Om man räknar lite:
Sträckan MUC-LAX, per riktning. Base fare plus bränsletillägg på utvalda klasser:
Economy K (lägsta economy): 174 + 161 = 335
Economy W (lägsta som kan uppgraderas till business): 248 + 161 = 409
Economy Y (högsta economy): 1380 + 161 = 1541
Premium economy N: 520 + 161 = 681
Premium economy E: 620 + 616 = 781
Business P: 1120 + 211 = 1331
First A: 2885 + 211 = 3096
Från lägsta economy till lägsta premium economy är skillnaden 681 - 335 = 346 EUR vid bokning, men 299 EUR på "cash upgrade". Ingen jättestor besparing man gör.
För uppgradering från economy till business blir det 1331 - 409 = 922 EUR vid bokning, men 999 EUR "cash upgrade". Ren förlust
Premium economy: 681 - 1331 = 650 EUR vid bokning, men 699 vid "cash upgrade". Ren förlust.
Business till first: 3096 - 1331 = 1765 EUR vid bokning, men 1499 EUR vid "cash upgrade". Här kan det verka intressant, då besparingen blir 532 EUR ToR, vilket motsvarar 8 % rabatt mot att köpa First direkt.
Som synes verkar det vara en dålig affär för resenären. Räkneexemplet behöver två ytterligare kommentarer:
Dels så jämför jag skillnaden utifrån den lägsta möjliga ursprungliga bokningsklassen. Om man har bokat i en högre bokningsklass så kommer "cash upgrade" att vara en ännu sämre affär.
Dels så jämför jag med lägsta möjliga bokningsklass i den klass man uppgraderar till. Eftersom det står att uppgraderingar sker i mån av tillgänglighet så är det rimligt att anta att uppgraderingar tas ut låga klasser.