Senaste nytt

2 Eurobonus extrapoäng per liter du tankar på Preem

Brandten

Medlem
Bästa totalekonomin får du genom att använda ditt Amex hos Ingo eller St1. Det ger bästa kombon av poäng och literpris.
Ska inte sticka under stolen med att mina mattekunskaper är usla men om jag tankar med ett Amex som är registrerat hos Preem för den här "samarbetsrabatten" får jag inte de poängen PLUS det man får genom att betala med Amex (15-20 EB-poäng /100kr?
 

RickardG

Medlem
Ska inte sticka under stolen med att mina mattekunskaper är usla men om jag tankar med ett Amex som är registrerat hos Preem för den här "samarbetsrabatten" får jag inte de poängen PLUS det man får genom att betala med Amex (15-20 EB-poäng /100kr?
Problemet är att bemannade Preem ligger ca 40-50 öre högre än obemannade St1/Ingo, så det blir väldigt dyra poäng om man tankar på Preem för poängens skull. Vill man hålla sig till bemannade mackar av någon anledning så är det en annan sak, då finns det en fördel att välja Preem istället för någon av de andra.
 
Problemet är att bemannade Preem ligger ca 40-50 öre högre än obemannade St1/Ingo, så det blir väldigt dyra poäng om man tankar på Preem för poängens skull. Vill man hålla sig till bemannade mackar av någon anledning så är det en annan sak, då finns det en fördel att välja Preem istället för någon av de andra.

Hur ser din uträkning ut? Nackdelen med ST1 för mig är att de inte tar American Express. Jag får istället betala med Master Card som bara ger 10 poäng/100 kr.

Kollade dieselpriser på bensinpriser.nu och fick framföljande:

ST1: 12.04 kr/liter ger 0,1 EB-poäng per krona
Preem obemannad: För 14 öre extra per liter får jag ytterligare 0,1 EB-poäng per krona samt 1 EB-poäng per liter.
Preem bemannad: För 29 öre extra per liter får jag ytterligare 0,1 EB-poäng per krona samt 2 EB-poäng per liter.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Tar inte ST1 Diners?

OK Q8 tar ju också AMEX numera.

Tankar man på miniprisstationer blir priset ganska bra (men för min del är Preem bättre), återbäringen är:

Drivmedel
20 öre/l på bemannad station
5 öre/l på obemannad station
 

RickardG

Medlem
Hur ser din uträkning ut? Nackdelen med ST1 för mig är att de inte tar American Express. Jag får istället betala med Master Card som bara ger 10 poäng/100 kr.

Kollade dieselpriser på bensinpriser.nu och fick framföljande:

ST1: 12.04 kr/liter ger 0,1 EB-poäng per krona
Preem obemannad: För 14 öre extra per liter får jag ytterligare 0,1 EB-poäng per krona samt 1 EB-poäng per liter.
Preem bemannad: För 29 öre extra per liter får jag ytterligare 0,1 EB-poäng per krona samt 2 EB-poäng per liter.
Både Ingo och St1 tar såväl Amex som Diners. Med ett pris som ligger ca 40-50 öre högre per liter (generellt) så blir det 20-25 öre/poäng att tanka på Preem. Självklart varierar priserna kraftigt beroende på var man brukar tanka, och tänkt på att kollar man bensinpriser.nu eller liknande siter så är det viktigt att kolla på rapporteringsdatum.
Vill man tanka på just bemannade stationer så är @Homer s tips bra, blir medlem för att utnyttja återbäringen och betala med Amex.
 

jsn

Medlem
Värt att notera för de som dubbeldippar genom att bara använda Eurobonuskortet till att bara registrera bonuspoäng för att sedan betala via sitt vanliga bankkort så funkar inte det längre eftersom det nu sitter chip på de nya bonuskorten vilket inte kortläsaren gillar... (I alla fall inte när jag tankade förut i dag på en bemannad station).
Har någon hittat en lösning runt detta? Mitt senaste EGD utan chip har gått ut, och fungerar därmed inte längre (automaten säger "kort ej läst" när jag försöker?. Och mitt nya EBG har som sagt chippet så maskinen frågar efter pin kod (vilket jag inte är medveten om att jag har).
Finns det några alternativ om jag bara vill dra EB-kortet för poängen och sedan betala med ett annat kort? Är det att leta upp något jättegammalt EBB-kort som förhoppningsvis inte har något bäst-före-datum? Går det att få SAS att skicka ett EBG utan chip?
Eller är dett bara att inse att denna poäng-rännil nu har sinat?
 

Mangostan

Medlem
Jag löste det genom att ringa SAS kundtjänst och be om ett kort utan chip. Det verkar som om man per automatik numera får chipkorten (Travel Cash) och det är även det som kommer om man beställer från hemsidan i inloggat läge. Däremot blir jag inte klok på om dubbeldippen funkar. Jag tycker att jag bara får 2 p per liter, men är osäker som sagt. Kommer dubbeldippen i två olika poster, ni som vet?
 
  • Gilla
Reactions: jsn

ekf

Medlem
Kommer dubbeldippen i två olika poster, ni som vet?
Nu dubbeldippar inte jag (har bara kort med chip), men tidigare så kom poängen från EB-kortsdragningen några dagar efter tankning, till skillnad från de poäng man får för att man registrerat sitt kreditkort hos dem, de kommer en gång i månaden.
 

flonken

Medlem
Jag löste det genom att ringa SAS kundtjänst och be om ett kort utan chip. Det verkar som om man per automatik numera får chipkorten (Travel Cash) och det är även det som kommer om man beställer från hemsidan i inloggat läge. Däremot blir jag inte klok på om dubbeldippen funkar. Jag tycker att jag bara får 2 p per liter, men är osäker som sagt. Kommer dubbeldippen i två olika poster, ni som vet?

Det är samma för mig, ibland tar det upp till en månad att få in poäng #2:

Kod:
14 maj 2016 Preem Sverige Extra Points 80 0
30 maj 2016 Preem Sverige Extra Points 80 0
03 jun 2016 Preem Sverige Extra Points 160 0
 

jsn

Medlem
Jag löste det genom att ringa SAS kundtjänst och be om ett kort utan chip. Det verkar som om man per automatik numera får chipkorten (Travel Cash) och det är även det som kommer om man beställer från hemsidan i inloggat läge.
Jag pratade just med SAS kundtjänst, och enligt den jag pratade med så går det inte att få eller beställa kort utan chip numera :( . Skall man tro att detta är SAS nya inställning eller den vanliga fluktuationen bland dess kundtjänst?
 
Toppen