Senaste nytt

Försening på grund av missad anslutning. Vems fel? Kompensation?

Detta med transfertider i USA dyker upp och diskuteras på BC med jämna mellanrum.
Är väl bara att konstatera att det inte går att påverka. De struntar fullständigt i om du missar din connecting flight eller ej.
Försöker själv i möjligaste mån undvika transfers i USA. Om jag måste så vill jag ha tre timmar för att slippa stressen.
OT bör man även uppföra sig i kontrollen. Några år sedan EWR då de skulle ta det obligatoriska fotot frågade jag lite ironiskt
"Do you want me to smile "
Barska svaret blev
"Well sir, do you want to enter the US or not"
De gillar uppenbart inte humoristiska personer.......

Haha jag tyckte det här var jättekomiskt. Brukar du försöka kräva pengar av folk när det är köer på motorvägen också? Kanske en olycka där en bil från Volvo var med som skapade kön, då borde ju Volvo solklart betala ut skadestånd till alla som hamnade i bilkön!
Var det min ursprungsfråga som var komisk? I så fall har vi olika humor.

Jag har köpt en tjänst som ska transportera mig från ARN till SFO på en viss tid. Nu tog det ca fem timmar längre än avtalat. Var finns komiken i att man undrar om det finns möjlighet att bli kompenserad för detta?

Varit där jag också.
Biljett bokad med SAS. Brände flighten då jag inte hann ta mig mellan gaterna (en stor orsak var att vi inte kunde komma intill gaten för det stod ett annat plan ivägen).
Fick mig en skopa av SAS personal för att jag inte hade koll på tiden mellan byten. Man ville inte ens boka om mig utan jag fick köpa en ny biljett. Att det var de själva som ordnat biljetten ansåg man inte spela någon roll.
Reklamerade till SAS när jag kom hem och allt fick ett lyckligt slut. Blev kompenserad för ursprungsbiljett och fick tillbaka allt för nya biljetten.

Den enda ersättning man kan ha rätt till i dessa fall är från reseförsäkringen. Det är inte flygbolagens fel att immigration tar tid, så där har man inget att hämta.

I praktiken kan man väl säga att MCT inte är korrekt? Inte för att det kanske spelar någon större roll för möjligheten att få ersättning i det här fallet, men det blir ju lite komplicerat för gemene man om man inte kan lita på att MCT stämmer utan själv måste hålla koll på vad som är rimligt.

Nu har du fel uppfattning om vad MCT är. Det är INTE en tid som garanterar att man klarar av ett byte - det är den tid flygbolaget kräver att man har vid ett byte för att de ska sälja en genomgående biljett och därmed ta ansvar och boka om en när sådant här händer. Därför kan man aldrig säga att MCT "inte är korrekt".

Jag har köpt en tjänst som ska transportera mig från ARN till SFO på en viss tid. Nu tog det ca fem timmar längre än avtalat.

Tyvärr är det hela utanför avtalsparternas kontroll. Det är i dessa lägen man tar till reseförsäkring.

Glömde liten sak.
Att jag fick kompensation berodde med största säkerhet på att jag fick köpa ny biljett.
Hade jag blivit ombokad hade jag inte ens behövt reklamera.

Där tror jag inte på någon ersättning, bara gilla läget. Är bara otur i detta fallet, ibland har jag landat i USA utan någon kö alls i dessa gigantiska passkontrollshangarer. Då är man igenom på några minuter bara.

I USA har de en annan syn på missade flyg ockaå, och bara bokar om till nästa utan att det kostar extra. Har hänt att vi kom sent till incheck pga trafik. Hemma hade man fått köpa nya biljetter till dagspris, har också hänt mig. Men där borta bokar de om till nästa avgång och så är det inte mer med det.

Nåja, det är inte alltid flygbolagen är så flexibla. Men trafik verkar ett flertal bolag ha undantag för. Dessutom tillåter de flesta amerikanska bolag att inrikesflyg kan bokas av oavsertt biljetttyp och man kan lägga pengarna på en ny biljett.

Toppen