Senaste nytt

Rättigheter/möjligheter vid av United ändrad tidtabell

agehall

Medlem
Ja på den sista frågan; räddningen är att bokningen är gjord med ett europeiskt bolag etc. Min erfarenhet är att jänkarna kan vara en smula stökiga när det börjar strula... I alla händelser lär det inte vara några problem att boka om (för jag antar att alla leggen ligger på samma bokning)

Tyvärr är det fel. EU261/2004 applicerar på operating carrier, inte baserat på vem som sålt biljetten. Så då har du haft mer tur än rätt.
 

palmen

Moderator
Tyvärr är det fel. EU261/2004 applicerar på operating carrier, inte baserat på vem som sålt biljetten. Så då har du haft mer tur än rätt.
Om inte 261/3004 går att applicera så kan man väl åtminstone få återbetalning på hela biljetten (utan avgift) om man väljer att avboka. Om det är en SAS-flight som ändrar tid har man i alla fall rätt till detta, vet dock inte hur SAS ställer sig till detta i en SAS-bokning där en del av flygningen görs med ett annat bolag.
Jag tror i vilket fall som helst att det bästa är att kontakta SAS och förklara att den nya flighten inte passar och se över vad de kan göra. I bästa fall bokar de om till andra flighter utan problem så att man kommer hem så smärtfritt som möjligt.
 

agehall

Medlem
Fast det är väl en inrikesflight (FLL-ORD) som ändrats!? Varför skulle man kunna få avboka pga det? (om inte biljetten alltid tillåter det då) Det är ju isåfall bara goodwill om man får avboka.

Alternativet lär vara ombokning och som jag tidigare skrivit så skulle jag börja med att kontakta SAS om detta. Ev kan det dock vara nödvändigt att kontakta United för att lösa det.
 

palmen

Moderator
Fast det är väl en inrikesflight (FLL-ORD) som ändrats!? Varför skulle man kunna få avboka pga det? (om inte biljetten alltid tillåter det då) Det är ju isåfall bara goodwill om man får avboka.

Alternativet lär vara ombokning och som jag tidigare skrivit så skulle jag börja med att kontakta SAS om detta. Ev kan det dock vara nödvändigt att kontakta United för att lösa det.
Min personliga åsikt är ju dock att SAS har sålt en resa från A till C via B. Om flighten A till B sedan ställs in och resenären inte kan hinna med en tidigare flight så borde väl det bolag som sålt biljetten (SAS i detta fall) göra en ändring/avbokning även fast det är ett annat bolag som ställt in en flygning. Annars kommer det ju eventuellt resultera i att man inte kan flyga hem. Det kanske bara är så att det är min personliga åsikt men att det inte finns några regler som gör det möjligt annat än godwill.
 

MegaFlyer

Medlem
Nu har jag inte kollat tabeller eller flighter men det känns spontant som att flyg från Miami istället för Fort Lauderdale kan vara ett alternativ... Det borde finnas fler avgångar till Chicago från Miami än från Fort Lauderdale.

Annars, när var det SAS började flyga till Miami? Man kanske kan fråga om re-routing från Miami direkt till Europa, med något *A bolag. Frågan är fri.
 

palmen

Moderator
Nu har jag inte kollat tabeller eller flighter men det känns spontant som att flyg från Miami istället för Fort Lauderdale kan vara ett alternativ... Det borde finnas fler avgångar till Chicago från Miami än från Fort Lauderdale.

Annars, när var det SAS började flyga till Miami? Man kanske kan fråga om re-routing från Miami direkt till Europa, med något *A bolag. Frågan är fri.
Det är tyvärr inte förrän senare under hösten som SAS börjar flyga till Miami.
Jag tittade United-fligherna från MIA till ORD och det verkar inte gå någon efter 12:30 den aktuella dagen tyvärr.
 

agehall

Medlem
Min personliga åsikt är ju dock att SAS har sålt en resa från A till C via B. Om flighten A till B sedan ställs in och resenären inte kan hinna med en tidigare flight så borde väl det bolag som sålt biljetten (SAS i detta fall) göra en ändring/avbokning även fast det är ett annat bolag som ställt in en flygning. Annars kommer det ju eventuellt resultera i att man inte kan flyga hem. Det kanske bara är så att det är min personliga åsikt men att det inte finns några regler som gör det möjligt annat än godwill.

Problemet här är att flygresan är en resa och båtresan är en annan. Klart det blir stökigt för TS men det ger inget automatiskt frikort att få bryta mot biljettregler.

SAS borde givetvis försöka hjälpa till att ordna med ombokning av den flight som ändrats så att den passar bättre, men övriga flighter lär förbli opåverkade om inte SAS väljer att göra något med goodwill. Dock har jag en känsla av att man har större valfrihet på alternativa flighter om man ringer United direkt.
 

palmen

Moderator
Problemet här är att flygresan är en resa och båtresan är en annan. Klart det blir stökigt för TS men det ger inget automatiskt frikort att få bryta mot biljettregler.

SAS borde givetvis försöka hjälpa till att ordna med ombokning av den flight som ändrats så att den passar bättre, men övriga flighter lär förbli opåverkade om inte SAS väljer att göra något med goodwill. Dock har jag en känsla av att man har större valfrihet på alternativa flighter om man ringer United direkt.
Helt klart är det två olika resor, men om de ändrar en avgångstid till 3h tidigare borde man ju ha rätt till någon form av ombokning. Det skulle ju kunna vara så att man är där i jobb och har möten eller andra saker som gör att man inte kan åka tidigare (eller vilken orsak som helst egentligen). Personligen tycker jag inte man kan utgå ifrån att alla kan resa 3h tidigare. I detta fallet är det nog dock bara att ringa till SAS och berätta situationen så är jag övertygad om att de löser det. Skulle SAS vara motstridiga och vägra göra några förändringar eller vilja ha massa betalning för att ändra så får man väl titta på vad man faktiskt har rätt till.
 

agehall

Medlem
Ja, du har rätt till att boka om den delen av resan utan problem. Däremot har jag svårt att se att du har rätt att boka om de andra flighterna hursomhelst. Om de gör det får man se det som goodwill och inget annat.
 

011430121

Medlem
Egen erfarenhet säger att SAS gör "allt" för att hjälpa till, om ni har möjlighet att åka ett dygn senare föreslå SAS det.
Om resan kommer att gå om 7-8 månader så kommer UA att göra fler tidtabellsändring.
 
Toppen