Senaste nytt

Priority Boarding med SAS

Bangkok flygplats och Singapore flygplats har liknande system (registrera boardingkort för att komma in i väntesalen vid gaten) men personalerna på de flygplatserna bryr sig om att Priority Boarding efterlevs. Det är där skillnaden ligger.

Jo, det stämmer, men i BKK har de även två dörrar/köer för att komma ut till planet.

För övrigt så tyckte jag att kvinnan i utgången brydde sig och gjorde vad hon kunde. Hon skickade faktiskt bort personer från kön, men med dålig struktur och ordning så gör man det onödigt svårt. Ett faktum som jag tror bidrar till att personalen ibland ger upp.

Det är en bra idé! Skulle underlätta mycket. Samtidigt så är det inte så svårt att titta på ett boardingkort igen. Vid dagens avgång från ARN-EWR fungerade det. Först business och sedan Plus + *G. Personalen tittade på alla kort och stoppade de som försökte smita förbi. Så med lite organisation och läskunnighet kommer man också långt, utan att behöva bygga om.
Härligt när ytterligare nya varianter av prioboarding införs, nu när man tagit fram fina skyltar och allt! Det är ju inte direkt den ordningen som anges på skyltarna...

Och de är just nu inte så motiverade i sina jobb..SGH är föremål för försäljning. Swedavia tog över på de regionala flygplatserna, men av konkurrensskäl kan de inte göra de på de större. Så nu väntar SAS på ett bra bud från någon annan aktör och i väntan på det, så orkar personalen inte bry sig, de är bara "oroliga" för hur det skall gå med sen...
Der förklarar dock inte att det fungerar bättre med tex Lufthansa på Arlanda som också använder SGH. Det funkar visserligen inte bra där heller, men betydligt mindre dåligt.

Der förklarar dock inte att det fungerar bättre med tex Lufthansa på Arlanda som också använder SGH. Det funkar visserligen inte bra där heller, men betydligt mindre dåligt.
och som jag har skrivit några gånger, Priority boarding av SAS avgångar från Hamburg sköts dåligt trots att samma handlingsbolags personal hanterar Priority boarding av Finnairs avgångar utmärkt.

och som jag har skrivit några gånger, Priority boarding av SAS avgångar från Hamburg sköts dåligt trots att samma handlingsbolags personal hanterar Priority boarding av Finnairs avgångar utmärkt.
Beror troligtvis på lama formuleringar i instruktionerna från uppdragsgivaren. Sen följs det nog inte upp heller... Känner tyvärr igen mönstret när arbetsgivaren skär okontrollerat och på fel ställen för att minska personalkostnader...

Klockren prio på 903 idag. Dessutom Business först, och *inte* gold/Diamond. Vi som trots Diamond flög med övriga i plus fick glatt vänta till omgång 2 (och ja, folk blev avvisade).

Även om jag själv fick vänta, så tycker jag det är helt rätt att boarda business före gold/diamond på longhaul.

Mer avvisningar av passagerare...
Inför ytterligare en grupp för status (dvs prio grupper som i USA)
Prio grupper vore utmärkt.

Som gold/diamond har jag ju ingen poäng att boarda före/ihop med Business. Jag kan ju ändå inte lägga prylar i den overhead:en, vilket åtminstone för mig är den viktigaste anledningen till prio boarding.

Last edited by a moderator:
Prio grupper vore utmärkt.

Som gold/diamond har jag ju ingen poäng att boarda före/ihop med Business. Jag kan ju ändå inte lägga prylar i den overhead:en, vilket åtminstone för mig är den viktigaste anledningen till prio boarding.

Beror väl på hur prio ser ut, inrikes i USA går F före status pax tror jag, har alltid fått grupp 1 med F iaf och det brukar inte vara andra än F pax i den.

Toppen