Senaste nytt

ITA Matrix hjälp och tips

agehall

Medlem
Fare construction är i princip bara relevant om man tycker att de debiterar fel skatter eller liknande. Fare Basis (med relaterade rules) och bokningsklasser är det enda du ska behöva bekymra dig själv och agenten med.
Inte ens då brukar jag ta till fare construction. Mycket enklare att diskutera med utgångspunkt av resultatsidans klartext och gå igenom punkt för punkt med agenten.

Kan man i ITA Matrix ange olika kabinklasser för olika ben på en resa? Jag hittar inget som ser bra ut för routing codes :(

Du kan ange /f bc=X där X är den bokningsklass du vill ha. På så sätt kan du framtvinga en viss kabinklass. Men det är långtifrån smidigt.
 

RickardG

Medlem
Du kan ange /f bc=X där X är den bokningsklass du vill ha. På så sätt kan du framtvinga en viss kabinklass. Men det är långtifrån smidigt.
Tack för tips, dock funkade det inte att blanda bokningsklasser på det sättet för olika ben. Finns det annan dokumentation än det som länkas från söksidan?
 

agehall

Medlem
Tack för tips, dock funkade det inte att blanda bokningsklasser på det sättet för olika ben. Finns det annan dokumentation än det som länkas från söksidan?

Jo, det kan du visst - bara att köra med multicity bokning och köra olika bokningsklasser per ben. Däremot är det fullt möjligt att de fares som finns inte tillåter detta.
 

RickardG

Medlem
Ja något märkligt är det. Jag har en bonusresa ARN-(x)-ORD-(x)-SFO-(i)-HNL bokad och när jag kör multicity och anger routing codes till samma flyg går det bra så länge allt är i ekonomi eller allt i business, men när jag använder /f bc=xxx och tar bokningsklass k, l och z på de respektive delarna får jag inga träffar (k,l och z är bara gissningar baserat på vad ITA själv anger när jag tar hela resan i billigast möjligt resp. business eller högre). Det vore enklare om det gick att ange kabinklass och låta ITA själv avgöra bokningsklass men det kanske inte går?
 

Dr. Miles

Expert
x
Ja något märkligt är det. Jag har en bonusresa ARN-(x)-ORD-(x)-SFO-(i)-HNL bokad och när jag kör multicity och anger routing codes till samma flyg går det bra så länge allt är i ekonomi eller allt i business, men när jag använder /f bc=xxx och tar bokningsklass k, l och z på de respektive delarna får jag inga träffar (k,l och z är bara gissningar baserat på vad ITA själv anger när jag tar hela resan i billigast möjligt resp. business eller högre). Det vore enklare om det gick att ange kabinklass och låta ITA själv avgöra bokningsklass men det kanske inte går?
Om ARN-(x)-ORD-(x)-SFO-(i)-HNL där x och i betyder bokningsklass, kan du inte söka tillgänglighet av bonusresor på ITA Matrix.
 

RickardG

Medlem
x
Om ARN-(x)-ORD-(x)-SFO-(i)-HNL där x och i betyder bokningsklass, kan du inte söka tillgänglighet av bonusresor på ITA Matrix.
Det jag menar är att jag har en bonusresa där bokningsklasserna är x och i, d.v.s. jag sitter i ekonomi och business blandat. När jag vill söka pris på motsvarande resa men med betalande biljett hittar jag inget sätt att göra det eftersom det enda jag hittar i ITA Matrix är att ange kabinklass för alla ben, alternativt ange bokningsklass per ben, men då vet jag inte vilka bokningsklasser jag ska använda...
 

palmen

Moderator
Jodå, jag har en sån bokning, men som bonusresa då. Just därför känns det skumt att jag inte kan köpa en motsvarande biljett.
Bonsuresor kan man plocka ihop flight för flight så länge det finns tillgänglighet.
Detsamma gäller dock inte för vanliga resor, där krävs det att det finns en fare som tillåter det sättet du försöker flyga. Väldigt sällan som den tillåter att blanda kabinklasser om jag förstått det rätt. Det du kan göra är ju att titta på vad varje ben kostar som enkelbiljett, men det kommer att bli jättedyrt i slutändan.
Du kan med andra ord inte jämföra en bonusbiljett i mixade klasser (för det mesta) mot vad en motsvarande genomgående biljett skulle kosta i samma kabinklass på varje flight.
 
Toppen