Senaste nytt

Stockholm - Istanbul - Dhaka

Brandten

Medlem
God afton! Aldrig har jag varit så glad att vara hemma i verkligenheten igen med riktig internetuppkoppling, vita streck på motorvägen och fungerande blinkers när man byter fil. Byter gärna bort +32 i Bangladesh-stressen mot -2 och snö här hemma i Stockholm.

Jag är hemma med sjukt barn och har grymt långtråkigt. Så... ;)
Nu är väntan över! :)

Trevlig rapport. Jag vill också åka till Istanbul och duscha.
Låter som en väldigt dyr aktivitet måste jag säga.

Jag har säkert frågat innan, men med hur fungerar det i dylika lounger, som denna i Istanbul, alla *A på Heatrow osv? Är allt free to choose i mat o dryck utbud?! Alltså jag kan förstå det är det på SAS T5 Guld, som i jämnförelse måste motsvara ARN T4 mot dessa?!
Allt är gratis!

Tack. Nu är det bättre, blev lite för mycket fika kvällen innan avgång. På tal om fika så kan jag tala om att priserna varierar oerhört mycket där nere.
En flaska vin på hotellet kostade 20-80kr i restaurangen. I baren/klubben kostade en long island ice tea 100kr, en flaska Dom Pérignon 18000kr (arton tusen), en mousserande 800-10000kr och en Heineken 15kr.

En sak jag ofta lägger märke till, är hur folk bullar upp med kuddar och saker för att hitta ett bra stöd för huvudet. Förvånansvärt få verkar veta om att många nackstöd går att justera ganska mycket i höjd och sidled och jag hade inga problem att "klämma in" huvudet i ett ganska väldanderat nackstöd och kunde därmed sova 1h ombord.
Som sagt... för de som inte vet detta så är nackstödet ganska flexibelt och gör i alla fall min 7-9h resa i ekonomiklass bättre.
Stolen.jpg

Del 1 handlade ju om resan ARN-IST och jag glömde att berätta att:
- WiFi i CIP Lounge i Istanbul är betydligt bättre (hastighet och stablilitet) än vad de var i PP loungera jag rapporterade om i första inlägget.
- Det var i pricip omöjligt att få tid för massagen de 6h jag satt där då det hela tiden var upptagna med andra klienter/kunder. Vet inte vilken veckodag eller tid på dygnet det är bäst för att få lite avslappnande gratis axelmassage i loungen men hoppas på bättre lycka nästa gång.

Snygg och strukturerad rapport Brandten! De där tårtorna i loungen såg riktigt goda ut! Hur brukar det vara med maten i loungen annars?
clip_image001.png
Det fylldes konstans på med nya olika tårtor. Choklad, jordgubb, cola, grädde, marsipan och frukt.
Maten var riktigt bra och kändes väldigt färsk överallt. Olivbuffén var en favorit tillsammans med lite ostar från den vanliga mat buffén.
20160221_160631.jpg

Dessa "dryckesstationer" fanns överallt i loungen så man behövde aldrig gå törstig.
20160221_164039.jpg

Det er så man kan gå direkte fra bad til soverum på modsatte side. Efterlades i soverummene. Også praktisk senere, hvis man fra soverum skal på toilettet uden at være "dressed to kill"....
Ah såklart, så är det ju! Just The Suites har tyvärr endast Turkish Airlines Business Class pax och Elite Plus members tillgång till fick jag veta när jag frågade om jag kunde få provligga sängen.

Snyggt @Brandten lägg gärna upp lite bilder från Dhaka senare
Absolut, det kommer i del 4.


Del 2 - IST-DAC med TK712

Boarding

På mitt boardingkort stod det boarding kl17:15 och jag läste slarvigt på tavlan i loungen att det var boarding vid gate 203.
Jag har för mig att vi använde gate 203 förra gången vi flög så tänkte inte mer över det utan gick från loungen ca kl16:45. Det är en bra bit att gå från CIP till gate 203 och på vägen stannade jag till vid informationsdisken för att trycka mitt TK Elite kort men fick vänta 5 minuter innan de öppnade kl17:00. Kortet var klart kl17:05 och jag gick i normalfart till gaten dit jag ankom kl17:15 precis i tid för boardingen. Skönt att inte vara stressad för att jag satt för länge i CIP loungen. Efter någon sekund reagerade jag dock på att skylten visade en helt annan destination så jag fick leta upp avgångstavlan som visade att Dhaka avgår från gate 503. SUCK! andra änden av terminalen. Skyltarna antyder minst 6+14min promenad så jag sprang i princip hela vägen och kom fram kl17:25 (puh).
IST_Terminal_Map.jpg

