Senaste nytt

Kortstrategi (FFP) för mina kommande äventyr

Javisst, vilket naturligtvis är modus operandi för mig, d.v.s. maximalt med flygmil. ;) T.ex. SK är ju tacksam från TMP när man kan mixtra med CPH och OSL från ARN, innan man anländer till sin slutliga destination.
 
Jag inser nu att på tanke med 3-5 veckor i USA med hyrbil, hotell och diverse annan spendering är det ju smartast att sikta på AA eller UA. Glömde totalt bort insamlingen av award miles. 18 mån regeln är dessuton till godo. Införtjäningen på mina övriga resor blir kanske inte optimal, men min hemliga destination från Kapstaden gynnar inga moderna betalningsmedel av plast eller annan form av nutida konsumerism. :D T.o.m. Eurobonus är ännu ett alternativ, som jag inte ännu förkastar. Dock tanken av att samla mil med SAS Plus får mig inte precis att jubla. De två senaste gångerna var det kalas i SAS Plus med lantchips och läsk... Utan GT, vilken misär.
 
Både AAdvantage och MileagePlus finns nu i bakfickan. AA tycks bli sämre i.o.m. att BA ger sämre inkassning fr.o.m. nästa Februari. Däremot AY ger ännu 100 %, fast jag ogillar tanken av att flyga 25 min TMP-HEL och sen uggla i timtal. UA har ännu hyffsad förtjäning på SK, fast inte lika generös som A3 och 200 % på SAS Plus.

Får nu se vilken dera allians jag börjar köra på när det är dags att boka. :)
 
Jag har nog nu uteslutit Skyteam efter att prövat deras RTW verktyg i timtal under helgen. 38 000 flygmil före klassbonus i C och under slutresan för status kostar ca. 10 000 €. Mycket intressant kombination med exotik, men siktar nu på motsvarande med *A eller OW.

Nackdelarna var...

- Fungerar bra endast för att vara en globetrotter. Ingen glädje för en weekend till ARN eller t.ex. RIX.
- HEL har numera endast KL till AMS och SU till SVO som äkta ST. CDG och PRG är nu alltid codeshare. Alla utresor skulle i praktiken vara via AMS, eftersom SVO är inte något jag föredrar för ofta.
- Oceanien har rätt så få alternativ. Australien och NZ har dålig täckning.
- Är inte 100 % säker på saken, men loungeutbudet i HEL ser ut att vara mager för ST. Trodde att är Swissports usla lounge, men eventuellt inte, eftersom Aviator sköter ground.
- Hela planeringernsarbetet blev jobbigt. Måste göra en hel del kompromisser p.g.a. det exotiska nätverket. Spännande nog med fyra kinesiska bolag, Vietnam och Garuda, men, men... på något sett för begränsat i min smak. Kenya Airways metall blev för mycket Embraer i min smak, men i.o.f.s. omväxling.

Fördelarna var...

- Mycket exotiskt nätverk. När Uzbekistan Airways i något skede ansluter sig, så finns det mycket intressanta alternativ i Mellersta Asien. Jag har ju haft i tanken att resa till bl.a. SKD. Staden är en fin historisk stad på Sidenvägen.
- Skulle sikta på ST, i fall mina ryska studier hade blivit av i tiderna. SU har ju ett rysligt bra utbud på mycket intressanta mål i f.d. Sovjetunionen.
- En av flera potentiella planera är att trissa runt Stilla havet. AF på LAX-PPT och sen inkassning på Aircalin med Nya Kaledonien och Wallis & Futuna med FB, men vet ju inte när det blir av.
- Når nästan FB Elite Platinum på RTW p.g.a. 125-150 % inkassning. Delta ger även mera p.g.a. automatisk upragde till F. Garanterad Platinum skulle det bli, i fall jag skulle flyga med skild bokning på Aircalin PPT-NOU-WLS-NOU-AKL under min RTW.
- La Première ser inte omöjlig ut som upgrade, men kräver nog en RTW först.
 
Hälsningar från Stockholm! :)

Har nu prövat RTW verktygena som *A, OW och ST har, men ingen av allianserna tillfredsställer. Skyteam har den bästa flexibiliteten, men tillgången till flyg speciellt i USA med Delta är uselt. OW har strikta regler, vilket orsakar att alla geniala rutter inom t.ex. Europa och USA räknas med i sammanställningen. Samma angår *A, med vilken jag skulle få rejält med poäng från LH och TK till t.ex. M&S. T.ex. TMP-ARN-GOT-MUC-IST med SK och LH. :) Med OW så får jag dessutom bokningsfel för en RTW och bes kontakta Finnair. *A har nog mäst alternativ i sitt RTW system, men tyvärr räknas etapperna mycket strikt.

Eftersom nu både AAdvantage och MileagePlus baserar sig på biljettpriset fr.o.m. 2016, så vad finns det för goda alternativa för upgradering och poänginsamling under flera år? M&S är bra för status i *A på en RTW, men poängena föråldras rätt så fort. BAEC är nu bäst för status och upgrades med min profil inom OW? Tyvärr så verkar TP och Avios systemet inte så enkelt. Hur är det med *A och ST? Flying Blue troligen i ST? Då skulle mitt mål vara La Première t.ex. CDG-JFK.

Jag löste problemet med lounge på alla resor genom att satsa på AMEX Platinum. Dock löser det inte allt och specielt inte en longhaul i F.
 
