Brandten
Medlem
God afton! Aldrig har jag varit så glad att vara hemma i verkligenheten igen med riktig internetuppkoppling, vita streck på motorvägen och fungerande blinkers när man byter fil. Byter gärna bort +32 i Bangladesh-stressen mot -2 och snö här hemma i Stockholm.
En flaska vin på hotellet kostade 20-80kr i restaurangen. I baren/klubben kostade en long island ice tea 100kr, en flaska Dom Pérignon 18000kr (arton tusen), en mousserande 800-10000kr och en Heineken 15kr.
Del 1 handlade ju om resan ARN-IST och jag glömde att berätta att:
- WiFi i CIP Lounge i Istanbul är betydligt bättre (hastighet och stablilitet) än vad de var i PP loungera jag rapporterade om i första inlägget.
- Det var i pricip omöjligt att få tid för massagen de 6h jag satt där då det hela tiden var upptagna med andra klienter/kunder. Vet inte vilken veckodag eller tid på dygnet det är bäst för att få lite avslappnande gratis axelmassage i loungen men hoppas på bättre lycka nästa gång.
Maten var riktigt bra och kändes väldigt färsk överallt. Olivbuffén var en favorit tillsammans med lite ostar från den vanliga mat buffén.
Dessa "dryckesstationer" fanns överallt i loungen så man behövde aldrig gå törstig.
Del 2 - IST-DAC med TK712
Boarding
På mitt boardingkort stod det boarding kl17:15 och jag läste slarvigt på tavlan i loungen att det var boarding vid gate 203.
Jag har för mig att vi använde gate 203 förra gången vi flög så tänkte inte mer över det utan gick från loungen ca kl16:45. Det är en bra bit att gå från CIP till gate 203 och på vägen stannade jag till vid informationsdisken för att trycka mitt TK Elite kort men fick vänta 5 minuter innan de öppnade kl17:00. Kortet var klart kl17:05 och jag gick i normalfart till gaten dit jag ankom kl17:15 precis i tid för boardingen. Skönt att inte vara stressad för att jag satt för länge i CIP loungen. Efter någon sekund reagerade jag dock på att skylten visade en helt annan destination så jag fick leta upp avgångstavlan som visade att Dhaka avgår från gate 503. SUCK! andra änden av terminalen. Skyltarna antyder minst 6+14min promenad så jag sprang i princip hela vägen och kom fram kl17:25 (puh).
Väl framme vid gaten så ser jag att man börjat boarding och med mitt nypressade Elitekort slingrade jag mig genom kön som, som vanligt var väldigt stökig. Man kan lättast beskriva det som: Tänk er att de flesta passagerar flyger för första gången. Ingen vet hur man står i kö, hur mycket bagage man får ta med sig, att man ska visa pass eller boardingkort etc. Detta gäller även ombord, och vid bagagebandet (bilder kommer senare).
Kön var lång och stökig och mitt i kaoset så kunde jag inte hitta någon kö för business eller *A Gold/Elite kunder. Jag smög försiktigt fram och frågade agenten om det inte fanns separat kö för detta varpå han tog mitt boardingkort direkt och släppte förbi mig, bara för att bli slussad till bussen som skulle ta oss till flyget så det var kanske därför man inte fokuserat allt för mycket på just en egen kö för detta.
Nattens TK712 skulle flygas av TC-LNB "Star Alliance", en gammal travare från 2008 som känns ganska fräsch för sin ålder, förutom IFE som är riktigt dåligt med sprakande ljud och flimmrig bild. Återigen kom Viaplay appen med offline Seinfeld väl till hands.
Hade plats 34A så jag gick fram och skulle precis sätta mig när jag fick för mig att det var 34K jag hade. Gick och satt mig på 34K och skrattade lite försiktigt åt alla ovana passagera som inte hittade sina platser (vissa letade efter plats 10 här bak vid 30). Efter en stund kommer en dam fram och säger att jag sitter på hennes plats 34K. Jag tittar på mitt kort och ser att jag visst hade 34A i alla fall... oops.