Väl framme vid gaten så ser jag att man börjat boarding och med mitt nypressade Elitekort slingrade jag mig genom kön som, som vanligt var väldigt stökig. Man kan lättast beskriva det som: Tänk er att de flesta passagerar flyger för första gången. Ingen vet hur man står i kö, hur mycket bagage man får ta med sig, att man ska visa pass eller boardingkort etc. Detta gäller även ombord, och vid bagagebandet (bilder kommer senare).

Kön var lång och stökig och mitt i kaoset så kunde jag inte hitta någon kö för business eller *A Gold/Elite kunder. Jag smög försiktigt fram och frågade agenten om det inte fanns separat kö för detta varpå han tog mitt boardingkort direkt och släppte förbi mig, bara för att bli slussad till bussen som skulle ta oss till flyget så det var kanske därför man inte fokuserat allt för mycket på just en egen kö för detta.

Nattens TK712 skulle flygas av TC-LNB "Star Alliance", en gammal travare från 2008 som känns ganska fräsch för sin ålder, förutom IFE som är riktigt dåligt med sprakande ljud och flimmrig bild. Återigen kom Viaplay appen med offline Seinfeld väl till hands.
20160221_173936.jpg

Hade plats 34A så jag gick fram och skulle precis sätta mig när jag fick för mig att det var 34K jag hade. Gick och satt mig på 34K och skrattade lite försiktigt åt alla ovana passagera som inte hittade sina platser (vissa letade efter plats 10 här bak vid 30). Efter en stund kommer en dam fram och säger att jag sitter på hennes plats 34K. Jag tittar på mitt kort och ser att jag visst hade 34A i alla fall... oops.

Gillar den här kabinen men stolarna är VÄLDIGT hårda vilket gör att rumpan domnar bort efter några timmar i luften.
20160221_181857.jpg
20160221_183024.jpg
20160221_182627.jpg


Takeoff och inflight IST-DAC
Försenad takeoff ca 30min men ankom Dhaka 20min före tidtabell. Servicen är riktigt bra på den här flygningen. Jämn standard bland samtliga i personalen och de är konstant närvarande i kabinen för att fylla på med vatten (eller fika, som är gratis). Maten serverades ca kl19:30 och kycklingen var RIKTIGT saftig och god och till den drack jag någon slags rödvin (har inte koll på denna dryck).
20160225_224208.jpg
20160221_193334.jpg

Ankomst
Jag sov 3h på flyget, åt mat och kollade flyg resten av av flygtiden som är scheduled 7h 15min men efter 6h 33min var vi på backen igen och kom snabbt av planet för att gå igenom pass/visumkontrollen.
20160222_053021.jpg

Pass/visumkontrollen tog 30 minuter och då är det bara att gå för att hämta väskan. Här ser ni ytterligare ett exempel på att man kan tro att vissa flyger för första gången.
20160222_060447.jpg

Den här gången kom min väska bland de första mot förra gången då jag fick vänta 1h på bagaget. Ut genom tullen och där stod en chaufför från hotellet med namnskylt.

Flyget avklarat...del 3 blir hotell.
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Del 3

Hotell 1 (Lakeshore Banani)
Trafiken i Bangladesh är oförutsägbar och en sträcka som förra gången tog 2h tog nu ca 30min. Mina kollegor som redan varit i Dhaka ett par dagar hade bokat rum på Lakeshore Banani hotell för att ha närhet till bank och några andra inbokade möten. Det var bokat två premium rum men dessa blev uppgraderade till en Svit Excecutive och en Penthouse Elite med stor takterass. Synd att vi bara skulle bo här 1 natt innan det var dags för byte till annat hotell. Incheck startar normalt kl15 men fick gå direkt till rummet för att vila lite innan första mötet skulle starta kl10:00.

