minatoku
Medlem
Det var dags för semester och när man ändå bor härborta i fjärran östern så ligger Hawaii ganska bra till. Från Sverige kostade det inte så mycket som jag trodde, straxt under 8000 kr per person i economy, men det är ganska långt... Från Tokyo tar det 6-8 timmar och minst fem bolag flyger sträckan direkt utan byte.
Den här resan var bokad via en japansk resebyrå, med flyg, hotell och transport inklusive. Ville man flyga business class så kunde man välja mellan Delta eller JAL, till givetvis ett högre pris. Men totalpriset för alltihopa (inkl hotell) var fortfarande långt under normalpriset för en t/r business class mellan Tokyo och Honolulu (bara flyget, dvs), så de måste ha fått bra rabatt. Delta var något billigare och har flat bed, men flyger från Narita (Tokyo's ena flygplats som hanterar mest internationell traffik, men ligger långt ute på landet). JAL kostade en slant mer, har inga flat bed men flyger från Haneda (ungefär som Tokyos Bromma). Eftersom jag försöker få ihop status på BAEC så fick det bli JAL.
Incheckning kl 20:00 på Haneda, i den ganska nya internationella terminalen:
Innan det gick att checka in var vi tvungna att gå till resebyråns disk och deklarera vår närvaro. Vi fick någon form av pappersbiljett och så var det bara att bege sig till JALs diskar.
Det var inte speciellt mycket folk, egentligen ingen kö till någon av diskarna. Att använda business class incheckningen spelade därför ingen större roll den här gången. Det här är första gången som jag checkar in som business, noterade ett stort "C" på mitt boardingkort
Haneda från observationsdäcket
Flyget var försenat två timmar, men det gjorde inte så mycket med en lounge att utforska. En till 'första' för mig:
Eftersom det var så lite folk gick det fort att ta sig igenom säkerhets- och passkontrollen. Inte fanns det så mycket affärer (terminalen är inte jättestor) så vi gick till JALs Sakura Lounge istället:
Baren
Mat och tilltugg
Resting area
Kl 00:30 ropade de ut att JAL flight till Honolulu var klar för bordning och vi gick tillbaka till gaterna. Vår gate var faktiskt precis framför loungen, så det var inte så knepigt. Bordningen startade nästan direkt och vi kunde gå på först
Som förväntat så var sätet inte mycket att hurra för:
Förvaring?
Benutrymme?
Justering?
Kabin!
Det fanns två avdelningar business på den här 777-200ER, vi hamnade i den bakre. Om jag jämför med British Airways som jag flög med NRT-LHR i både Club World och World Traveler+ för två månader sedan så var sätet mer likt WT+ än CW om jag ska vara ärlig. JAL har ordentliga business class säten också, men de är tyvärr inte så vanliga på Honolulu-flygen har jag förstått.
För matserveringen fanns de japanskt eller västerländskt att välja mellan:
Så här såg den japanska ut:
Här är västerländska:
Fortfarande inte riktigt lika bra som BA, men maten var väldigt bra ändå!
Hemresan några dagar senare började men en något annorlunda check-in på Honolulus flygplats där de framför ingången hade personal som tog hand om bagaget och gav oss boardingkort, inte helt säker men jag tror att det bara var för C resenärerna. Nu fick vi gå i gold lane till säkerhetskontrollen, men återigen var det så lite folk så det spelade ingen större roll. All shopping hade avklarats i Honolulu så det blev lounge igen
JAL hade en Sakura Lounge här också, förmodligen eftersom det kommer så många japaner till Honolulu.
Den var givetvis lite mindre än på Haneda och det fanns inte lika mycket att välja på i buffén, men fortfarande lugnt och avslappnande. Karta!
Vila:
Trädgård framför loungen:
Återigen, upprop att JAL till Tokyo var klar för boarding, vi traskade till gaten och kunde direkt gå på planet. Den här gången sittandes på rad 2!
Av någon anledning hade planet den här gången bättre säten:
Inte helt flat bed, men mycket bättre än det förra planet.
Förvaring
Benutrymme
Justering
Menyn för den här flygningen
Tilltugg och dricka i väntan på servering
"Local Hawaiian"
Te och efterrätt
Kabinen
Innan vi landade så hade de en till servering med något litet
Så, det var väl det. Sammanfattningsvis säger jag som efter Club World med BA till London, man måste komma ihåg att det inte blir så här bekvämt varje gång... JAL C var inte alls illa, men tycker nog fortfarande att BA är bäst. Men, NRT-LHR är 12:30 timmar och HLN-HND kring 8:00, så det är lite skillnad på sträcka. Förstår att JAL prioriterar de längre sträckorna till Europa och Nordamerika när det gäller att modernisera business class kabinen. Kom upp till BAEC Bronze på den här resan och är nästan redan uppe i Silver (gick med i januari), bara en resa till...!
