Senaste nytt

Betala för specialmat ombord?

JohanA

Medlem
Läser jag er rätt så vill ni servera griskött till en muslim och biffstek till en hindu. Ni är ute på riktigt djupt vatten om ni ska segrergera baserat på religion. Många har försökt göra det tidigare och det leder oftast till våld och krig.
 

RickardG

Medlem
Läser jag er rätt så vill ni servera griskött till en muslim och biffstek till en hindu. Ni är ute på riktigt djupt vatten om ni ska segrergera baserat på religion. Många har försökt göra det tidigare och det leder oftast till våld och krig.
Nja, då har du tolkat åtminstone mitt inlägg på fel sätt. Det handlar inte om att segregera, utan om att fortsätta erbjuda de som vill ha specialkost detta, men till en kostnad. Alternativt kan kunden välja en premiumkabin där det serveras olika alternativ, t.ex. oftast ett alternativ som är vegetariskt. Eller välja ett bolag som Saudi om man av princip inte vill åka med bolag som serverar "fel" mat. Det finns fundamentalister i alla avseenden, inte bara religion, sen finns det många som är pragmatiska och inte gör en stor grej av att inte få exakt som man vill och låter livet gå vidare ändå, t.ex. genom att inte äta just den delen av måltiden som inte passar, eller lösa det på annat sätt.
 

Bryant

Medlem
Läser jag er rätt så vill ni servera griskött till en muslim och biffstek till en hindu. Ni är ute på riktigt djupt vatten om ni ska segrergera baserat på religion. Många har försökt göra det tidigare och det leder oftast till våld och krig.

Så tolkar inte jag att det är skrivet i tråden?

Gränsen är hårfin när det handlar om vem som ska ha rätt till korrekt mat. Jag kan hålla med om att man kan betala för sin specialkost. Varför ska ett flygbolag säkerställa att någon kan få en LCHF måltid? För att sedan gnälla om att den inte är som hemma?

Det finns två alternativ, peta i det som serveras eller betala för det man vill ha. Men, väljer bolagen att ta betalt, då gäller det att leverera.

I många fall så serveras kyckling, det kan de flesta äta oavsett religon. Tydligen kan man även äta det som vegetarian..
 

JohanA

Medlem
Nja, då har du tolkat åtminstone mitt inlägg på fel sätt. Det handlar inte om att segregera, utan om att fortsätta erbjuda de som vill ha specialkost detta, men till en kostnad. Alternativt kan kunden välja en premiumkabin där det serveras olika alternativ, t.ex. oftast ett alternativ som är vegetariskt. Eller välja ett bolag som Saudi om man av princip inte vill åka med bolag som serverar "fel" mat. Det finns fundamentalister i alla avseenden, inte bara religion, sen finns det många som är pragmatiska och inte gör en stor grej av att inte få exakt som man vill och låter livet gå vidare ändå, t.ex. genom att inte äta just den delen av måltiden som inte passar, eller lösa det på annat sätt.
Saudis linjenät är något begränsat så blir i praktiken omöjligt... :)

Det är ju två olika fall.

1) Religiösa anledningar. Givetvis kan man inte servera griskött till en muslim.

2) LCHF-patrasket. De kan gott betala extra för sig.

Dock blir det en ohygglig gråzon när vi kommer in på vegeterianer, kosher, veganer och allt vad det heter. I praktiken ohanterbart såvida det inte blir morötter för hela slanten, men det tror jag inte någon av oss egentligen vill även om @agehall var initialt positv till det. :)

Bästa vore dock, som många civiliserade flygbolag gör, att erbjuda två huvudrätter där en är baserad på fisk eller kyckling och ett vegetariskt alternativ. På så vis kan nog de flesta klara sig.
 

thh

Medlem
Saudis linjenät är något begränsat så blir i praktiken omöjligt... :)

Det är ju två olika fall.

1) Religiösa anledningar. Givetvis kan man inte servera griskött till en muslim.

2) LCHF-patrasket. De kan gott betala extra för sig.

Dock blir det en ohygglig gråzon när vi kommer in på vegeterianer, kosher, veganer och allt vad det heter. I praktiken ohanterbart såvida det inte blir morötter för hela slanten, men det tror jag inte någon av oss egentligen vill även om @agehall var initialt positv till det. :)

Bästa vore dock, som många civiliserade flygbolag gör, att erbjuda två huvudrätter där en är baserad på fisk eller kyckling och ett vegetariskt alternativ. På så vis kan nog de flesta klara sig.