Gillar den här kabinen men stolarna är VÄLDIGT hårda vilket gör att rumpan domnar bort efter några timmar i luften.
Takeoff och inflight IST-DAC
Försenad takeoff ca 30min men ankom Dhaka 20min före tidtabell. Servicen är riktigt bra på den här flygningen. Jämn standard bland samtliga i personalen och de är konstant närvarande i kabinen för att fylla på med vatten (eller fika, som är gratis). Maten serverades ca kl19:30 och kycklingen var RIKTIGT saftig och god och till den drack jag någon slags rödvin (har inte koll på denna dryck).
Ankomst
Jag sov 3h på flyget, åt mat och kollade flyg resten av av flygtiden som är scheduled 7h 15min men efter 6h 33min var vi på backen igen och kom snabbt av planet för att gå igenom pass/visumkontrollen.
Pass/visumkontrollen tog 30 minuter och då är det bara att gå för att hämta väskan. Här ser ni ytterligare ett exempel på att man kan tro att vissa flyger för första gången.
Den här gången kom min väska bland de första mot förra gången då jag fick vänta 1h på bagaget. Ut genom tullen och där stod en chaufför från hotellet med namnskylt.
Flyget avklarat...del 3 blir hotell.
Nu är väntan över!Jag är hemma med sjukt barn och har grymt långtråkigt. Så...
Låter som en väldigt dyr aktivitet måste jag säga.Trevlig rapport. Jag vill också åka till Istanbul och duscha.
Allt är gratis!Jag har säkert frågat innan, men med hur fungerar det i dylika lounger, som denna i Istanbul, alla *A på Heatrow osv? Är allt free to choose i mat o dryck utbud?! Alltså jag kan förstå det är det på SAS T5 Guld, som i jämnförelse måste motsvara ARN T4 mot dessa?!
Tack. Nu är det bättre, blev lite för mycket fika kvällen innan avgång. På tal om fika så kan jag tala om att priserna varierar oerhört mycket där nere.Krya på dig
En flaska vin på hotellet kostade 20-80kr i restaurangen. I baren/klubben kostade en long island ice tea 100kr, en flaska Dom Pérignon 18000kr (arton tusen), en mousserande 800-10000kr och en Heineken 15kr.
Som sagt... för de som inte vet detta så är nackstödet ganska flexibelt och gör i alla fall min 7-9h resa i ekonomiklass bättre.En sak jag ofta lägger märke till, är hur folk bullar upp med kuddar och saker för att hitta ett bra stöd för huvudet. Förvånansvärt få verkar veta om att många nackstöd går att justera ganska mycket i höjd och sidled och jag hade inga problem att "klämma in" huvudet i ett ganska väldanderat nackstöd och kunde därmed sova 1h ombord.
Del 1 handlade ju om resan ARN-IST och jag glömde att berätta att:
- WiFi i CIP Lounge i Istanbul är betydligt bättre (hastighet och stablilitet) än vad de var i PP loungera jag rapporterade om i första inlägget.
- Det var i pricip omöjligt att få tid för massagen de 6h jag satt där då det hela tiden var upptagna med andra klienter/kunder. Vet inte vilken veckodag eller tid på dygnet det är bäst för att få lite avslappnande gratis axelmassage i loungen men hoppas på bättre lycka nästa gång.
Det fylldes konstans på med nya olika tårtor. Choklad, jordgubb, cola, grädde, marsipan och frukt.Snygg och strukturerad rapport Brandten! De där tårtorna i loungen såg riktigt goda ut! Hur brukar det vara med maten i loungen annars?
Maten var riktigt bra och kändes väldigt färsk överallt. Olivbuffén var en favorit tillsammans med lite ostar från den vanliga mat buffén.
Dessa "dryckesstationer" fanns överallt i loungen så man behövde aldrig gå törstig.
Ah såklart, så är det ju! Just The Suites har tyvärr endast Turkish Airlines Business Class pax och Elite Plus members tillgång till fick jag veta när jag frågade om jag kunde få provligga sängen.Det er så man kan gå direkte fra bad til soverum på modsatte side. Efterlades i soverummene. Også praktisk senere, hvis man fra soverum skal på toilettet uden at være "dressed to kill"....
