Senaste nytt

Du som INTE reser med Scandinavian Airlines idag eller funderar på att lämna

  • Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum

Jonas C

Medlem
Jag skulle absolut kunna tänka mig pynta ut 18-20 000 för en business biljett på sas om inte kabinerna var uråldriga och tävlade med Ukranian airlines ungefär. För samma pris erbjuder nästan varje annan europeisk carrier en biljett till motsvarande destination men med en betydligt vassare produkt. Lägg till det catering som inte direkt får någon att lyfta på ögonbrynen och en inkonsekvent service så blir sas longhaul produkt väldigt svår motiverad om jag själv skall stå för biljetten.
Shanghai är enda destinationen med någorlunda acceptabla priser. 18000kr för den billigaste Business biljetten, men det dröjer nog ett tag innan nya kabinen finns på A340.
 
Jag började undivka SAS när de började ta betalt för servering ombord, det är Ryanair-fasoner. Se på KLM, på LPI-AMS får man en god macka och dryck (inkl. öl/vin) gratis. Sen har KLM också börjat med irriterande Ryanairfasoner, såsom att ta betalt för incheckat bagage (gratis för statuspax) och för Economy "Comfort" och nödutgångssäten (inte gratis för statuspax).

Nu är det några år sedan jag flög med KLM och mackorna har kanske blivit bättre för jag kommer bara ihåg att man fick en väldigt dålig peppakakdegsliknade macka med kryddsmör.
 

Ricci

Medlem
Hade i egentligen bestämt att börja lämna SAS Diamant och hoppa på LH M&M för att försöka bli Senator istället vid årsskiftet 2014/2015. Men av olika anledningar har jag skjutit på det 1 år.
Litet axplock av anledningar varför jag är trött på SAS.

1. Nya poängsystemet som ändrades 2014/2015 missgynnas vi som har CPH som bas otroligt mycket. Men det är vi som får betala mest för våra biljetter och då i synnerhet för Plus och C-klass biljetterna. Här hade jag gärna velat se att SAS gått över till ett "Revenue" baserat Eurobonus. Det är inte meningen att betala mest och få minst intjäning av Eurobonus....

2. Efter 1 år som Diamant känns det ingen skillnad på att vara EBG.
3. SAS flyger inte till mina destinationer i Sydostasien, dock är den nya HKG linjen intressant men som sagt prisar SAS ut sig från CPH...
4. Börjar tappa förtroendet för SAS ledning (även om de börjar göra vissa saker rätt men som skulle gjorts för 15år sedan). Men det är skrämmande att se vissa agerande (och inte agerande) från SAS ledning.
5. Mer personlig service på långlinjer.....SAS minskar CC med en medans LH anställer och ökar med en för att förbättra servicen....

Men sedan har jag 2 saker som talar emot att lämna......
1. Intjäning av poäng från kortköp (svårt som bosatt i Sverige att fixa M&M kreditkort/betalkort) och att SAS kreditkort/betalkort fungerar bra.
(Här kan man hoppas att Deutsche bank köper upp Danske bank (som ryktas vara till salu) och kan komma ut med LH kort i Sverige/Danmark.)
2. Ligger minus på över 50.000 på mina SAS aktier.......som jag inte velat kvitta ut mot vinst av princip själ.
 
Last edited:

AntonJ

Medlem
- För hög prissättning i Business
Med Finnair och Qatar hittar jag alltid bättre priser. Dessutom en klart bättre produkt enligt mig.

- Känslan av SAS som fullservicebolag är borta
Tidigare kunde man enkelt argumentera SAS högre priser med att "allt ingår". Att betala för ett glas vin till maten på longhaul i Go känns tramsigt.

- Kundtjänst under all kritik
De gånger jag varit i kontakt med SAS när det har uppstått problem har jag aldrig fått det bemötandet jag önskar. Alltid olika besked, SAS måste inse att kundtjänsten är en viktig del av företaget. Långa svarstider (6 veckors svarstid till Customer Care som EBG är under all kritik..)
 

Andreaszan

Medlem
Jag betalar alle resor ur egen ficka och då blir priset rätt viktigt. Her er sas frånkörd på alla fronter.

Även om jag verkeligen tycker om sas så kan jag ikke bare se hur dom skal kunne överleva på lång sikt. "Hundra" olika fack, gigantisk overhead, otidsenlig flotta, enorma pensionsåtaganden, regionalpolitikk före affärslogikk etc etc. Norwegian er farligt nära sas-produkten på europa-linjer och på longhaul...ja, som ni alla skriver, det er körd.

For några år sen blåste jag alla bonuspoäng for å mildra smällen innan konkursen, men jag tog fel. "We'll see" the Zen-master said...
 
Jag glömde faktiskt en viktig punkt jag skulle vilja tillägga. SAS loungerna bör verkligen ses över av utbud. Speciellt guld loungerna, iskall sönderkokt pastasallad ENBART och en knorr soppa imponerar inte. Hade varit trevligt t.ex. trevligt med en varm frukost av äggröra och bacon.

SAS lounge ansvariga skulle ta sig en tur till IST för att lära sig lite om utbud.
 

Voyageur

Medlem
Då är det lugnt för dig, nu när nya kabinen är i införande över hela flottan. Trevlig resa.

Visst skulle jag.....men servicen återstår samt cateringen som jag nämnt, så SAS förblir inget förstahandsval. Dessutom är det i skrivande stund tills åtminstone en 80% av kabinerna är klara eller nya flygplan utrullade, högst osäkert att man flyger den nya kabinen.
 
Toppen