Senaste nytt

SAS American Express

Status
Stängd för vidare inlägg.
Två saker:

1) Du länkade till det omvända, dvs att om du säljer prylar för ett högt belopp, så måste du betala skatt i landet du agerar ifrån, dvs UK i Amazons fall.

2) Även om man tittar i nästa länk som beskriver förvärv, så kan jag bara tolka det som att det gäller om man själv handlar så att man kommer upp i tröskelvärdet, inte om landet totalt kommer upp i det.

Så jag tror fortfarande det är bogus, men när jag får tid får jag väl ringa skattemyndigheten och fråga. De brukar ju ha riktigt bra service på skatteupplysningen, så dit brukar jag inte dra mig för att ringa med dumma frågor.

Hej!

Om/när Amazon UK överskrider tröskelvärdet på 320000 SEK (tror jag det är) i försäljning till Sverige måste bolaget momsregistreras i Sverige och fakturera svensk moms till privatpersoner i Sverige. Således inte bogus.

Tock

Två saker:

1) Du länkade till det omvända, dvs att om du säljer prylar för ett högt belopp, så måste du betala skatt i landet du agerar ifrån, dvs UK i Amazons fall.

.

Det står ju precis tvärtom!
Nytt försök, samma text fast jag har bytt ut Sverige mot Storbritannien

I varje medlemsland fastställs en s.k. omsättningströskel. När försäljningen från Storbritannien till en inte skattskyldig köpare (exempelvis privatperson) i ett annat EU-land överskrider det värdet, blir den Brittiska säljaren skattskyldig till moms i det landet. Han ska då registrera sig till moms och lämna momsdeklarationer där på distansförsäljningen. Försäljningen upp till tröskelvärdet beskattas som omsättning inom Storbrttanninen

Tröskelvärden vid distansförsäljning | Skatteverket [NS4 version]

Last edited:
Ja och nej. Det finns moms på Jersey numera men i mycket begränsad omfattning:) DE vill inte skrämma bort alla brevlådeföretag mm.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen