Samosaguas
Medlem
Restaurang Bistroteket på Bondegatan på Södermalm i Stockholm tar AmEx!
Det fungerar tyvärr inte, man får besked om att kortet inte accepteras.Vimla första mobiloperatör som tar Amex (enligt Bästa abonnemanget med fastpris i Sverige - Billigaste-fastpris.se eller finns det fler?
På Vimlas egna hemsida så nämns bara VISA, MasterCard, VISA Electron och Maestro. Min tanke är dock att göra en beställning till helgen och då testa Amex. Kan återkomma i tråden om det är intressant.
TypisktDet fungerar tyvärr inte, man får besked om att kortet inte accepteras.
Växlingsproblemet infinner sig även för euro, och det går lika bra att betala med Amex genom Paypal om man av någon anledning vill undvika just USD.Detta har väl varit uppe tidigare men kan trots det inte hitta en tydlig tråd vid snabb sökning på forumet och när jag nu ser Amex- och OptionTown-trådar bredvid varandra i flödet kan jag passa på att förtydliga:
OT tar Amex på sin amerikanska sida, men inte på övriga. Man måste, längst upp till höger och innan man skriver in sina uppgifter, ändra land till USA. Därefter får man priser i USD (varit något dyrare än euro de gånger jag kollat) och så är det möjligt att betala med Amex.
Detta rekommenderas dock, i första hand, ej. Eftersom det rör sig om utländsk valuta tar Amex ut avgift. Dessutom är ju betalningen inte definitiv, om OT inte går igenom återförs pengarna med risk för förlust pga ändringar i valutakurser. Vidare tar Amex ut avgift både på första betalningen och sedan på återinsättningen, vilket gör att avgifterna i dessa fall totalt blir 4%.
Växlingsproblemet infinner sig även för euro, och det går lika bra att betala med Amex genom Paypal om man av någon anledning vill undvika just USD.
Yep, och med Amex Elite och lyckad OT blir det 10 öre/poäng, så det är en chansning. Det kan ju dessutom i bästa fall blir så att det man förlorar i växling vid misslyckad OT vinner man tillbaka i valutavinst, så det kan bli både bra och dåligt.Absolut, växlingen gäller ju alla valutor och jag antar att de flesta kort har avgift, varför jag kommer använda Coop-kort för OT framöver.
Med totalt 4% avgift blir det som att köpa poäng för 26.7 öre/poäng (med Amex Premium).
Forskat i det hela och kollat med chatten på Vimla. Tydligen så är American Express på gång men det är inte aktiverat då Klarna just nu inte stöder automatiska månadsbetalningar på Amex utan enbart enskilda köp. Klarna jobbar på det dock och så fort det är klart så kommer det att implementeras =)Vimla första mobiloperatör som tar Amex (enligt Bästa abonnemanget med fastpris i Sverige - Billigaste-fastpris.se eller finns det fler?
På Vimlas egna hemsida så nämns bara VISA, MasterCard, VISA Electron och Maestro. Min tanke är dock att göra en beställning till helgen och då testa Amex. Kan återkomma i tråden om det är intressant.