Det blir nog snart starkt off-topic med mit svammel, men vi kör på för hela slanten i så fall. ;)

Tydligen kommer jag att ha tid för avresa redan efter nyår, eftersom miljonprojektet jag var bunden till blev förkastat tillsvidare och min position kommer inte att bli den jag förväntade mig. Ett nytt bakslag för mig, inte bara ekonomiskt, utan även allt mitt arbete de senaste 10 månaderna har gått till spillo till en stor del.

Men det är så i livet att allt går inte som tänkt. Det blir nu en karriärsväng tidigare än vad jag förväntade mig. Min bakgrund är ju den att jag har för några år sedan haft studieplats på det engelskspråkiga studieprogrammet för Bachelor of Hospitality Management, men studierna började inte p.g.a. de förväntningar jag hade för att få högre position hos min dåvarande arbetsgivare som trafikchef och så allt trassel som började ske för mig.

Jag är snabb på att göra beslut. Jag har nu på ett par dagar kommit till den slutsatsen, att jag nu anser att det blir nog bäst för mig att växla över till mina tidigare planer. Bara våren kommer, så tror jag nog att jag är sugen på att förverkliga mina tidigare aningar om att flygbranschen kunde vara min nästa stora grej. Tydligen så har nu en yrkeshögskola i Finland tillgång till möjlighet att avlägga i Tyskland som en komplementerande utbildning
IATA Aviation Management Certificate, i fall man vill specialisera sig på flygtrafik. :) Innebär väl något annat än att söka deals med KVM och ExpertFlyer... ;) Detta innebär bara nu för mig att vid nästa allmänna intagning återinta den studieplatsen jag tidigare hade, men aldrig utnyttjade.

Kan ju inte vara 100 % säker på saken ännu, men det känns nu som att jag absolut behöver komma i väg på en RTW eller några MR för att kunna vid intervjun blygsamt nämna att de blivit "lite" att resa på de senaste tiderna. ("Är inte era studenter medvetna resenärer som maximerar miles per euro?!?" ;)) Nja, kanske dock närmast för att få förstärkning till mitt beslut.

Till sist tillbaka till mitt ämne: det blir nu start ASAP och inte 2017.
 
Har nu kommit under fund med att även AF säljer RTW från Sydafrika förmånligt i F. Så i fall alla pusselbitar går ihop när jag ringer till AF, så blir det med två bokningar 113 520 statusmil och FB Platinum (FB Gold blir det under resan när SV har landat i CAN). :) Hittade en mycket udd reafare från ARN till JNB med två obskyra stopover med tilläggsavgift - EBB på vägen ner och DAR på vägen tillbaka. :D I fall det blir strul om antalet stopover och transfer i zon 2, så skippar jag TXL (är enkom för lätta mil med FB 250 % för intra-Europa och affärsklass).

AF/KL fare i C för T/R resa till Sydafrika: ARN-CDG-AMS-(KGL)-EBB-NBO-JNB och JNB-NBO-(ZNZ)-DAR-AMS-CDG-ARN (parenteserna är stopp för att slänga ut en del av resenärerna)
*S RTW fare för max 33 000 mil i F: JNB-CDG-TXL-AMS-LHR-JED-CAN-ICN-LAX-CDG-JNB

Det blir äkta F med AF, SV och KE. La Première (AF) på JNB-CDG, LAX-CDG och CDG-JNB. Saudia (SV) First med årgångssaft på LHR-JED och JED-CAN. Korean Air (KE) First på ICN-LAX med A380-800 och Kosmo Suites -stol.

Maximala intjäningen med La Premiére och FB 300 % skulle kräva GRU-CDG, men då skulle min resa se annorlunda ut och kanske även kräva en dyrare RTW-biljett. LAX-JED är också ypperst bra med FB 250 %, men den här resan är nu närmast en kompromiss mellan FB-poäng och flygbolag av intresse. Det skulle ju gå bra att ersätta SV med bolag som serverar procenthaltiga drycker, men valde att pröva SV åtmistone en gång. ;)


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
I fall någon undrar hur jag kom under fund med biljetten till JNB från ARN, så är routing-reglerna för ZLSSE och ZL1SSE bifogade under.

Först de tråkigare alternativen...

MAP CONSTRUCTED LEFT TO RIGHT AND RIGHT TO LEFT
1. STO-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-CPT-SA/KL/BA/AF-JNB
2. STO-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-CPT-SA/KL/BA/AF-JNB
3. STO-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-CPT-SA/MN/BA/AF-JNB
4. STO-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-CPT-SA/MN/BA/AF-JNB
5. STO-PAR-KL/AF-AMS-KL/AF-JNB
6. STO-AMS-KL/AF-PAR-KL/AF-JNB

Och sen för udda strapatser i Afrika... :D

7. STO-PAR-KL/AF-AMS-KQ/KL/AF-JRO/EBB/DAR-KQ/KL/AF-NBO-KQ/KL/
AF-JNB
8. STO-AMS-KL/AF-PAR-KQ/KL/AF-JRO/EBB/DAR-KQ/KL/AF-NBO-KQ/KL/
AF-JNB

Inte så illa för 16 570 eller 16 575 kronor plus skatter.
 
Jaja, det blir ingen JED tydligen. Jag måste ta mig en funderare. :( Ringde upp saudernas ambassad i Helsingfors och i nuläget utfärdas inga visum för turismbesök till kungadömet. Dock ansökan för e-visum har även som alternativ turism, men det är tydligen missgivande.

Får väl bli det närliggande kungadömet till väst som substitut om etter par veckor. :p
 
Toppen