Senaste nytt

Handbagagefokus på Arlanda under maj månad

India Alpha

Medlem
Under maj kommer Swedavia tillsammans med de stora flygbolagen på Arlanda fokusera extra mycket på handbagage. Vid säkerhetskontrollerna kommer personal stoppa passagerare som antingen har för mycket eller för stort handbagage och upplysa om att dessa bör checkas in.

SAS är ett av flygbolagen som är med och gör det för att förbättra punktligheten och kabinkomforten. Mycket handbagage gör att ombordstigningen tar längre tid vilket leder till förseningar.

Enligt statistiken 2011 berodde 311 av de totalt 1701 registrerade förseningarna på just handbagage.
Stockholm-Köpenhamn ligger i topp men även Oslo, London/LHR, Frankfurt, Göteborg och Moskva ligger högt.

Då kanske det är dags för airbus och boeing att göra väskor som faktiskt passar i just deras oh.
 
Om de väger väskorna är jag RÖKT! :) storleksmässigt är det inga problem.

Min Peli case 1510 får EXAKT plats i backarna som man lägger väskan i på ARN. Backarna har således exakt rätt mått för att se om väskan är för stor (dock ej höjd/tjocklek), Kanske är det så att man ska kunna lägga en till back ovanpå och på så sätt se om väskan håller måtten.

Jag välkomnar detta sålänge de inte väger grejerna.
 

vicce

Medlem
Jag tycker väl att det inte spelar så stor roll om väskan väger 8 eller 10 kg, men det finns ju en anledning till att man har satt restriktioner på vikten?

Kan tänka mig att det har större betydelse på mindre kärror typ Saab 340 än en A380. Sen vet jag inte om det har med säkerheten att göra, att overhead compartment inte klarar av en viss vikt vid hård inbromsning osv?
 

Gnopps

Medlem
Även om jag är glad att reglerna efterföljs begriper jag inte varför Swedavia gör kontrollen? Reglerna skiljer sig mellan flygbolagen, de borde vara de som kollar.
 

Homer

Medlem
Jag tycker väl att det inte spelar så stor roll om väskan väger 8 eller 10 kg, men det finns ju en anledning till att man har satt restriktioner på vikten?

Kan tänka mig att det har större betydelse på mindre kärror typ Saab 340 än en A380. Sen vet jag inte om det har med säkerheten att göra, att overhead compartment inte klarar av en viss vikt vid hård inbromsning osv?

Eftersom SAS har lägst tillåtna vikt så måste hyllorna i deras 737or, MD80, 330 och 340 vara bräckligare än
hyllorna i motsvarande plan när de flygs av andra bolag :rolleyes:
 

twiggs

Medlem
JKan tänka mig att det har större betydelse på mindre kärror typ Saab 340 än en A380.

Fast när det gäller flygplan av typen Saab 340 (och alla andra regionala flygplan) så brukar handbagaget alltid taggas som "Delivery at Aircraft/Gate", så det bör inte spela någon roll.
 

Jacob

Medlem
Om de väger väskorna är jag RÖKT! :) storleksmässigt är det inga problem.
Det verkar som det mestadels handlar om mått och antal och att det kommer finnas ställ där man kan kontrollera storleken. Vikt får väl bedömas efter bästa förmåga. Så tolkar jag det i alla fall.

Även om jag är glad att reglerna efterföljs begriper jag inte varför Swedavia gör kontrollen? Reglerna skiljer sig mellan flygbolagen, de borde vara de som kollar.
Det är väl baksidan med att incheckning numera sköts genom mobil, internet och automater. Det ges inte så många möjligheter att faktiskt kontrollera mängden handbagage innan passagerarna hunnit till gaten eller till och med kommit ombord.

Vi får väl se hur de praktiskt organiserar och följer upp kontrollen.
 

PYRZ

Medlem
Har full förståelse när det gäller väskans storlek, men vikten däremot känns lite märkligt. Endast 8 kg? Själva väskan väger ju 1-2 kg när den är tom, så ska man allstå ha grejer som väger max 6kg till...
 
Har full förståelse när det gäller väskans storlek, men vikten däremot känns lite märkligt. Endast 8 kg? Själva väskan väger ju 1-2 kg när den är tom, så ska man allstå ha grejer som väger max 6kg till...

Nu är väl 8 kg ganska okej med tanke på vad du ska ha i bagaget, vad mer kräver man än kanske kläder, mobil, dator, pengar? Resten ska checkas in..
 
Toppen