Senaste nytt

Inbjudan till SAS dialogmöte Landvetter 13 maj 2016

Alltså: om kriteriet är att det inte ska finnas någon konkurrent med hubb på en ev. ny destination blir det rätt tuftt att hitta något attraktivt.
Precis, och det stämmer nog tyvärr ganska bra. Det är svårt att hitta linjer från GOT och liknande som bär sig OK för ett bolag som SAS. De flyger väl heller inte på någon av de angivna/föreslagna linjerna (längre)?

Från egen hubb ser naturligtvis situationen annorlunda ut, därför kan man konkurrera när man startar i ARN, CPH eller OSL. Då får de ju in egen feeder-trafik åt båda hållen.
 
Ja, och det bör alltså ändras så att Diamond och Pandion har fri avbokning medan andra får betala saftigt för detta. Fullt rimligt och kan kanske till och med få effekten att det blir lättare att boka bonusresor med SAS.
Ja, precis som jag skrev i min första kommentar :D Håller helt med, dock kanske inte saftigt...
 
Ja, precis som jag skrev i min första kommentar :D Håller helt med, dock kanske inte saftigt...
500-1000 kronor vore rimligt. Det måste vara tillräckligt högt för att verka avskräckande men inte för högt i händelse av att man faktiskt har ett OK skäl. Dessutom är ju 500 kronor väldigt lite i förhållande till att man faktiskt får tillbaka poängen.
 
Precis, och det stämmer nog tyvärr ganska bra. Det är svårt att hitta linjer från GOT och liknande som bär sig OK för ett bolag som SAS. De flyger väl heller inte på någon av de angivna/föreslagna linjerna (längre)?

Från egen hubb ser naturligtvis situationen annorlunda ut, därför kan man konkurrera när man startar i ARN, CPH eller OSL. Då får de ju in egen feeder-trafik åt båda hållen.
Fullständigt rimligt. Man kan ta andra- och tredjestäder eller regioner i många andra relevanta europeiska länder och se att det "egna" nationella bolaget sällan har någon stark närvaro där såvida det inte finns någon hubb. Jylland i Danmark, Bergen/Stavanger i Norge, Lyon/Marseille i Frankrike, Manchester/Birmingham i Storbritannien m.fl. Se även så tufft Swiss har haft i Genève trots en luftbro till Zürich.

Det är ju samma taktik som SAS kör från Tyskland, Polen och Baltikum - hoppa in på flygplatser som det egna bolaget valt att inte satsa på och mata till egna hubbar.
 
Mmm, frågan är bara då vad som blir kvar. Kikade på destinationerna:
  • Riga (airBaltic - hubb)
  • Berlin Tegel (Air Berlin - hubb)
  • Paris CDG (Air France - hubb)
  • London LHR (British Airways - hubb)
  • Bryssel (Brussels Airlines - hubb)
  • Prag (Czech Airlines - hubb)
  • Helsingfors (Finnair - hubb)
  • Düsseldorf (Germanwings/Eurowings - hubb)
  • Reykjavik (Icelandair - hubb)
  • Amsterdam (KLM - hubb)
  • Frankfurt (Lufthansa - hubb)
  • München (Lufthansa - hubb)
  • Zürich (Swiss - hubb)
  • Lissabon (TAP - hubb)
  • Istanbul (Turkish Airlines - hubb)
Därtill är ett flertal andra huvudstäder och andrastäder runtom Europa täckta av Norwegian, Ryanair och Wizz.

Alltså: om kriteriet är att det inte ska finnas någon konkurrent med hubb på en ev. ny destination blir det rätt tuftt att hitta något attraktivt.
Jag tror att de syftade framförallt på att gå in i konkurrens där det redan finns en befintlig linje till en hubb. Om det då finns en överetablering av stolar i förhållande till resenärer till destinationen är det nog klokt att avstå.
Det pratades på mötet om Wien, som skulle kunna vara ett alternativ trots att det är Austrians hubb. Hade redan Austrian flugit på GOT hade det troligtvis inte funnits marknad för det.


Det är ju en tydlig skillnad för GOT jämfört med exempelvis CPH. Där kan en ny linje även mata pax från destinationen och vidare i SAS linjenät.

De visade även respektive bolags marknadsandel av reguljärflyget från GOT, där de bolag som hade under 5% summerades till övriga. I den kategorin fanns exempelvis både AirBerlin och BA, med 4 respektive 3 dagliga flighter.
 
500-1000 kronor vore rimligt. Det måste vara tillräckligt högt för att verka avskräckande men inte för högt i händelse av att man faktiskt har ett OK skäl. Dessutom är ju 500 kronor väldigt lite i förhållande till att man faktiskt får tillbaka poängen.
500:- är väl kostnaden för att boka om en GO-biljett inom Skandinavien/Europa, så det vore rimligt även här.
 
Toppen