NotRyan
Medlem
Det är svårt att införa något som i nuläget finnsDet borde införas snarast (fri avbokning för Diamond och Pandion).
Det är svårt att införa något som i nuläget finnsDet borde införas snarast (fri avbokning för Diamond och Pandion).
Är det inte gratis för alla att avboka award idag?Det är svårt att införa något som i nuläget finnsMen ja när dom börjar ta betalt för avbokning så...
Jo, och följdaktligen även för Diamond och PandionÄr det inte gratis för alla att avboka award idag?
Ja, och det bör alltså ändras så att Diamond och Pandion har fri avbokning medan andra får betala saftigt för detta. Fullt rimligt och kan kanske till och med få effekten att det blir lättare att boka bonusresor med SAS.Jo, och följdaktligen även för Diamond och Pandion
Precis, och det stämmer nog tyvärr ganska bra. Det är svårt att hitta linjer från GOT och liknande som bär sig OK för ett bolag som SAS. De flyger väl heller inte på någon av de angivna/föreslagna linjerna (längre)?Alltså: om kriteriet är att det inte ska finnas någon konkurrent med hubb på en ev. ny destination blir det rätt tuftt att hitta något attraktivt.
Ja, precis som jag skrev i min första kommentarJa, och det bör alltså ändras så att Diamond och Pandion har fri avbokning medan andra får betala saftigt för detta. Fullt rimligt och kan kanske till och med få effekten att det blir lättare att boka bonusresor med SAS.
500-1000 kronor vore rimligt. Det måste vara tillräckligt högt för att verka avskräckande men inte för högt i händelse av att man faktiskt har ett OK skäl. Dessutom är ju 500 kronor väldigt lite i förhållande till att man faktiskt får tillbaka poängen.Ja, precis som jag skrev i min första kommentarHåller helt med, dock kanske inte saftigt...
Fullständigt rimligt. Man kan ta andra- och tredjestäder eller regioner i många andra relevanta europeiska länder och se att det "egna" nationella bolaget sällan har någon stark närvaro där såvida det inte finns någon hubb. Jylland i Danmark, Bergen/Stavanger i Norge, Lyon/Marseille i Frankrike, Manchester/Birmingham i Storbritannien m.fl. Se även så tufft Swiss har haft i Genève trots en luftbro till Zürich.Precis, och det stämmer nog tyvärr ganska bra. Det är svårt att hitta linjer från GOT och liknande som bär sig OK för ett bolag som SAS. De flyger väl heller inte på någon av de angivna/föreslagna linjerna (längre)?
Från egen hubb ser naturligtvis situationen annorlunda ut, därför kan man konkurrera när man startar i ARN, CPH eller OSL. Då får de ju in egen feeder-trafik åt båda hållen.
Jag tror att de syftade framförallt på att gå in i konkurrens där det redan finns en befintlig linje till en hubb. Om det då finns en överetablering av stolar i förhållande till resenärer till destinationen är det nog klokt att avstå.Mmm, frågan är bara då vad som blir kvar. Kikade på destinationerna:
Därtill är ett flertal andra huvudstäder och andrastäder runtom Europa täckta av Norwegian, Ryanair och Wizz.
- Riga (airBaltic - hubb)
- Berlin Tegel (Air Berlin - hubb)
- Paris CDG (Air France - hubb)
- London LHR (British Airways - hubb)
- Bryssel (Brussels Airlines - hubb)
- Prag (Czech Airlines - hubb)
- Helsingfors (Finnair - hubb)
- Düsseldorf (Germanwings/Eurowings - hubb)
- Reykjavik (Icelandair - hubb)
- Amsterdam (KLM - hubb)
- Frankfurt (Lufthansa - hubb)
- München (Lufthansa - hubb)
- Zürich (Swiss - hubb)
- Lissabon (TAP - hubb)
- Istanbul (Turkish Airlines - hubb)
Alltså: om kriteriet är att det inte ska finnas någon konkurrent med hubb på en ev. ny destination blir det rätt tuftt att hitta något attraktivt.
500:- är väl kostnaden för att boka om en GO-biljett inom Skandinavien/Europa, så det vore rimligt även här.500-1000 kronor vore rimligt. Det måste vara tillräckligt högt för att verka avskräckande men inte för högt i händelse av att man faktiskt har ett OK skäl. Dessutom är ju 500 kronor väldigt lite i förhållande till att man faktiskt får tillbaka poängen.