Senaste nytt

Är du och din familj rätt försäkrade på resan? Vi var det inte!!

Tycker det låter som om detta hanterades mycket bra. Att man inte får ersättning för allt tror jag är ganska vanligt (de flesta försäkringar verkar ha taxbelopp på flygbiljetter, hotellvistelser och liknande).

Utöver det låter det som om bolagen inte höll på och tjafsa om ersättning vilket verkar ske alltför ofta.

Hoppas sambon kryar på sig.

Om ni blir sjuka 2-3 dagar på resa, där ni måsta uppsöka läkare, tänk matförgiftning eller annat rätt vanligt under resa. Sätter ni då igång en process att få tillbaka pengar på försäkring? Tanken har slagit mig när det hänt, men jag har inte riktigt orkat med den processen.

Verkar vara så att man aldrig någonsin är rätt försäkrad. Finns, när det kommer till kritan, alltid något tillägg som missats eller som man aldrig fått reda på existerar.
Tack och lov har jag enbart haft ett case där en skada ställde till det. I det fallet sa både A'x och Trygg H att vi, om vi inte skulle kunna utnyttja hotellrummet, skulle få tillbaka pengarna för ej utnyttjat rum. Kontrollerade med både A'x Business Gold och T H hemförsäkring med extra allt när det gäller resor.
I det fallet använde jag T H för delar och vårt landsting för all ersättning för taxiresor till och från akutmottagning. Vad jag kan minnas tog inte T H någon självrisk

Den Utökade reseförsäkringen hos LF hade ökat ersättningen för reseavbrottet till 1000kr per dag och person (2). I övrigt inget ytterligare.
Att teckna Stor hemförsäkring känns grundläggande, rör sig vanligtvis bara om ett par hundralappar extra per år.

Utökade reseförsäkringen har väl heller ingen självrisk för vårdkostnader m.m. vill jag minnas. Vi tecknade denna EFTER ett ärende i Florida för två år sedan och konstaterade att en självrisk för läkarvård utomlands täcker kostnaden för försäkringen i tre år typ.

EDIT: Antar att Fosca menar i detta fall ingen mer skillnad.

Senaste resan till Asien hade jag tre försäkringar,
Amex Elite, LF Utökat reskydd & Solid reseförsäkring extra då de har ett bra skydd när man har splittade biljetter dvs olika awards, deras grundkrav för att det ska gälla är att du ska ha minimum 2 timmar till anslutningsflyget avgår,det är regeln, alltså inte flygplatsens regel som gäller.

Om ni blir sjuka 2-3 dagar på resa, där ni måsta uppsöka läkare, tänk matförgiftning eller annat rätt vanligt under resa. Sätter ni då igång en process att få tillbaka pengar på försäkring? Tanken har slagit mig när det hänt, men jag har inte riktigt orkat med den processen.
Man måste bli ordinerad vila från doktor i minst 5dgr. Läs vilkoren för ditt bolag om vad det täcker, det finna alltid undantag.

Det här reseskyddet har mina föräldrar utnyttjat, att få pengarna tillbaka vid 4 dagars sjukdom på en veckas resa.
Själv har jag samma försäkring (IF villaförsäkring med utökat reseskydd) men har bara behövt utnyttja den för försenat bagage.

Attachments

• reseskydd.png
    reseskydd.png
    10,1 KB · Visningar: 243
Jag ställer mig till massorna som inte förstår klagomålen. Du har betalat för två försäkringar men menar att rätt tillfälle att läsa försäkringsvillkoren är efter att din fru drabbats av något i ett främmande land? Jo, det finns många problem i den framställningen, inget av dem har att göra med LF eller AmEx.

Jag ställer mig till massorna som inte förstår klagomålen. Du har betalat för två försäkringar men menar att rätt tillfälle att läsa försäkringsvillkoren är efter att din fru drabbats av något i ett främmande land? Jo, det finns många problem i den framställningen, inget av dem har att göra med LF eller AmEx.

En hel del av problemet med olika försäkringar ligger inte riktigt på oss konsumenter. Är ibland stört omöjligt att kunna läsa sig till vad som gäller förrän något har hänt och man delges tolkningen.
För något år sedan slitit mitt hår över den fin-fina hemplus försäkringen som det fin-fina försäkringsbolaget övertygade mig att jag skulle ha. När olyckan väl är framme får man höra att just det som hände inte direkt täcks av hemplus-delen, men väl av det som heter husplus.
Är en djungel därute.

Eller som en kamrat sa. Här sitter man med fem olika djävla försäkringar. Och när olyckan är framme är det ingen som anser att man behöver ta något ansvar. Alla hänvisar till att du får lägga ut så länge och skicka in en anmälan när du kommer hem, så får vi se......

Någon som jämfört reseförsäkringarna hos de vanligaste försäkringsbolagen? Vilket är bäst och vilken resplusförsäkring bör man ha. Vem har bäst och mest heltäckande skydd?

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen