Senaste nytt

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?

Vilka svenska Michelinkrogar har du besökt?

• Total voters
    81
Har ätit lunch fyra-fem gånger på Edsbacka under våren, mest för att jag jobbar i närheten. Funkar bra som lunchställe om man är i krokarna & deras veranda är trevlig sommartid.
Stort plus för deras jättestora portion med hemlagade köttbullar och potatismos. Men - mycket, mycket - långt från Michelinklass.

Bhoga. Första Michelinrestaurangen jag besökt och utan tvekan den godaste matupplevelsen hittills! Hela paketet var underbart med trevlig och kunnig personal och fina viner. Uppdaterar inlägget med mer bilder senare!
Senare blev rejält senare. Här är resten av bilderna från Bhoga.
DSC_0099.JPG DSC_0100.JPG DSC_0101.JPG DSC_0102.JPG DSC_0103.JPG DSC_0104.JPG DSC_0107.JPG DSC_0108.JPG DSC_0110.JPG DSC_0111.JPG

PM i Växjö är ej att förglömma. Har fått mitt mest prisvärda vinpaket där som toppades med en Leoville från 1983... Annars tycker jag generellt att topprestauranterna i Sverige är alldeles för stela och allvarliga. I Belgien/Spanien är det mer avslappnat och hemmakänsla. Med det sagt så tycker jag Frantzen är överlägset bäst i Sverige med Gastrologik som god tvåa. Matsalen fick jag nog av efter att ha serverats popcorn med tryffel...

I Belgien/Spanien är det mer avslappnat och hemmakänsla...

Tycker du? Har käkat på samtliga toppkrogar i Bryssel och en stor del av de övriga i landet. Tycker att det är väldigt klassiskt och oinspirerande. Gott i de flesta fallen förstås men inget minnesvärt.

PM måste besökas!

Har aldrig besökt någon toppkrog i Bryssel utan endast i Antwerpen och Brügge. Tycker att de har varit klart avslappnade och trevliga tycker jag. Särskilt Brugge där vi besökte en trestjärnig var riktigt juste!

Esperanto presenterar sommarsalongen 2015. Såg lite bilder på Facebook igår, ser ruskigt gott ut. Därtill en spännande nyhet till hösten, sushi med ännu högre ambitionsnivåer.

Under sommaren förbereds också höstens stora nyhet – projektet "Imouto".

– ”Imouto” betyder lillasyster och blir en ”restaurang i restaurangen”. Parallellt med servicen på Esperanto kommer ta emot 8-9 gäster och bara köra ”Omakase”, sushi av högsta skandinaviska klass. Sayan Isaksson har satt siktet högt och vi tar rygg och följer. Det kommer bli ett mycket roligt och ett nytt steg för oss, förklarar Sören Polonius.

KROGNYTT: Esperanto presenterar sommarsalong och nytt sushikoncept | White Guide

Gässlingen (Zinkensdam) där har jag under 80 o 90talet ätit den godaste maten i Sverige. Har för mig att dom fick sin stjärna ngn ggn slutet 90-talet. Men den absolut bästa middagen jag ätit var på klassiska Parisrest La Tour d'Argent som också var en av de dyraste jag besökt.
Två andra klassiska är Paul & Norbert (Sthlm) ock Le Normandie (Bangkok)

Toppen