Fasaden
20160222_165919.jpg

Lobbyn/Entrén
20160222_062509.jpg

Receptionen
20160222_062514.jpg

Lobby
20160222_062521.jpg

Svit Executive
20160222_063239.jpg

Soffgrupp för möten samt fullutrustat kök om man stannar lite längre.
20160222_063257.jpg

Mycket mjuk säng!
20160222_063303.jpg

Arbetsplats, garderob med safe, strykbräda m.m.
20160222_063316.jpg

Badrum med dusch och badkar.
20160222_063339.jpg

20160222_063354.jpg

Några fler bilder från dagen efter med lite mer ljus. Beroende på vad man jämför med så kan väl detta få klassas som lite småtråkig utsikt.
20160223_100423.jpg

20160223_100434.jpg

20160223_103014.jpg

Älskar sådana här fåtöljer och slår mig alltid ner här med en kopp te och börjar svara mail.
20160223_103024.jpg

Utsikten bakom fåtöljer ner mot gatan. Dhaka är en väldigt livlig stad där man tutar konstant i trafiken vilket är störande om man inte bor någonstans med dubbelglasade fönster, vilket detta var så det var i princip knäpptyst i tummet.
20160223_113238.jpg

Kollegans takterass.
20160222_093232 - Copy.jpg

Fanns även bubbelbadkar i det här rummet.
20160222_093025.jpg

Lakeshore har även en annan anläggning (Lakeshore Gulshan med pool) som man får använda gratis om man bor på Banani. Transport ingår. Lakeshore Banani serverade en mycket god middag på kvällen och är måna om att deras internationella gäster inte får "Bangla style kryddning" då våra magar skulle paja direkt.

Frukost ingick inte på detta hotell så det blev room service med diverse gott på morgonen.


Hotell 2 (Dhaka Regency Hotel & Resort)

Dags att checka ut och checka in på det nya hotellet. Chauffören från hotell 1 körde oss till hotell 2 vilket kanske är lite konstigt då man först kan anta att hotell 2 skulle komma och hämta oss på hotell 1. Men i Bangladesh är alla så snälla/artiga/gästvänliga att de insisterade på att få köra oss.

Anledningen till att vi bytte hotell är för att:
- Vi ville testa lite olika när vi är där (bra skulle det visa sig)!
- Vi ville ha nära till dagens möten då trafiken som sagt kan ställa till ett annars så tight schema.
- Vi ville ha nära till flygplatsen på hemresedagen av samma orsak som ovan, trafiken.
Valet föll på Dhaka Regency Hotel & Resort vilket jag direkt kan börja med att säga att jag INTE rekommenderar till någon!

Överdimensionerad lobby vilket var ett problem då de två Netgear accesspunkterna inte lyckades att täcka hela lokalen.
20160223_131415.jpg

20160223_131425.jpg

20160224_203537.jpg

Vi hade bokat "Studio" rum på Executive floors för att få lite arbetsplats/fåtölj och hamnade på våning 12. Häftigt tänkte vi som hoppades på lite utsikt.
20160223_133602.jpg


Ut genom hissen och en kort promenad i gången innan vi kommer till rummet.....
20160223_133748.jpg

20160223_133756.jpg


.....bara för att se att det inte fanns några fönster!
20160223_134020.jpg

20160223_134030.jpg

20160223_134105.jpg

20160223_134118.jpg

Vi ringde genast till receptionen och bad om att få byta. Vilket vi kunde för en kostnad på 60 USD per rum. Det var det värt tyckte vi och flyttade ner en våning.
20160223_144524.jpg

20160223_144537.jpg

Utsikten från rummet mot en vältrafikerad motorväg.
20160223_144712.jpg

20160223_144720.jpg

Om någon vill ha tryckta täcken så här så hör av er då vi fick en textiklkontakt som sydde lite skjortor till oss men som också kan fixa sånt här.
20160223_145155.jpg

Vår våning (11) luktade väldigt illa. Unket, mögel och källare. Alla kläder jag hade med mig luktar fortfarande som om de legat i flyttlåda i några år i källaren. Påpekade detta samt den odugliga WiFi-uppkopplingen för managern som vi nu ska presentera en ny WiFi lösning för med gästnät etc. :)

Var bara tvungen att ta bild på detta. Utan att kommentera ytterligare så tyckte jag det var en smart idé.
20160223_152916.jpg

Fördelen dock med detta hotell, är rooftop pool och utsikten mot flygplatsen vilket oftast trafikeras om heavy´s.
20160223_221638.jpg

20160223_221644.jpg

20160223_230939.jpg

20160223_231003.jpg

20160223_231010.jpg

20160224_180515.jpg

20160224_180524.jpg

Jättegod fruksotbuffé ingick i priset på detta hotell. Det är inte så mycket mer att säga om hotellen utan jag går vidare till del 4 (imorgon fredag) med lite diverse bilder från Dhaka.
 
