Senaste nytt

Preclearance på Arlanda?

Är inte allas vår stora förhoppning att få hit Ethiad, Singapore Airlines, Cathay Pacific, ANA, Japan Airlines och gud vet vilka andra bolag österut som skulle kunma utnyttja preclearance under ett stopp på väg från Asien till USA.

Då kan vi i alla fall drömma om riktig premium direkt till Nordamerika och fler destinationer både där och i Asien!
 
Visst vore det häftigt :)

Om vi sedan implementerar Miljöpartiets förslag om tråkigare nöjsresande med hjälp av tuffa gränskontroller kommer Arlanda bli något HELA världen skriver om :)
 
Är inte allas vår stora förhoppning att få hit Ethiad, Singapore Airlines, Cathay Pacific, ANA, Japan Airlines och gud vet vilka andra bolag österut som skulle kunma utnyttja preclearance under ett stopp på väg från Asien till USA.

Då kan vi i alla fall drömma om riktig premium direkt till Nordamerika och fler destinationer både där och i Asien!
Något Mellanösternbolag känns lite som en omväg då jag har för mig att de går över Danmark och västra Norge till USA.
Men ett Östasiatiskt bolag som skall till Öst USA möjligtvis...
 
Bytet inrikes-utrikes på ARN är ju alltid ett motstånd mot att flyga den vägen när man startar i Göteborg. Pre-clearance kan väl göra det något mer attraktivt. Men tveksam om det får mig att välja ARN över CPH ändå.
 
Något Mellanösternbolag känns lite som en omväg då jag har för mig att de går över Danmark och västra Norge till USA.
Men ett Östasiatiskt bolag som skall till Öst USA möjligtvis...

HKG-ARN-JFK är nästan 12% längre än HKG-JFK direkt
KUL-ARN-JFK är bara 4% längre än direktflighten
DXB-ARN-JFK är 0,7% längre än direktflighten (men om mellanösternbolagen är pigga på detta kanske de kan mellanlanda i något av grannländerna som redan har preclerance. Abu Dhabi?)
 
HKG-ARN-JFK är nästan 12% längre än HKG-JFK direkt
KUL-ARN-JFK är bara 4% längre än direktflighten
DXB-ARN-JFK är 0,7% längre än direktflighten (men om mellanösternbolagen är pigga på detta kanske de kan mellanlanda i något av grannländerna som redan har preclerance. Abu Dhabi?)
Gällande alternativ till direktflighten flighten så måste du räkna med minst 90min för "turn around" för widebody plus hela proceduren att landa och starta. Jag skulle tro också att det blir besättning byte dvs besättning som måste övernatta på ARN.
 
Som någon nämnt tidigare så verkar ju passkontrollen ta betydligt mindre tid nuförtiden i o m automater, så ur det perspektivet är det väl kanske inte någon absolut kioskvältare. Men det gör nog inte Arlanda mindre attraktivt för t ex Asiatiska bolag.

Då är väl kanske frågan snarare om det öppnar upp för lägre MCT i USA som gör att man kan sy ihop en tightare resa (om man nu har behov av det), eller om bagaget kanske kan gå direkt med anslutande flyg utan att man behöver hämta ut det och checka in det igen. För det vore ju helt klart en fördel. Annars känns det tyvärr som något man borde gjort för sisådär 5 år sedan.
 
Troligtvis mindre pga större MCT på Arlanda, eftersom jag ansluter inrikes. Då blir ju "omvägen" över Kastrup eller Frankfurt mindre i total tid räknat.
 
Bytet inrikes-utrikes på ARN är ju alltid ett motstånd mot att flyga den vägen när man startar i Göteborg. Pre-clearance kan väl göra det något mer attraktivt. Men tveksam om det får mig att välja ARN över CPH ändå.

Då är väl kanske frågan snarare om det öppnar upp för lägre MCT i USA som gör att man kan sy ihop en tightare resa (om man nu har behov av det), eller om bagaget kanske kan gå direkt med anslutande flyg utan att man behöver hämta ut det och checka in det igen. För det vore ju helt klart en fördel. Annars känns det tyvärr som något man borde gjort för sisådär 5 år sedan.

Här är vi något på spåren, som kommer att bli avgörande. Bytet T4->T5 är ju halvroligt som det är idag så det behöver verkligen bli kortare MCT i USA för att det skall vara värt längre MCT på ARN.

Gällande alternativ till direktflighten flighten så måste du räkna med minst 90min för "turn around" för widebody plus hela proceduren att landa och starta. Jag skulle tro också att det blir besättning byte dvs besättning som måste övernatta på ARN.

Ja, det verkar Swedavia ha planer för med: Nytt storhotell planeras på Arlanda flygplats - BusinessClass.se ;)
 
Toppen