Senaste nytt

Din längsta och kortaste flygresa?

Kortaste kommersiella: Zadar ZAD - Pula PUY. 89 miles.

Längsta kommersiella: London LHR - Los Angeles LAX. 5456 miles.

Kortaste privata: 300 meter en vindstilla vinterdag någon gång på åttiotalet i varmluftsballong (SE-ZZZ). En timme tog det.

Kortast Arlanda Mariehamn 76 miles, Amsterdam Bryssel 98 miles, 20 minuter flygtid på låg marschhöjd
Längst Paris-Santiago de Chile 7226 miles

Pöh... 54 nm är ju rena long haul (om min matematik är korrekt) ... ;)

Längsta LHR-SIN.
Kortaste VIR-DUR på 11.6 mi (flög själv snabbt och direkt :) )
Har vært med noen veldig korte privatflygninger også, men dette er min klart korteste kommersielle flygning som jeg har måttet lide igjennom mange ganger på vei til Oslo.
Så over til matematikken:[pedant] nautical miles er det samme som air miles, nemlig 1852 meter. Der er derfor relativt enkelt å konvertere. :cool:
Ser at endel roter seg inn i storsirkelkalkuleringer basert på engelske miles (1609 meter), så det er ofte nyttig med en slik presisering. [/pedandt] :).

Kom precis på att jag flugit ARN-VST för många år sedan när det var slut på soppa på Arlanda. Vi skulle till Köpenhamn och kaptenen tog beslutet att flyga lågt och direkt till Västerås för att tanka. Det var den kortaste kommersiella flygningen jag gjort.

Längsta flighten: AKL-LAX, 10498km
Tidsmässigt längsta flighten i luften: SIN-FRA 12:53 min i LH Economy.
Kortaste flighten: SVG-BGO, 159km

Kan man se någonstans hur länge vi var i luften på SQ317 30/12-2009 med 9V-SKD och SQ318 16/1-2010 med 9V-SKF?

Har för mig det var precis under 13h dit och 14h hem.

Vet inte vilken sträcka som är längst, dock längst flygtid för mig nog JNB - LHR, en flygning på ca 16 timmar med BA.
Kortast torde nog MLE (Malé) - Moofushi på ca 20..25 min vara.

Last edited:
Toppen