Star Alliance-bonusresa i F - Most bang for the buck?

Lånar den här tråden för en jämförelsefråga mellan olika First-kabiner från Europa till Asien. Det här känns som världens i-landsproblem men tänker att man vill få ut det mesta av sin första bonusresa med *A i First.



Mitt huvudspår har varit att åka ANA First mellan FRA och HND, men då vi är två personer så är det svårt med tillgång där. Jag skulle helst undvika Thai pga det dyrare bränsletillägget samt att rapporterna verkar peka mot att deras F är något medioker. Det viktigaste för mig är i princip caviar service och att stolen är lite åt suite-hållet. Vilket gör att Asiana inte känns helt klockrent. Där verkar man sitta i en väldigt luftig kabin med liten åtskildhet från andra passagerare. Nån som kan bekräfta?



Har jag några andra alternativ? Är det kanske bäst att boka Asiana ändå och sedan hoppas kunna ändra till Lufthansa F? Har dock fått för mig att visa LH F-stolar inte heller har nån vidare suite-känsla?



Har flugit F hos Emirates och det är nånting åt det hållet jag vill åt.



Å andra sidan så har jag x antal rutter (tänkte köra typ sju segment med DPS som destination) så alla behöver såklart inte tillfredsställa mina krav, men nånstans vore det kul om nattflyget dit i alla fall gjorde det.



Tacksam för feedback.
 
Lufthansa får en ganska bra privat känsla när du drar upp skyddet bakom och vid sidan av dig. Inte suite men ändå lite privat.



ANA flyger B787 utan F från HND till FRA, men det finns F på sträckan NRT-FRA-NRT.



Med två personer skulle jag boka det som finns, sedan hålla utkik efter LH F när det närmar sig.



Asiana F har äldre kabin men topp när det gäller mjuk service.



Thai F är OK men inget super.
 
Vaniljvodka skrev:Lånar den här tråden för en jämförelsefråga mellan olika First-kabiner från Europa till Asien. Det här känns som världens i-landsproblem men tänker att man vill få ut det mesta av sin första bonusresa med *A i First.Mitt huvudspår har varit att åka ANA First mellan FRA och HND, men då vi är två personer så är det svårt med tillgång där. Jag skulle helst undvika Thai pga det dyrare bränsletillägget samt att rapporterna verkar peka mot att deras F är något medioker. Det viktigaste för mig är i princip caviar service och att stolen är lite åt suite-hållet. Vilket gör att Asiana inte känns helt klockrent. Där verkar man sitta i en väldigt luftig kabin med liten åtskildhet från andra passagerare. Nån som kan bekräfta?Har jag några andra alternativ? Är det kanske bäst att boka Asiana ändå och sedan hoppas kunna ändra till Lufthansa F? Har dock fått för mig att visa LH F-stolar inte heller har nån vidare suite-känsla?Har flugit F hos Emirates och det är nånting åt det hållet jag vill åt.Å andra sidan så har jag x antal rutter (tänkte köra typ sju segment med DPS som destination) så alla behöver såklart inte tillfredsställa mina krav, men nånstans vore det kul om nattflyget dit i alla fall gjorde det.Tacksam för feedback.Klicka för att utvidga...
Bara en liten remark. Bränsletillägget är detsamma på alla Star-awards med SAS Euro bonuspoäng numera...
 
NotRyan skrev:Bara en liten remark. Bränsletillägget är detsamma på alla Star-awards med SAS Euro bonuspoäng numera...Klicka för att utvidga...


Jamen just det. Den tråden har jag ju sett. Så då kanske Thai F på vägen dit är att föredra om jag premierar avskildhet.
 
Vaniljvodka skrev:Jamen just det. Den tråden har jag ju sett. Så då kanske Thai F på vägen dit är att föredra om jag premierar avskildhet.Klicka för att utvidga...
ANA F är rätt bra på avskildhet, dock så har dom inte haft Caviar på mina 3 senaste resor (senaste 1.5 år) och det var ju det där med 2 platser också...



Thai F funkar fint säger jag...
 
Vaniljvodka skrev:Så då kanske Thai F på vägen dit är att föredra om jag premierar avskildhet.Klicka för att utvidga...


Har åkt med Thais A380 några gånger från Europa och varit nöjd med både mjuk- och hårdvara. Långt ifrån medioker, men heller inte i nivå med ANA. Förvisso inte alls så avskärmat som den leasade 777-300ER dom körde mellan Bangkok och Tokyo för några år sen.



Är alternativet Asiana så vinner mjukvaran helt klart. Som tidigare nämnts är däremot stol och kabin trött. Thais ground service är överlägsen. Håller med @NotRyan ovan: Thai F funkar fint. Men hittar du 2 platser hos ANA så är det verkligen vinnaren både hårt och mjukt.
 
m10 skrev:Har åkt med Thais A380 några gånger från Europa och varit nöjd med både mjuk- och hårdvara. Långt ifrån medioker, men heller inte i nivå med ANA. Förvisso inte alls så avskärmat som den leasade 777-300ER dom körde mellan Bangkok och Tokyo för några år sen.Är alternativet Asiana så vinner mjukvaran helt klart. Som tidigare nämnts är däremot stol och kabin trött. Thais ground service är överlägsen. Håller med@NotRyanovan: Thai F funkar fint. Men hittar du 2 platser hos ANA så är det verkligen vinnaren både hårt och mjukt.Klicka för att utvidga...


Är det inte en gängse uppfattning att man ska välja Thais 747 från MUC före A380 från FRA eller CDG för mindre (och nyare?) F-kabin?
 
NotRyan skrev:ANA F är rätt bra på avskildhet, dock så har dom inte haft Caviar på mina 3 senaste resor (senaste 1.5 år) och det var ju det där med 2 platser också...Thai F funkar fint säger jag...Klicka för att utvidga...
När jag flög Tokyo Narita - Singapore med ANA för drygt en vecka sedan fick jag caviar (och Wagyu beef också för den delen):


20160506_121038-jpg.52545
 
Vaniljvodka skrev:Är det inte en gängse uppfattning att man ska välja Thais 747 från MUC före A380 från FRA eller CDG för mindre (och nyare?) F-kabin?Klicka för att utvidga...


Kan säkert vara så. Har inte varit schemamässigt möjligt för mig, så därför inte tittat närmare på det. Flög gamla 747 när den var enda 747-alternativet. Jättebra stol om man gillar djupt nedsuttna fåtöljer med brödsmulor i sömmarna.
 
Back
Top