Senaste nytt

SAS check-in på Berlin Tegel (TXL)

FF#1

Medlem
Checkade preics in via appen, gick bra. Funderade på att ta ett tidigare flyg från TXL, men allt är fullbokat utom det jag ska med där det finns två platser. otroligt!
 

Nilann

Medlem
När öppnar SAS incheckning på TXL? Åker TXL-GOT med SAS nästa vecka. Finns det verkligen tid att besöka Lufthansa Senator Lounge efter incheckning och sedan ta sig tillbaka till D och säkerhetskontroll? Vad jag har förstått på tidigare inlägg och av egen erfarenhet så fungerar fast track dåligt i terminal D. Förra gången vi åkte med SAS från TXL fanns ingen business incheckning utan alla fick stå i gigantiskt långa köer. Några tips?
 

fcx

Medlem
När öppnar SAS incheckning på TXL? Åker TXL-GOT med SAS nästa vecka. Finns det verkligen tid att besöka Lufthansa Senator Lounge efter incheckning och sedan ta sig tillbaka till D och säkerhetskontroll? Vad jag har förstått på tidigare inlägg och av egen erfarenhet så fungerar fast track dåligt i terminal D. Förra gången vi åkte med SAS från TXL fanns ingen business incheckning utan alla fick stå i gigantiskt långa köer. Några tips?

Det beror på hur långt i förväg du är på flygplatsen :)

Checka in i appen om du har möjlighet och bara handbagage. Det är c:a 5 minuters promenad från loungen till säkerhetskontrollen.

SAS flyger väl hyggligt ofta från TXL. Kolla när närmast tidigare SAS-avgång sker så kan du se om de ens stänger disken mellan avgångarna.
 

crown

Medlem
När öppnar SAS incheckning på TXL? Åker TXL-GOT med SAS nästa vecka. Finns det verkligen tid att besöka Lufthansa Senator Lounge efter incheckning och sedan ta sig tillbaka till D och säkerhetskontroll? Vad jag har förstått på tidigare inlägg och av egen erfarenhet så fungerar fast track dåligt i terminal D. Förra gången vi åkte med SAS från TXL fanns ingen business incheckning utan alla fick stå i gigantiskt långa köer. Några tips?

Senast jag var på TXL så var jag där lite väl tidigt. Jag hade med en väska som skulle checkas in så jag fick ställa mig och vänta. Kl 19.15 öppnade incheckning och då skulle planet gå kl 21.10. Så skulle gissa på att den är tänkt att öppna ca 2 timmar innan avgångarna. Som @fcx skriver så är det ca 5 minuters promenad mellan lounge och säkerhetskontroll i terminal D.

Edit: Senast jag flög var det två diskar öppna i incheckningen, en för Go och en för Plus.
 

MajaKlara

Medlem
Finns det någon lounge efter säkerhetskontrolle på Tegel terminal D? Är EBG.
Låter lite bökigt checka in bagage på terminal D för att sedan ta sig till huvudterminalen och Senator loungen. Eller kan man som EBG checka in bagage på Lufthansa first Clas incheckning i huvudterminalen (som jag såg stod tidigare i tråden) om man reser TXL-ARN med SAS, besöka Senator Loungen och ta sig genom säkerhetskontrollen i terminal D strax innan avgång?
 
Finns det någon lounge efter säkerhetskontrolle på Tegel terminal D? Är EBG.
Låter lite bökigt checka in bagage på terminal D för att sedan ta sig till huvudterminalen och Senator loungen. Eller kan man som EBG checka in bagage på Lufthansa first Clas incheckning i huvudterminalen (som jag såg stod tidigare i tråden) om man reser TXL-ARN med SAS, besöka Senator Loungen och ta sig genom säkerhetskontrollen i terminal D strax innan avgång?
Alltså de är krypavstånd mellan incheckningsdisken i D-byggnaden och loungen i huvudbyggnaden. Jag har sprungit hela Berlin Tegel runt på 10 min och samtidigt hunnit förbi Lufthansas disk längst ut på "cirkeln" för ombokning och sen ut till Air Berlin vid C gates.

För att klargöra det mer, det är knappt 150 meter mellan dessa ställena.... Flygplatsen är inte stor.
Avstånd Berlin Tegel.png
 

sembl

Medlem
Finns det någon lounge efter säkerhetskontrolle på Tegel terminal D? Är EBG.
Låter lite bökigt checka in bagage på terminal D för att sedan ta sig till huvudterminalen och Senator loungen. Eller kan man som EBG checka in bagage på Lufthansa first Clas incheckning i huvudterminalen (som jag såg stod tidigare i tråden) om man reser TXL-ARN med SAS, besöka Senator Loungen och ta sig genom säkerhetskontrollen i terminal D strax innan avgång?

Nopp, ingen lounge...finns några vending machines och en minimal taxfree.
 
Skall dock sägas TXL är en kompakt och rätt ok flygplats tycker jag (d hallen som sas använder är dock rena lågprisbyggnaden!)...men inte så lång tid kvar till BBI öppnar nu....

Och oftast bussgate :) Berlin behöver en ny flygplats omgående, Brandeburg hoppas väl kunna öppna 2017?

Ja eller snart om man kollar på trådstartaren som skrev sitt inlägg 2012 :rolleyes: Senast jag hörde var de problem med brandalarmet, de va dock 1,5 år sen. Vad har dom kvar att göra som försenat dom så ofantligt?

EDIT: Va planerad att öppna under 2010 men är försenad till 2017 som de ser ut nu, kostnader skulle tydligen va ett problem... Mycket högre än budgeten förutspådde.
 
Toppen