Last edited:

Brandten

Medlem
Sådär.... hade ju lovat del 4 igår (fredag) men en sjuk dotter och ett sjukhusbesök försenade det hela (allt är väl).

Del 4 - Dhaka - Bangladesh
Bangladesh är ett litet land, 1/3 av Sveriges storlek men med ca 150 miljoner människor. Det är därför ganska trångt, eller, väldigt trångt överallt. Vägsystemet är inte utvecklat på väldigt länge och trots att det finns kollektivtrafik med massor av bussar så är vägarna överfulla med bilar. Man jobbar med problemet nu och bygger/breddar vägar överallt. Tyvärr betyder ju bredda vägen där nere att trottoarer måste flyttas, murar till husen måste flyttas och i vissa fall river man även hus för att få plats med en bättre sväng i en korsning. Trafikljus finns men rött betyder egentligen bara "titta en extra gång innan du fortsätter att köra".

De har dock gjutit den första betongpelaren som ska bli upphängningsanordning till något slags cable-car system för att avlasta vägarna. Det ska vara klart 2017 enligt de jag frågade på hotellet men tidsplanen ser väl ärligt talat lite mörkt ut. När jag sitter i bilen med en affärspartner och föreslår förbättringar i trafiken enligt Svensk standard, så skrattar de bara åt mig och säger lycka till, och menar att inga trafikljus i världen kan få ordning på kaoset. Inga poliser kan kontrollera hur man kör och dela ut böter för det har man inte råd med vilket i sin tur skulle leda till stora protester i landet.

När vi först pratade om att åka till Bangladesh var jag skeptisk, till allt.
- Resan dit med tanke på Kryssningsmissiler mot Syrien.
- Maten för stark för en stackars svensk mage.
- Sjukdomar.
- Trafiken för osäker.
- Svårt att planera tiden då landet är oorganiserat.

  • Resan dit gick väldigt bra och var mer eller mindre precis likadan som den här gången som ni kan läsa i del 1 ovan.
  • Maten anpassas väl till internationella gäster och äter man på hotellen får man en god mör köttbit precis som hemma, till halva priset.
  • Tog lite sprutor innan vi åkte senast så var säkrad mot det mesta. Eftersom vi enbart skulle befinna oss i Dhaka och inte på landsbygden så är det enda vi hade behövt egentligen skydd mot Hepatit A.
  • Trafiken flyter på oerhört bra trots att det går fort, ingen blinkar (alla tutar) och alla sick sackar mellan filerna som oftast inte är uppmärkta. Vi upplevde bara en olycka under vår vistelse. Vår chaufför krockade lite med en Tuk Tuk. De tittar snabbt på sina fordon, säger något till varandra och åker vidare.
  • Tiden däremot.... inte lätt att bedriva affärer där nere med möten som börjar kl10:00 men där man dyker upp kl11:00 utan någon förvarning eller förklaring. Detta fenomen beror inte på att de är ovilliga att göra affärer utan helt enkelt att det är omöjligt att förutspå trafiken. Jag kan förstå att man inte vill övernatta på hotellet vi skulle ha möte på, bara för att hinna fram i tid. Just av denna anledningen så bokar vi oftast möten hos oss (på hotellet) istället för att åka iväg så vi kan sitta och jobba under tiden vi väntar. Naturligtvis är även vi tvugna att åka iväg ibland för att möta banken eller någon leverantör men vi kontaktar naturligtivs alltid den andra parten för att meddela (vilket också syns på telefonräkningen när man kommer hem).

Strömmen går
Har hört om problemen med strömavbrott och under ett lunchmöte på en av de finare restaurangerna i stan (återkommer till det) så hade vi två strömavbrott på 5 respektive 2 minuter. När jag någon timme senare satt i möte med en mäklare så frågade jag om just detta problem vilket han avfärdade snabbt med:
- Power cuts? No! We dont have that anymore. A couple of years ago we had big problem, not now.
- Oh yeah? I had two cuts during my lunch.
- Yeah what, 5 minutes?! That doesnt even count! A couple of years ago we had hours every day.

