Senaste nytt

Mot San Fransisco - å lite Milesrun med BAEC

Peter65

Medlem
Nu dax för en mellanrapport.

Vi kom i lördags förmiddag efter en väldigt trevlig flight med AA från NewYork, efter det har vi firat 50åringen och varit på en kortare road trip till San Jose och Monterey.

När vi kom till hotellet i lördags, vid 11-tiden, fick vi inte checka in förrän vid 15-tiden. Suger lite eftersom man gick upp i en okristlig tid och druckit lite för mycket skumpa en tidig morgon, kändes lite som om det kom en lätt släng av bakfylla när vi kom till hotellet. Hursomhelst drog vi ut i ett kallt och regnigt SF för att hitta en publik toa och köpa nå't transportkort för buss och spårvagn, 7 dagar kostar $40, skapligt billigt tycker jag med tanke på att en enkelresa kostar $2,25. Fick oxå en karta på busslinjer, Den enda "normala" spårvagnslinje vet man ju, Castro - Fishermans Wharf, men bussarna är ett gissel, blir inte bättre av att nästan alla gator är enkelriktade.
Tillbaka på hotellen i SoMa bestämde vi oss för en kortare "nap", den blev inte sååå kort... blev nästan 2 timmar... å kvällen blev sen..... blev en klubb med en DJ som spelade jättebra musik.
Söndagen, födelsedagen, var också väldigt kall och regnig, vi tänkte gå på Acadamy Of Science i Golden Gate parken men uj vilken kö... många barnfamiljer som ville vara inne när det regnade. Tvärs över finns konstmusemst de Young, betydligt kortare kö, som oxå hade en specialutställning över vad Oscar de Relanta har producerat under sin livstid. Både den och de fasta utställningarna är riktigt bra, alltså värda pengarna. Vilka klänningar OdR har gjort :)
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Middagen blev på La Mar, en peruansk restaurang med vänner för att fira 50-åringen, La Mar ligger på Pier 1 1/2, direkt efter Ferry Building. Drinkarna, baserade på Pisco, var mycket goda.

Maten oxå mycket mycket god, vi gjorde en "tasting meny" tog in ett antal rätter och smakade oss fram. Desserten snuskigt god, jag åt en glass som smakade pepparkaka. Om ni är i SF testa La Mar, värt pengarna.
image.jpeg


Dagen efter dax att ta ut en hyrbil och åka söderut till andra vänner i San Jose. Innan vi kom till O & L åkte vi till Winchester Mystery House. Damen som köpte fastigheten, som var änka efter sonen till grundaren av Winchester Riffle, fick en förbannelse att bli hemsökt om hon slutade att bygga på huset. Snacka om byggnation..... när vi gick fick jag känslan som om det var "Gasten" på Liseberg. Om man blir vilse där vet i f..n hur man kommer ut:confused:. Väldigt mycket, både tapeter, golv och möbler var autentiskt. Detta var faktiskt en utav de få gångerna som det inte känns riktigt affärsmässigt för att visa upp ett hus. Åk gärna dit vid tillfälle.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Vidare åkte vi till Monterey, har varit där tidigare men det var för typ 30 år sen. Charmig stad och ett väldigt bra akvarium.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg

På kvällen, och förmodligen på EM, var det en riktig Farmers Market inne i stan. Fanns en uppsjö utav grönsaker, blommor, ägg etc
image.jpeg


Middagen intogs på en restaurang på Montereys Fishermans Wharf. Nu är det ju inte högsäsong och således inte mycket folk, kan tänka mig hur det ser ut under högsäsong.... Men vill gärna tillbaka när det är mer folk.

Hemresan, till SF, gick via Highway 1 vad säger man..... Fantastisk väg med vyer som är kanon och inte mycket trafik, bilderna nedan får tala för sig själva.
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg
 

majer

Medlem
Fantastiska bilder, speciellt de på slutet. En annan skulle kunna tänka sig att bo i fyrvaktarhuset. :)
 

bnr

Medlem
Grymt @Peter65, tar mig tillbaka till jul-nyår när jag var i SFO.
Tror nästan att vi också stannade och tog bilder på platsen för din första bild på havet, ser väldigt likt ut!
 

Peter65

Medlem
Ytterligare en mellan rapport i väntan på flyget hemåt.

