett svar inom 30 dagar enligt dem) och jag funderar att kontakta försenad.se
 
Jag har ett par claims mot BMI på resor från JKG. Ingen framgång ännu så länge; har lämnat ett vidare till Air Help för hjälp att driva det.
 

WTP

Medlem
Update: BMI har inte svarat Försenad.se heller och nu ska de lämna in en stämning till tingsrätten.
Det blir roligt att se kommer BMI kontakta mig nu och erbjuda kompensation.

@Fredrik Rydén hur har det gått för dig och Air Help?
 
Toppen