Dhaka har jobbat hårt med att förbättra detta senaste åren genom att gräva ner en del kablage men jag kan inte låta bli att tänka på att jag, i IT-branschen och numera med ett kontor i Dhaka gärna hade sett att internet och ström ska fungera hela tiden. På vägen från mötet såg jag en av flera orsaker till strömavbrotten... Vi får väl se hur många UPS´er vi ska stacka på kontoret.
20160222_170359.jpg


Som jag nämde ovan så bygger man mycket. Speciellt vägarna förbättras nu men det är ett stort projekt och kan väl närmast jämföras med att måla en vägg här hemma. Det är inte så svårt att svabba på lite färg på väggen men innan dess så ska möblerna bort, spackla, putsa, fixas. Vi har haft en del kontakt med ett stort Svenskt företag som hjälper till att förbättra infrastrukturen i landet men de ser faktiskt positivt på framtiden och arbetarna där nere lär sig hela tiden nya tekniker för att lägga väg (med maskiner etc) vilket underlättar och skyndar på arbetet.

Vägarbete
20160222_165926.jpg

Drivers view
20160222_170419.jpg

Fasadrenovering?
20160222_175439.jpg

Här ska man installera en hiss i ett kontor med 6 våningar. Arbetet ska vara klart om 2 veckor.
20160224_115106.jpg

Vanliga kontorsbyggnader som huserar alla möjliga företag och fabriker.
20160224_140253.jpg

20160224_140444.jpg

20160224_140455.jpg


Internet blandas med strömkablage.
20160224_153354.jpg


Tänk vad en rondell eller lite rödljus hade gjort för den här korsningen....
20160224_153400.jpg

Bilden ovan togs utanför entrén till ett 12 våningar högt hus som huserar skräddare/textilbutiker, flygbolag, IT företag (inte mitt), och Shakib Al Hasan´s restaurang på två plan. Fanstisk god mat (buffé) där jag och mina två affärsbekanta åt oss mätta med alla möjliga rätter, dricka, efterrätter med kaffe för 180kr (för alla tre).
20160224_152442.jpg

20160224_152738.jpg

20160224_152947.jpg

Efter den här lunchen så bar det som sagt av till en mäklare som skulle visa lite kontor.
Helt nytt (jag var den första som var i lokalen) men tyvärr precis i en korsning så trafikljudet var outhärdligt! För att arbeta där måste hyresgästen själv bekosta både AC och dubbelglas vilket inte är aktuellt just nu.

Fick då se ett annat kontor som mäklaren förklarade med:
- Utmärkt läge ("nära" flygplatsen, nära sjukhus och tyst omgivning).
- Inflyttningsklar möblerat och klart.
- Öppet landskap så vi kan sitta ett gäng och jobba.
- Fullt utrustat kök*.
- Låg hyra (10000kr som lätt kan prutas ner till 7000kr).

Detta är vad jag gick in i....
Fasaden
20160224_173818.jpg


Entrén
20160224_172706.jpg


Receptionen/första rummet
20160224_172720.jpg


Öppet kontorslandskap
20160224_172501.jpg


Kontor med stor balkong med utsikt över sjön som de just nu har tömt för att rengöra.
20160224_172558.jpg


Utsikten
20160224_172126 - Copy.jpg


Konferensrum
20160224_172608.jpg


Kök (fullt utrustat betyder att porslinet är inkl i hyran)
20160224_172438.jpg


Ett av badrummen
20160224_172744.jpg


Jag tackade och fick skjuts tillbaka till hotellet. :)

I Sverige är det ju ganska klara regler med vad som är kontor och vad som är bostad. I Bangladesh är det också klara regler... nästan. Man kan hyra commercial properties men det är ofta så oerhört dåliga villkor att man inte har råd med det. Därför får man registrera företaget på en adress och hyra en bostad någon annanstans som företaget på den första adressen hyr ut i andra hand (på något vis). Observera att om denna skylt står på fasaden så är det, oavsett kreativa hyreslösningar, absolut förbjudet att bedriva verksamhet i lokalen.
20160224_174826.jpg


Eftersom jag visste att det skulle bli en lång dag så hade jag dagen innan bokat in en Swedish massage (vad fan är det för något?!) och mycket riktigt, ganska mör i kroppen efter en hel dag med möten och Dhaka-trafik så var jag helt inställd på att gå och lägga mig efter massagen när kollegan föreslog lite fika. Vilket resulterade i att sängen besöktes 2h innan det var dags att åka till flygplatsen. zZzZzZz

PS: Lukten från hotellet som jag beskrev i del 4 har satt sig i kläder och resväskan som just nu genomgår någon slags behandling för att överleva... helt sjukt!