Först ett tack till er som kommenterar och gillar inläggen :)

Innan vi lämnade in bilen åkte vi via värt motell, Civic Center Motor Inn, ligger på 9th Street mellan Folsom och Harrison. Ett helt ok motell till det priset (runt $230 /natt), lugnt område och inte många uteliggare omkring motellet. Det ingick frukost, men den kan man båda ha och mista, dock var kaffet skapligt bra, var iallafall drickbart ;)
Att gå upp till Market Street tog 5-7 min, men det finns ett gäng bussar att nyttja, bara man hittar busshållplatsen. Blev dock mer uteliggare ju närmare man kom Market.
Lägger hellre mer pengar på flyg än på hotell, det blir ju inte så många timmar på rummet. Generellt har hotellen varit tokdyra inne i SF under denna vecka. Fick förklaringen att det var en "Game Design Congress" när vi var här och det brukar höja priserna rejält.


Åkte till Castro för att käka middag, vi hade fått tipset om en bra Sushi restaurang där, Osaka Sushi. Maten var kanonbra, speciellt en rulle med bl a en friterad "soft shell" krabba. Hette Pink Lady!
image.jpeg


De 2 sista dagarna har vi tänkt att åka till Sausalito, åka cabelcars, gå till nåt microbryggeri, lite shopping å bara vara.

Det här med Sausalito sprack..... Igår, fredag, var det tänkt, men vi snoozade 9 min för mycket :( Bussen vi skulle åka såg vi ett halvt kvarter innan busshållplatsen, nästa buss kom 9 min senare. Väl framme i Ferry Building hade vi 2 min tillgodo, men att hitta rätt tog lite längre tid.. Väl framme i färjegaten var vi 2 min sena, nästa färja om nästan 2 timmar.... Ja ja, fick ju ytterligare en anledning att åka tillbaka till SF o_O:rolleyes:

Blev istället lite buss, mycket promenad och mer buss. Vi tog oss till Palace of Fine Arts och Presidio. Palace of Fine Art är en mäktig byggnad som ser italienskt ut.
image.jpeg


image.jpeg


Vilken park Presidio är, väldigt välordnad och välskött.
image.jpeg


Vi "träffade" även Yoda där, precis utanför George Lucas byggnad.
image.jpeg



Nästa stopp blev hippie-gatan, Haight Street.
image.jpeg


Hamnade på ett microbryggeri, Magnolia Pub & Brewery, där de även serverade mat.

Tyvärr inget kort, var för hungrig, men det blev hemmagjorda pommes frittes och friterat kycklingskinn. Nyttigt - nope, gott - JA. Till det en riktigt god Kalifornia Kölsch
Hittade också en charmig hattbutik, inredd i 40-tals stil, det skulle inte blev nåt köpt där, men det blev det.
image.jpeg


Blev även ett annat micro bryggeri, Cellermaker Brewing Company, 1150 Howard St. Det gör diverse olika öl, allt från riktigt ljus öl till becksvart. En utav de vi testade var smaksatt med kaffe och cigaretter.... God, nja, men annorlunda. För dagen fanns det 10 sorter, vi prövade 9 i småglas :p
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Vi blev rekommenderade en ganska liten restaurang, Citizens Band, 1198 Folsom St, för att käka middag. Riktigt god mat och en charmigt ställe, inredningen ser lite sjabbig ut, men så ska det se ut i SoMa nu.
image.jpeg


image.jpeg


Jag valde en kycklingpaj, men mer åt sopphållet.:p
image.jpeg


Till sist blev vi utbjudna på brunch av våra vänner, Anchor Oyster Bar & Seafood 579 Castro St. Det var Mrs F absoluta favorit restaurang, man kan inte boka bord utan får skriva upp sig på lista på utsidan och och sen blir inkallade när det blev ett ledigt bord. Restaurangen är liten, runt 25 matplatser. Glömde att ta kort, men det blev ostron och krabbhamburgare samt scallops. Ytterligare en restaurang att ha i minnet om man har vägarna förbi.

Å lite fler SF bilder
image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


image.jpeg


Blir väldigt fascinerad hur växlarna för trådbussarna funkar
image.jpeg


Nästa rapport kommer från någon av loungerna på Heathrow.

Rapporten skriver jag på en padda och gör lite klipp å klistra till BC. Security tog en faslig (eller en jä..la tid), mer om det på nästa inlägg, och Wifi i BA-loungen var seg och det blev en väldigt tIdig boarding.
 
Last edited:
Toppen