Senaste nytt

Söker tips för kommande Lufthansa First, Thai First.

Jag skulle säga att 2D/2G är det bästa valet när ni reser som par. Ni sitter tillsammans och har uppsikt framåt vad som händer i kabinen.

Har besökt Thai Royal First Class Lounge i BKK en gång och fick intrycket att de inte är helt fyrkantiga, utan går att resonera med. Så utan att egentligen veta eller lova något skulle jag tro att de släpper in er eftersom ni har en tidig morgonavgång.

I övrigt - enjoy.

När det gäller Lufthansa First class finns det gott om information i forumet så rekommenderar jag dig att ta dig tid att söka och läsa genom de trådarna.

Finns det någon service i form av att man blir mött och eskorterad när man ankommer till HKG ?
Jag vet ej hur det fungerar på Hong Kong flygplats, men på Kuala Lumpur fanns det Lufthansas personal som eskorterade mig till bagagebandet.

Vi ankommer från HKG till BKK runt 21:00 i first med Thai och har sedan avgång på morgonen efter till PNH i economy. Enligt Thai's Facebook chatt får vi tillgång till Royal First Class lounge, men de verkade osäkra och gav först svaret nej för att sedan ändra. Är det någon som har koll på lounge access i BKK och om det finns någon anna lounge öppen på natten?
Om du kommer in i THAI Royal First Lounge samma dag som ankomst, tror jag att de släpper in dig i loungen men det är tveksamt om du kommer tillbaka dit på dagen efter när du flyger i Economy class.

Såg att Eva Air stängde sin vid 03:30. Nästa avgång är 07:55.
Ni kan boka er på Louis Tevern på airside ifall ni inte vill gå ut på landside. Däremot de är ganska dyra. I vissa fall är de dyrare än Hilton Millennium Bangkok.
Miracle Transit Hotel OFFICIAL WEBSITE | Bangkok 3-star Hotel

Det är väldigt många nya medlemmar här senaste tiden, vilket är kul, så vi som har hängt här i mer än ett år får nog stå ut med lite upprepningar! :) Man kan ju alltid välja att klicka bort tråden (i tapatalk) och läsa nästa istället.
Javisst - för nya medlemmar kan det helt klart vara svårt att ha koll på allt som har hänt och vilka frågor som ställts. De har heller ingen större vana av hur man bäst läser forumet, vilket kan göra det svårare att hitta saker utan att söka. TS har ju dock varit medlem sedan 2014 och har nästan 1000 inlägg...

Har läst en hel del i tråden om LH first men undrar vad vi kan förvänta oss vid ankomst till FRA.
Spelar det någon roll oavsett i vilken kabinklass vi ankommer och vart de parkerar planet om vi får någon upphämtning och eskorterade till FCT?
Man får aldrig eskort till FCT oavsett om man ankommer i economy, economy extra, business eller first. Spelar inte heller någon roll om ni får gate eller parkerar på plattan, ingen kommer att eskortera er till FCT.
Om ni parkerar på plattan kommer någon och hämtar er och kör er in till vanliga terminalen förutsatt att det finns tillgängliga bilar, annars får ni ta buss med de andra.
Det är en sammanfattning vad som rapporterats de senaste åren i frågan, om något ändrats de senaste dagarna så kanske inte informationen stämmer.

Mer information om bilarna i FCT hittade jag i denna tråd när jag sökte på "bil till FCT", där besvaras även frågorna som jag besvarat ovan
Lufthansa First Class Terminal - vilken bil? | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor

Last edited:
Man får aldrig eskort till FCT oavsett om man ankommer i economy, economy extra, business eller first. Spelar inte heller någon roll om ni får gate eller parkerar på plattan, ingen kommer att eskortera er till FCT.
En snäll loungevärdinna från First Class Lounge eskorterade mig till FCT när jag frågade om vägen till FCT, men det var nog en inofficiell förmån...

Ingen bil vid ankomst, men väl en otroligt god 3-rätters i loungen.

Det här började bra.

image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

En mycket trevlig lounge, men än så länge imponerar Royal first mer. Där finns ju för fanken ett spa!

Upplevelsen kanske höjs när vi kommer upp i luften.

Har jag missat något? Vilken flygplats och var är du på väg, svårt att se vad du äter, lägg gärna till lite text.

Toppen