Del 5 som avhandlar hemresan blir tyvärr lite kortare än vad jag tänkt just pga av fikat ovan.
På återläsande!
 
Last edited:

Timotey

Medlem
Tack för fin läsning, tycker det är kul att någon "vågar" resencera" något mer än enbart flyg och flygplatser även om jag gillar det också
 

Brandten

Medlem
Del 5 - Hemresan

Turkish Airlines flight TK713 från DAC till IST avgår kl07:00 och hotellet rekommenderade att vara på flygplatsen 2h innan avgång så vi bokade hotellets transport kl04:45 för att vara på flygplatsen ca kl05:00. I sann Bangladesh style kom inte bilen för kl05:15 och vi ankom terminalen ca kl05:35.

Det var ca 100m kö för att ens komma in i Terminalen och stressen ökade rejält!
Jag var INTE sugen på ett dygn extra här nu. Av någon olustig anledning har internationella passagerare (inte avgångar) förtur i köer så vi vinkades förbi hela kön för att direkt innanför dörren slänga väskorna i den första röntgenmaskinen.

Sedan bar det av till Turkish Airlines business check in som jag är väldigt glad för att jag hade tillgång till nu med mitt TK Elite kort då vi egentligen flög ekonomiklass. Jag och kollegan slängde upp väskorna på bandet och fick våra boardingkort samt en Business Class Lounge voucher samt märkning av handbagage. Någon som vet varför de gör så?
20160225_060646.jpg

Klockan var nu 05:45 och boardingen skulle börja kl05:55. Vi gick genom fast track i säkerhetskontrollen och ytterligare en röntgen. Sedan bar det av till visa-exit kön där det var några personer för oss kön. Konstigt att man måste fylla i samma visa on arrival kort när man lämnar tycker jag? Hur som helst, lämnade fram mitt ifyllda kort och agenten satt sedan tyst i 5 minuter utan att göra något. Är det några problem sa jag? No no sa hon och pekade på en kille längre bort som hade lånat hennes penna för att fylla i sitt egna kort. Agenten fick låna min penna och efter en signatur var vi på väg till loungen för lite frukost.

Klev in i loungen kl06:05 och frågade personalen om de ropar ut när boarding börjar, vilket de gjorde. Beställde direkt en 3-egg omelett vilket kom efter ca 10 minuter. Vid det här laget var batteriet i telefonen nere på låg nivå så blev inte mer dokumenterat än en liten bild tyvärr då jag ville ha batteri kvar till flyget hem samt nästa sträcka IST-ARN.
20160225_060814.jpg


Jag hade någon förutfattad mening om att loungerna skulle vara riktigt risiga här men på andra våningen huserades 5 lounger i olika storlekar och skick. Vet faktiskt inte vilken vi fick access till men det var inte den fräschaste av de som fanns tillgängliga. Jag får undersöka detta närmare på nästa resa.
20160225_062900.jpg


Boarding ropades ut kl06:30 och vi gick mot gate 5 som är en 3min promenad från loungen.
20160225_062955.jpg


Jag irriterade mig lite på att jag inte fick en riktigt bra bild på flyget ner då det är första gången jag ser TK´s Star Alliance målning. Lyckan var därför stor när det var samma kärra som skulle ta oss mot IST idag.
20160225_063701.jpg


Bra beläggning på flyget (business var fullt konstaterade jag när jag gick igenom heeeeela kabinen till min plats 34K. 15min taxi och takeoff kl07:15 med efterföljande vy över city.
20160225_071855.jpg


Efter en kort stund kom personalen springandes genom kabinen med myggsprayen.
20160225_072817.jpg


Browsade igenom det oerhört sega IFE-systemet och det mest intressanta jag hittade var 64 sidor information om TK´s membership program, där jag hittade detta som jag kanske gör bäst i att fråga om i annan tråd men 50% på den andra business class biljetten nästa gång vi ska till DAC?! :)
20160225_115824.jpg


Då detta är en dagsflygning serverades inte någon god varmrätt utan enbart 2x picnic-box med kyckling sandwich, en ost/olivsallad och valfri dricka. Spelade inte så stor roll eftersom jag var ganska trött efter morgonens bravader på hotellet så somnade jag och sov större delar av flygningen.

