Senaste nytt

COOP Medmera mer

schrute

Medlem
För mig kostar det under 300 kr extra per år med Fortum dealen jämfört med den billigaste leverantören
Inte för att låta dryg, men du måste antigen vara dålig på att räkna eller på att hitta "billigaste leverantören ". Fortum dealen har 79kr/mån i avgift, och det finns leverantörer som saknar fast avgift helt. Alltså 948 kr skillnad bara på fast avgift. Ser inte vad det är för upplägg på kWh priset, men ett bra riktpris är max 3 öre (0 första året) påslag på börspriset.
 

schrute

Medlem
Det går ju inte att jämföra med Fortums vanliga erbjudanden på t.ex. Elskling. Dessa har inte den hutlösa månadsavgiften på 79kr...
 

JohanW

Medlem
Det går ju inte att jämföra med Fortums vanliga erbjudanden på t.ex. Elskling. Dessa har inte den hutlösa månadsavgiften på 79kr...

Helt rätt men då stämmer inte kWh priset på Elskling med det pris man har tillsammans med 79:- dealen:
Elpris (elpris inkl. energiskatt och moms): 51,05 öre/kWh
Avtalets månadsavgift (inkl. moms): 79,00 kr/månad
 

schrute

Medlem
Såg nu det jag letat förrut:
  • Rörligt Rent elpris med EuroBonus – ett rörligt elpris till vårt inköpspris
Dvs. är det ett rörligt pris utan påslag. Att jämföra kWh priser på rörliga avtal är smått omöjligt eftersom exemplen är baserade olika. Men ett vanligt påslag är som sagt i storleksordningen 3 öre per kWh, så med en förbrukning på 5000 kWh handlar det om 150 kr, och alltså 600 kr på 20000 kWh (eluppvärmd villa i Norrland).

Notera som sagt att det går utan problem att hitta elavtal utan månadsavgift och åtminstone under första året utan påslag på kWh priset, jag har t.om 1.5 öre under börspriset.
 

JohanW

Medlem
Fortum lägenhet verkar ha 39kr/mån avgift och inget påslag på börspriset heller. Första året är det dock 42kr / mån rabatt. Alltså är det 480 kr man förlorar per år, men 984 första året. Dyrköpta poäng om du frågar mig...

Brukar höra 10öre per poäng är OK och detta är väl inte så långt från det? 984:- för 9000 poäng?
 

schrute

Medlem
SAS deal med Fortum kostar 65,40 öre och 79kr/mån.
Coops deal med GodEl kostar 62,48 öre och 70kr/mån
Göta Energi 61,71 öre och 0kr/mån

Samtliga har rörligt pris och ingen bindningstid och alla priser är inklusive moms och alla andra skatter och avgifter.
Antagligen baseras priserna på olika månader, elområde eller något annat i uträkningen som skiljer. Jag tror nämligen inte godel har kWh pris under inköpspris, även om det inte är omöjligt med den månadsavgiften...

Jag gav då upp med GodEls hemsida då det har gjort sitt yttersta för att dölja prismodellen. Som sagt så är det enda vettiga jämförelsen påslaget och månadsavgiften, inte kWh pris nån random månad i random hörn av Sverige, men de företag som har dyrt pris har såklart intresse att förvirra :)
 
Toppen