Absolut, det kommer i del 4.Snyggt @Brandten lägg gärna upp lite bilder från Dhaka senare
Del 2 - IST-DAC med TK712
Boarding
På mitt boardingkort stod det boarding kl17:15 och jag läste slarvigt på tavlan i loungen att det var boarding vid gate 203.
Jag har för mig att vi använde gate 203 förra gången vi flög så tänkte inte mer över det utan gick från loungen ca kl16:45. Det är en bra bit att gå från CIP till gate 203 och på vägen stannade jag till vid informationsdisken för att trycka mitt TK Elite kort men fick vänta 5 minuter innan de öppnade kl17:00. Kortet var klart kl17:05 och jag gick i normalfart till gaten dit jag ankom kl17:15 precis i tid för boardingen. Skönt att inte vara stressad för att jag satt för länge i CIP loungen. Efter någon sekund reagerade jag dock på att skylten visade en helt annan destination så jag fick leta upp avgångstavlan som visade att Dhaka avgår från gate 503. SUCK! andra änden av terminalen. Skyltarna antyder minst 6+14min promenad så jag sprang i princip hela vägen och kom fram kl17:25 (puh).
Väl framme vid gaten så ser jag att man börjat boarding och med mitt nypressade Elitekort slingrade jag mig genom kön som, som vanligt var väldigt stökig. Man kan lättast beskriva det som: Tänk er att de flesta passagerar flyger för första gången. Ingen vet hur man står i kö, hur mycket bagage man får ta med sig, att man ska visa pass eller boardingkort etc. Detta gäller även ombord, och vid bagagebandet (bilder kommer senare).
Kön var lång och stökig och mitt i kaoset så kunde jag inte hitta någon kö för business eller *A Gold/Elite kunder. Jag smög försiktigt fram och frågade agenten om det inte fanns separat kö för detta varpå han tog mitt boardingkort direkt och släppte förbi mig, bara för att bli slussad till bussen som skulle ta oss till flyget så det var kanske därför man inte fokuserat allt för mycket på just en egen kö för detta.
Nattens TK712 skulle flygas av TC-LNB "Star Alliance", en gammal travare från 2008 som känns ganska fräsch för sin ålder, förutom IFE som är riktigt dåligt med sprakande ljud och flimmrig bild. Återigen kom Viaplay appen med offline Seinfeld väl till hands.
Hade plats 34A så jag gick fram och skulle precis sätta mig när jag fick för mig att det var 34K jag hade. Gick och satt mig på 34K och skrattade lite försiktigt åt alla ovana passagera som inte hittade sina platser (vissa letade efter plats 10 här bak vid 30). Efter en stund kommer en dam fram och säger att jag sitter på hennes plats 34K. Jag tittar på mitt kort och ser att jag visst hade 34A i alla fall... oops.
Gillar den här kabinen men stolarna är VÄLDIGT hårda vilket gör att rumpan domnar bort efter några timmar i luften.
Takeoff och inflight IST-DAC
Försenad takeoff ca 30min men ankom Dhaka 20min före tidtabell. Servicen är riktigt bra på den här flygningen. Jämn standard bland samtliga i personalen och de är konstant närvarande i kabinen för att fylla på med vatten (eller fika, som är gratis). Maten serverades ca kl19:30 och kycklingen var RIKTIGT saftig och god och till den drack jag någon slags rödvin (har inte koll på denna dryck).
Ankomst
Jag sov 3h på flyget, åt mat och kollade flyg resten av av flygtiden som är scheduled 7h 15min men efter 6h 33min var vi på backen igen och kom snabbt av planet för att gå igenom pass/visumkontrollen.
Pass/visumkontrollen tog 30 minuter och då är det bara att gå för att hämta väskan. Här ser ni ytterligare ett exempel på att man kan tro att vissa flyger för första gången.
Den här gången kom min väska bland de första mot förra gången då jag fick vänta 1h på bagaget. Ut genom tullen och där stod en chaufför från hotellet med namnskylt.
Flyget avklarat...del 3 blir hotell.
Last edited: