Senaste nytt

Hur många gånger får man utnyttja frukostbuffén på hotell?

Skulle du kunna tänka dig att äta två frukostar när frukosten ingår i priset?

• Ja, frukosten ingår ju i hotellpriset, och då har jag rätt att äta hur mycket och när jag vill

Votes: 21 50,0%
  • Ja, jag vet att det är fel, men jag kan tänka mig en kopp kaffe och något litet som andrafrukost

Votes: 8 19,0%
  • Nej, jag vill men är för rädd för att någon skall uppmärksamma det

Votes: 1 2,4%
  • Nej, har man väl gått från matsalen har man förbrukat sin rätt att äta mer frukost

Votes: 12 28,6%

• Total voters
    42
Den norska modellen är ju att plocka fram en 3L påse som du fyller med 4-5 mackor, sen har du lunchen kirrad. Ytterst tveksamt enligt mig, blev bra häpen första gången jag såg det.

• Gilla
Reactions: Gus
Har aldrig ens funderat på det. I USA tror jag det skulle bli svårt eftersom man ofta får vouchers för frukost där, iaf på Hilton.

Utan att vara fördömande så fanns det en framstående företagsledare som gillade
frukost så mycket att han ofta åt den 2-3 gånger varje dag. Det var inte så lyckat..

Den norska modellen är ju att plocka fram en 3L påse som du fyller med 4-5 mackor, sen har du lunchen kirrad. Ytterst tveksamt enligt mig, blev bra häpen första gången jag såg det.

På norska hotell finns ofta, har jag sett, ett anslag bredvid bordet med smörpapper och 3L-påsar att det kostar 95 NOK (el. mot.) att göra matpakke. Förvånande ofta är det vid det bordet det är mest trängsel vid frukosten.

Har väl som mest gjort kaffe på rummet när jag vaknat och väntat någon timme med att gå ner och äta riktig frukost. Gör jag något "sportigt" som snabb långpromenad eller simtur på morgonen brukar jag ändå bara nöja mig med vanligt vatten inför det och ta frukosten efteråt.
Det är möjligt att det funkar med dubbel frukost, men huvudproblemet är att jag inte ser mervärdet för mig personligen.

Utan att vara fördömande så fanns det en framstående företagsledare som gillade
frukost så mycket att han ofta åt den 2-3 gånger varje dag. Det var inte så lyckat..
OT: Haha, Jag minns att Leif GW Persson skrev att han var sjuk i flera dagar efter deras middagssittningar, så frukostarna gjorde nog kanske inte så mycket i sammanhanget :)

Last edited:
Så länge besöket inte reggas mot ett rumsnummer så är det väl inga problem. Detta gör iofs att man även skulle kunna komma in direkt från gatan och äta frukostbuffet på olika hotell varje morgon. Kanske inte en så dum idé?

Har duppeldippat några gånger när jag anlänt med flyg tidigt på morgonen och varit hungrig för att senare äta en riktig frukost efter lite sömn och en dusch.

Egentligen är att äta frukost på ankomstdagen väl inte inkluderat i vanliga fall men det har aldrig varit några problem i de andra fallen jag inte dubbeldippat men ätit på ankomstdagen - en lite annan fråga dock.

Som småbarnsförälder till morgonpigga barn har det länge varit mer regel än undantag att hänga på låset när frukosten öppnar kl 6 el. 7. Sen runt 0930 är det ju dags för mellis , och då har det varit enkelt att gå ner igen. Rätt eller fel, smidigt är det i alla fall!

Först startar jag en tråd och sen blir jag helt tyst i den. Barnen har varit sjuka, och det är aldrig roligt när man är på resande fot och måste flyga osv. Skall försöka kommentera lite nu.

Jag är inte mycket för att äta på morgonen, men hade inte haft några problem om någon åt flera gånger. Kan tänka mig som @JohanW skriver att man kanske går och tar en kaffe och något litet till för att återkomma, ser inga problem i det. Säg att någon åt en megafrukost 4 gånger, i längden tar det väl ut sig själv då en majoritet garanterat inte gör det.

Så jag tycker man får dippa frukost hur mycket man vill, så länge det inte står vid bokningen att frukost = 1 sittning typ!

Det är många som har skrivit ungefär som du, men jag väljer att bara kommentera vad du skrivit. Om frukosten inte ingår utan man betalar den för sig själv, tycker ni fortfarande det är lika ok att lämna frukostmatsalen och sen komma dit igen några timmar senare för att äta mer?

Toppen