Senaste nytt

COOP Medmera mer

34 sidor är lite mycket att gå igenom, ber om överseende med vad som säkert kan tyckas dumma frågor. Har inte alls följt med i Med Mera-svängen och undrar därför följande:

Fortsätter ni handla med ert SAS-amex och betalar denna faktura likt andra räkningar med Coop Med Mera Mer kortet, via Betalo.se (är det ens möjligt?) Eller har ni övergett Amex till förmån för MM Mer kortet? Eller nån slags kombination av användning av korten?

Kombination. AMEX fram tills man fått sin 2-4-1 voucher, sedan Coop MM för resten.

34 sidor är lite mycket att gå igenom, ber om överseende med vad som säkert kan tyckas dumma frågor. Har inte alls följt med i Med Mera-svängen och undrar därför följande:

Fortsätter ni handla med ert SAS-amex och betalar denna faktura likt andra räkningar med Coop Med Mera Mer kortet, via Betalo.se (är det ens möjligt?) Eller har ni övergett Amex till förmån för MM Mer kortet? Eller nån slags kombination av användning av korten?
Jag använder Amex överallt där jag kan, och Coop-kortet på övriga ställen.
Amexräkningen kan inte betalas via betalo, likt övriga fakturor till banker och kreditinstitut.
Amex ger voucher och något bättre poäng än Coop, men Amex fungerar inte överallt. Coops kort har fördelen att eftersom det är ett MC så fungerar det överallt, och man kan nyttja betalo utan extra kostnad.
Edit: med Amex menar jag Amex Elite

Jag kör samma uplägg - Amex Elite där det funkar och Coop på resten. Räkningar över Betalo. Ska vid tillfälle ta tag i att säga upp autogiro där det inte kostar extra med faktura.

Eftersom jag ändå inte kommer upp i 2-4-1 med Amex så kör jag Mastercard på allt förutom på SAS.se när jag bokar resor.

Coop MedMera Mer ger marginellt bättre växlingskurs till EuroBonus-poäng än vad Amex Premium gör, om man växlar 60000 Coop-poäng åt gången (16,7p/100 kr vs 15p/100 kr). Väldigt liten skillnad, inget som är värt att tänka på tycker jag. Viktigare att bestämma sig för huruvida man kommer nå till 2-4-1-vouchern eller inte med Amexet.

Amexräkningen kan inte betalas via betalo, likt övriga fakturor till banker och kreditinstitut.

Jag kan ha hittat ett loophole.. jag har en Sparförsäkring P (dvs ett pensionssparkonto) hos Folksam. Nyligen satte jag över de 1800 kronorna man får göra avdrag för i år. Gick alldeles utmärkt via Betalo, trots att jag i praktiken bara skyfflade mina pengar från ett konto till ett annat. Har verifierat att pengarna kommit in på sparkontot.

Antar att det BG-numret jag betalade till funkar pga att man kanske använder samma BG för försäkringar? *sschh*

När man räknar poängintjäning ska man komma ihåg att medmera mer ger enkel poängintjäning vid köp hos SAS medan Amex premium ger dubbla.
Årligen gör man alltså bäst i att köpa alla sina SAS-biljetter med amex och komplettera med inköp tills man når 2-4-1, för övriga inköp anser jag man bör använda medmera mer

Coop MedMera Mer ger marginellt bättre växlingskurs till EuroBonus-poäng än vad Amex Premium gör, om man växlar 60000 Coop-poäng åt gången (16,7p/100 kr vs 15p/100 kr). Väldigt liten skillnad, inget som är värt att tänka på tycker jag. Viktigare att bestämma sig för huruvida man kommer nå till 2-4-1-vouchern eller inte med Amexet.
Fast jag tror COOP-förepråkarna siktar in sig på att man avsevärt kan öka sin spend genom att betala diverse räkningar med COOP-kortet via Betalo.

Själv orkar jag inte med den typen av administration utan försöker ha det mesta på autogiro. Lyckligtvis kan ju var och en utforma den lösning som passar en själv bäst.

Coops hemsida säger att växlingen är stäng fredag och lördag kl 20-24. Gäller bara till Eurobonus. Rätt udda, hoppas det är lite planerat underhåll och inget varsel om förestående enhancement av växelkursen.

Jag får lite kalla fötter.
Tänkte växla in innan men det verkar inte gå. Någon som testat växla in idag?

Edit. Fungerade inte på mobilen, dock via datorn gick det hur bra som helst. Växlade in 20000 Coop mot 3000 Eurobonus. Har över 5000 Coop poäng kvar som jag inte vet om jag ska växla också innan de stänger växlingen i två dagar.

Hur tänker ni göra?

Toppen