Senaste nytt

Posta din lyckad bokning av bonusresor här 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är väl bara en person (antagligen du) som har M&M-status, så att ni bara får en companion award. Om två av er hade haft Senatorstatus, så hade ni ju kunnat utnyttja två companion awards = 78750 miles per person.

Kan man göra det fast man använder mina miles?
(nu är det bara jag som har senator status, men endå)

Hur kommer det sig att det är billigare att boka enkelbiljetter?

Det är rent avgiftsmässigt det är billigare. Kan det vara något med vilka avgifter som får tas ut från Japan? ping @Dr. Miles

Fanns det många datum med bra tillgång i F eller var det bara det datum du valde? Kunde du boka i inloggat läge eller fick du ringa till M&M?

Jag bokade online, fanns enormt mycket ledigt till Tokyo i First under våren!
Så här ser April ut med 4F i sökningen first.png
(Som en Norsk flagag)

Bara till M&M de släpper F så tidigt? Normalt (för alla dödliga som har EB) är det väl 14 dagar innan avgång?
Ja som SEN/HON är det normalt ganska lätt att hitta platser i F, utom till Sydafrika.
De går att boka nästan ett år i förväg.

• Gilla
Reactions: bnr
Det är rent avgiftsmässigt det är billigare. Kan det vara något med vilka avgifter som får tas ut från Japan? ping @Dr. Miles
Ja, alla flygbolag som flyger till/från Japan måste följa japansk motsvarighet av Luftfartsverket krav angående transparens prissättning av bränsletillägg.

Just nu gäller följande summor för Lufthansa flight.

För biljettering fram till 2015-SEP-30
10.000 JPY (ca 700 SEK) per sträcka mellan Japan och Tyskland

För biljettering fr o m 2015-OCT-01
Källa: 燃油追加料金(燃油サーチャージ) - Lufthansa ® 日本

Ja, alla flygbolag som flyger till/från Japan måste följa japansk motsvarighet av Luftfartsverket krav angående transparens prissättning av bränsletillägg.

Just nu gäller följande summor för Lufthansa flight.

För biljettering fram till 2015-SEP-30

För biljettering fr o m 2015-OCT-01
Källa: 燃油追加料金(燃油サーチャージ) - Lufthansa ® 日本

Spelar det någon roll för avgifterna om flighten går i riktning Tyskland till Japan resp omvänt Japan till Tyskland? Om det inte spelar någon roll så förstår jag inte riktigt hur det kan bli billigare för Bonden med OW istället för return award tickets.

Från ITA matrix får man detta. (Jag har säkert missuppfattat något)
Frankfurt till Haneda

Lufthansa: LH YQ surcharge (YQ) €230.00
ANA: NH YQ surcharge (YQ) €67.00
NH YQ surcharge (YQ) €2.66

Haneda till Frankfurt:
Lufthansa: LH YQ surcharge (YQ) JP¥10,800
ANA: NH YQ surcharge (YQ) JP¥10,500
NH YQ surcharge (YQ) JP¥300

Från Japan är det samma men till Japan är det stor skillnad.

Hej Bonden,

Kan man göra det fast man använder mina miles?
(nu är det bara jag som har senator status, men endå)

Ja det borde gå om du gör två separata bokningar. För om jag har förstått allt korrekt så kan man per bokning bara ha en companion. Men med två bokningar borde det gå, en companion per bokning. Det jag är lite osäker på är om den vars konto miles tas ifrån måste flyga med eller om han/hon kan untyttja förmånen även om awarden är för två andra personer som flyger tillsammans. Kan vara värt att undersöka. Om det går kanske du kan få splitta din bokning i två och på så sätt spara in 52500 M&M miles.

Spelar det någon roll för avgifterna om flighten går i riktning Tyskland till Japan resp omvänt Japan till Tyskland? Om det inte spelar någon roll så förstår jag inte riktigt hur det kan bli billigare för Bonden med OW istället för return award tickets.
Det är om resan börjar ifrån Japan. Precis som regler kring bränsletillägget för resa från Hong Kong, Filippinerna eller Brasilien.
Om resan börjar ifrån annanstans än Japan, gäller andra regler.

Last edited:
Så Lufthansa tor Frankfurt - Haneda - Frankfurt: LH YQ surcharge (YQ) €460.00

Och Lufthansa tor Haneda - Frankfurt - Haneda : LH YQ surcharge (YQ) JP¥21,600

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen