Senaste nytt

Egen bil i tjänsten - ersättning

Ja, om man har redan har en egen bil med alla fasta och halvfasta kostnader för det så är några extra mil ärligt talat inte så dyra. Att slå ut milen rakt över ger inte en rättvisande bild förutom i de fallen då bilen endast används i tjänsten.
 

Magnus_K

Medlem
Ett tips som vi gjorde var att köpa en poolbil till kontoret då ingen behövde bilen efter typ 18:00.
Då slipper man pynta själv och företaget står för alla kostnader.
Dessutom kan det ge underlag för företaget att erbjuda en/ett grupp/team en bil istället för att pynta mer pengar per individ.
 

Storsteffe

Medlem
Nja, det kan ju vara lönsamt ändå. Så länge marginalintäkten är högre än marginalkostnaden så är det ju business i det hela.

Ja fast bara kör väldigt mycket och köper en billig bil, jag får ihop det med 5-8000 mil per år men inte med den bil jag vill ha när jag tillbringar så mycket tid i den.
 

Magnus_K

Medlem
Skaffa en Tesla som kostar ca 0-2 kr per mil att köra. Sedan får du milersättning 18.50 kr/mil. Som att trycka egna pengar :)
Bor man i Usa köper jag ditt tankesätt.
Där får du typ 25-30K USD om du köper en elbil typ.
I Sverige är det lite tidigt eftersom bidragen är för små.
 

Palazzi

Medlem
Jag tänkte denna tråd som allmän infotråd, inte för att jag själv nödvändigtvis tänkt mig denna situation.

Någon Tesla blir det dock inte ändå. För miljonen finns det rätt mycket roligare bilar i min värld....
Tror mer på riktigt bränslesnåla motorer o långa garantitiden - bättre för totalekonomin. Svårt att tjäna in merkostnaden för en elbil om man inte köper en Renault Zoe eller liknande.
 

Jakob K

Medlem
Rent teoretiskt kan man väl köpa en fyra år gammal Mitsubishi som är relativt bränslesnål. De har säkert tappat mycket i pris, kostar kanske 10kr/mil i bensin....och har fyra år kvar på garantin.

Inget jag skulle gjort (säkert inte många andra heller), men det skulle kunna vara en vinstaffär.

En civilingenjör jag känner körde så sent som fram till 2008 en VW Jetta '84 med takräcke i tjänsten. Beige. Han jobbade på ett stort konsultföretag i chefsposition - men eftersom firman hade principbeslut på "inga tjänstebilar" så var detta hans "fuck you" till firman.

Det hela är så klart att ställa saker på sin spets (samt riskera livet pga dålig krocksäkerhet) men lite humor är det. Många direktörer fick ju skjuts i skrothögen i representationslägen :D
 

Flying P

Medlem
Ja det gör han. Värdeminskning på en Tesla måste vara betydligt större än så. Läste ca 30% på tre år.

Ponera nypris 800,000 SEK. 30% av det 240,000 SEK. Vidare i antagandet kan vi säga 2,000 mil per år vilket ger 6,000 mil på tre år.
Detta ger 40 SEK/mil värdeminskning. Inte trycker det pengar inte.
 
Toppen