Förlåt, vi andra insåg inte att muslimer dog av att äta griskött. Vi trodde det var ett val som de gjort. Det finns absolut noll skillnad mellan att välja att inte äta fläsk för att gud sa det och välja att inte äta kolhydrater för att man vill gå ner i vikt. Om något så är det senare något samhället tjänar på, till skillnad mot det förra.

Kul att du tycker att det är orimligt att servera kosher till judar men helt åt skogen att inte respektera muslimers religiösa vanföreställningar. Nu råkar det dock vara så att vegetariskt nästan aldrig är dyrare än riktig mat, så de flesta flygbolag skulle nog ändå erbjuda vegetariska alternativ (även om jag skulle förlägga alla mina flygningar till det bolag som hade en straffskatt på vegetarianer direkt).

Bättre vore om flygbolag erbjöd god och bra mat och tog betalt för alla bullshitkrav som folk kommer med.
 

JohanA

Medlem
Förlåt, vi andra insåg inte att muslimer dog av att äta griskött. Vi trodde det var ett val som de gjort. Det finns absolut noll skillnad mellan att välja att inte äta fläsk för att gud sa det och välja att inte äta kolhydrater för att man vill gå ner i vikt. Om något så är det senare något samhället tjänar på, till skillnad mot det förra.

Kul att du tycker att det är orimligt att servera kosher till judar men helt åt skogen att inte respektera muslimers religiösa vanföreställningar. Nu råkar det dock vara så att vegetariskt nästan aldrig är dyrare än riktig mat, så de flesta flygbolag skulle nog ändå erbjuda vegetariska alternativ (även om jag skulle förlägga alla mina flygningar till det bolag som hade en straffskatt på vegetarianer direkt).

Bättre vore om flygbolag erbjöd god och bra mat och tog betalt för alla bullshitkrav som folk kommer med.
Kosher var ett felaktigt exempel, tar tillbaka det.

Dock, förstår jag inte vad du menar med att muslimer dör av griskött? Det är ingen som påstått det annan än du själv.

Givetvis är det så att man ska respektera folks religioner. I de fall man inte gör det leder det som sagt oftast till våld och krig.
 
Kosher var ett felaktigt exempel, tar tillbaka det.

Dock, förstår jag inte vad du menar med att muslimer dör av griskött? Det är ingen som påstått det annan än du själv.

Givetvis är det så att man ska respektera folks religioner. I de fall man inte gör det leder det som sagt oftast till våld och krig.
Synd att du inte förstår paradoxen i vad du säger, dvs att de som startar krig och använder våld för att försöka tvinga folk att tycka som dem, inte är så mycket för respekt eller hänsyn överhuvudtaget.

De som visar hänsyn och respekt kan föra en vettig dialog, utan att använda våld som argument. Allt annat är övergrepp eller terrorism.
 

RickardG

Medlem
1) Religiösa anledningar. Givetvis kan man inte servera griskött till en muslim.
För mig handlar det inte om att servera griskött till en muslim, utan att servera mat till en passagerare. Vet man på förhand att man som passagerare inte kan hantera olika typer av livsmedel kan man chansa, eller välja att då på förhand specialbeställa - mot en extra kostnad. Jag tycker det vore rimligt att man får betala för denna specialhantering, oavsett om det är av religiösa skäl eller om det beror på allergier, intolerans eller annat.
 

Holloman

Medlem
Skippar inte Gluten och mjölk för att vara märkvärdig och skulle helt klart hellre äta ordinarie mat än det som de erbjuder som specialkost. Jag brukar dock aldrig utnyttja hela min bagagekvot eller släpa med mig två väskor in i kabinen. Varför ska jag subventionera de som har med sig max antal väskor? För mig är det inget konstigare än att jag i en First biljett får ett antal val till huvudrätt och det ingår i biljettpriset.

Fast det är klart om jag vill åka med ett flygbolag där du betalar för grundtjänsten transport A till B och tar betalt för att betala med kort, välja plats, boarda först osv så finns det ju sådana alternativ i Norwegian och Ryanair.

För mig är det självklart att det flygbolag med full service självklart ska erbjuda specialkost för de som behöver det precis som jag ska kunna köpa resan utan att betala extra för att jag betalar resan med kort.
 
Toppen