Jag reagerade på att de under denna flygning korrigerade höjden onormalt många gånger och jag hörde ökande pådrag på motorerna minst 10 gånger under de första 6h av flygningen vilket inte stöds riktigt av trackloggen. Konstigt.

Vi närmar oss Istanbul och hade hoppats på att landa ca 30 minuter innan tidtabell.
20160225_151951.jpg


Pga hög trafikbelastning på IST så fick vi ligga i holding i 10 minuter.
20160225_153402.jpg


Men efter nästan 9h i luften så tar hjulen mark i den mjukaste landningen jag har upplevt sedan jag började flyga (förutom den gången jag själv smekte ner en Piper Cherokee på flygplatsen i Durban). Direkt när vi lämnade banan och man hälsade oss välkommen till Istanbul så reste sig passagerarna och började packa ner handbagaget.
20160225_120229.jpg


Personalen skrek i PA-systemet att man skulle sätta sig ner men det tog nästan 10 minuter innan folk förstod (och inte alla satte sig). De som satt sig hade fortfarande bagaget i mittgången så tack och lov att vi inte behövde utrymma på flygplatsen.
20160225_120746.jpg


Parkerade efter tidtabell ca kl12:15 och det hade inte varit några problem om vi ankommit som vi gjorde sist. Dvs några hundra meter från nästa leg´s gate. Nu hamnade vi helt åt helskotta och fick gå väldigt långt innan vi till slut kom till tullen där det var extremt mycket folk! Boarding kl12:25 och vi var ganska säkra på att få spendera kvällen i CIP loungen till nästa avgång kl21:20.
När vi stod i kön så sneglade på några boardingkort och det såg ut att vara en hel del pax med samma flygningar som fyllde upp CIP loungen några dagar innan (TK33, TK77, TK9 och TK79 (dvs USA avgångarna) som ankommit från diverse short haul connection flights.

Kön till fast track (Business och Elite) var betydligt kortare, uppskattingsvis 20 pers mot 500 pers i den vanliga kön. När vi väl kom fram så insåg vi att den vanliga kön hade gått fortare då den bemannades av 12 stationer medan vår businessclass endast hade öppen 1 (EN) station! Boardingen borde i teorin ha börjat men efter ytterligare 15min promenad kom vi fram till gate 213 där de inte hade börjat än. Puh! De boardar som vanligt efter grupp och vi hade grupp A (samt Elite-kortet) så vi gick förbi kön för att återigen endast komma förbi kontrollen. Väl på andra sidan så stod samtliga pax och väntade på att få gå ombord i alla fall så så mycket för Elite och "fast track".

Gick ombord flyget som idag var TC-JSC, en A321 från 2012 med "riktiga" business.
20160225_130012.jpg

20160225_131603.jpg


De serverades goda Turkish Delights (som jag fick lära mig här på forumet genom den här tråden). Gott godis på Turkish Airlines, men vad är det?

Lyfte 20 minuter efter tidtabell och flygtiden var ca 3h. Dåligt väder idag i Istanbul...
20160225_134545.jpg


... men som vanligt lyser alltid solen över molnen.
20160225_135421.jpg

Innan middagen försökte jag navigera igenom IFE men menyerna var så krångliga och ologiska att jag gav upp. Någon som vet vilket IFE-system de valt och som är av samma åsikt att det är oöversiktligt?

Cafe de Paris-kyckling serverades och jag somnade efter maten och vaknade inte för vi landade i Stockholm. Passkontroll och bagage gick väldigt fort och snart satt jag i en taxi på väg hem.

Trött efter resan sa jag till mig själv att det ska bli skönt att inte flyga på en stund nu, innan jag kom på att jag måste komma ihåg och lägga in en request för Uppgradering med Optiontown till London måndag och börja planera resan till Oslo på onsdag och så börja packa inför Mexiko på torsdag.

Får se om FruBrandten tillåter reserapport från just den resan...

Tack för att ni tog er tid att läsa!
 
Last edited:

Johanna

Medlem
Tack för en kul rapport. Verkar vara ett spännande och kaotiskt land det där. Om ni bara dammar av lite på det där kontoret så är det tipp topp :)

Bara flugit en gång med Turkish och det var kaotiskt då med. Enda gången jag upplevt mer kaos var när jag flög till Kuba.
 
Toppen