Den här resan var bokad via en japansk resebyrå, med flyg, hotell och transport inklusive. Ville man flyga business class så kunde man välja mellan Delta eller JAL, till givetvis ett högre pris. Men totalpriset för alltihopa (inkl hotell) var fortfarande långt under normalpriset för en t/r business class mellan Tokyo och Honolulu (bara flyget, dvs), så de måste ha fått bra rabatt. Delta var något billigare och har flat bed, men flyger från Narita (Tokyo's ena flygplats som hanterar mest internationell traffik, men ligger långt ute på landet). JAL kostade en slant mer, har inga flat bed men flyger från Haneda (ungefär som Tokyos Bromma). Eftersom jag försöker få ihop status på BAEC så fick det bli JAL.
Incheckning kl 20:00 på Haneda, i den ganska nya internationella terminalen:
Innan det gick att checka in var vi tvungna att gå till resebyråns disk och deklarera vår närvaro. Vi fick någon form av pappersbiljett och så var det bara att bege sig till JALs diskar.
Det var inte speciellt mycket folk, egentligen ingen kö till någon av diskarna. Att använda business class incheckningen spelade därför ingen större roll den här gången. Det här är första gången som jag checkar in som business, noterade ett stort "C" på mitt boardingkort
Haneda från observationsdäcket
Flyget var försenat två timmar, men det gjorde inte så mycket med en lounge att utforska. En till 'första' för mig:
Eftersom det var så lite folk gick det fort att ta sig igenom säkerhets- och passkontrollen. Inte fanns det så mycket affärer (terminalen är inte jättestor) så vi gick till JALs Sakura Lounge istället:
Baren
Mat och tilltugg
Resting area
Kl 00:30 ropade de ut att JAL flight till Honolulu var klar för bordning och vi gick tillbaka till gaterna. Vår gate var faktiskt precis framför loungen, så det var inte så knepigt. Bordningen startade nästan direkt och vi kunde gå på först
Som förväntat så var sätet inte mycket att hurra för:
Förvaring?
Benutrymme?
Justering?
Kabin!
Det fanns två avdelningar business på den här 777-200ER, vi hamnade i den bakre. Om jag jämför med British Airways som jag flög med NRT-LHR i både Club World och World Traveler+ för två månader sedan så var sätet mer likt WT+ än CW om jag ska vara ärlig. JAL har ordentliga business class säten också, men de är tyvärr inte så vanliga på Honolulu-flygen har jag förstått.
För matserveringen fanns de japanskt eller västerländskt att välja mellan:
Så här såg den japanska ut:
Här är västerländska:
Fortfarande inte riktigt lika bra som BA, men maten var väldigt bra ändå!
Hemresan några dagar senare började men en något annorlunda check-in på Honolulus flygplats där de framför ingången hade personal som tog hand om bagaget och gav oss boardingkort, inte helt säker men jag tror att det bara var för C resenärerna. Nu fick vi gå i gold lane till säkerhetskontrollen, men återigen var det så lite folk så det spelade ingen större roll. All shopping hade avklarats i Honolulu så det blev lounge igen
JAL hade en Sakura Lounge här också, förmodligen eftersom det kommer så många japaner till Honolulu.
Den var givetvis lite mindre än på Haneda och det fanns inte lika mycket att välja på i buffén, men fortfarande lugnt och avslappnande. Karta!
Vila:
Trädgård framför loungen:
Återigen, upprop att JAL till Tokyo var klar för boarding, vi traskade till gaten och kunde direkt gå på planet. Den här gången sittandes på rad 2!
Av någon anledning hade planet den här gången bättre säten:
Inte helt flat bed, men mycket bättre än det förra planet.
Förvaring
Benutrymme
Justering
Menyn för den här flygningen
Tilltugg och dricka i väntan på servering
"Local Hawaiian"
Te och efterrätt
Kabinen
Innan vi landade så hade de en till servering med något litet
Så, det var väl det. Sammanfattningsvis säger jag som efter Club World med BA till London, man måste komma ihåg att det inte blir så här bekvämt varje gång... JAL C var inte alls illa, men tycker nog fortfarande att BA är bäst. Men, NRT-LHR är 12:30 timmar och HLN-HND kring 8:00, så det är lite skillnad på sträcka. Förstår att JAL prioriterar de längre sträckorna till Europa och Nordamerika när det gäller att modernisera business class kabinen. Kom upp till BAEC Bronze på den här resan och är nästan redan uppe i Silver (gick med i januari), bara en resa till...!
Last edited: