Senaste nytt

SAS Crew uppgraderar kompisar - kul eller helt åt skogen...?

Frågan är väl snarare om det är en "crew fordel", det är det tråden handlar om
Det kan jeg næsten garanter at det ikke er.

Men hvad foreslår du at man gør ved personale som bryder firmaets interne regler? En leder/ledelsen skal have viden om problemet og dels skal de synes det er et problem.

Forøvrigt troede jeg det handlede om hvorvidt det var okay eller ej? - Det er hvad som står i første indlæg :)
 

Jonas C

Medlem
Jag vet inte vad SAS har för regler gällande Friends&Family uppgraderingar, men hos United Airlines är de väldigt strikta. En vän till mig som jobbar på United berättade om en numera före detta kollega som jobbade i incheckningsdisken. Hon blev avstängd från sin tjänst då hon lät sin väninna checka in två väskor utan att betala någon avgift för dessa. Enligt United räknades detta som stöld av företagets egendom, därav skälet till avstängningen.

SAS kanske är mindre strikta gällande detta, och visst är det kul att bli uppgraderad om man råkar vara bekant med en crew. Däremot så kanske det inte är så kul för övriga passagerare om man har betalat åtskilliga tusenlappar för sin Business biljett, att se någon bli uppgraderad gratis utan legitim anledning. I mina ögon känns det som aningen oacceptabelt att detta sker, även om det skulle vara kul att råka ut för det själv. Att bjuda sin vän i Economy på ett glas Champagne (diskret i plastmugg) och chipspåse känns som en mer lämplig behandling av vänner till crew.
 

Magnus_K

Medlem
Vill inte låta spydig..
Lite som @agehall sagt tidigare, vill man flyga business så bokar man business.
Vad jag menar, är att hade du bokat business så hade du inte tänkt på om det kommit in en person till dvs gett sin polare förtur.
Väljer man att inte boka business från början så kan man ju heller inte tro man ska bli uppgradera såvida man inte betalar för det med poäng eller liknande.
 

JohnnyWilde

Medlem
Kanske detta är tillämpbart på uppkommna situationen:
Jag har en mycket god vän (gudfar till hans dotter) som jobbar på ett star alliance företag i en nyckelroll vad det gäller seating och jag flyger med dem 2-3 ggr per år och gjort så senaste 10 åren varav senaste 9 som statuslös....silver räknas inte.

Var gång jag ska ut på turné så kontaktar jag honom i förväg och kollar läget för ev. upgrade.
I 2 fall av 3 är det blankt nej utan får istället nödutgång p g a icke fullbokat plan.
När flighten dock är fullbokad så får jag dock en heads up om att vara suitable for upgrade dvs i mitt fall skjorta på istället för Maiden tshirt!
Då är läget helt annorlunda och jag glider in i en betydligt skönare stol.
Han måste dock alltid skriva en avvikelserapport om vem och varför som uppgraderades.
Det enda undantaget annars är när han är personlig vän med pursern och kan göra en off the record uppgrade.
 
Kanske detta är tillämpbart på uppkommna situationen:
Jag har en mycket god vän (gudfar till hans dotter) som jobbar på ett star alliance företag i en nyckelroll vad det gäller seating och jag flyger med dem 2-3 ggr per år och gjort så senaste 10 åren varav senaste 9 som statuslös....silver räknas inte.

Var gång jag ska ut på turné så kontaktar jag honom i förväg och kollar läget för ev. upgrade.
I 2 fall av 3 är det blankt nej utan får istället nödutgång p g a icke fullbokat plan.
När flighten dock är fullbokad så får jag dock en heads up om att vara suitable for upgrade dvs i mitt fall skjorta på istället för Maiden tshirt!
Då är läget helt annorlunda och jag glider in i en betydligt skönare stol.
Han måste dock alltid skriva en avvikelserapport om vem och varför som uppgraderades.
Det enda undantaget annars är när han är personlig vän med pursern och kan göra en off the record uppgrade.
Her er der tale om en operationel opgradering - det er således helt efter bogen. Hvis du blev opgraderet 3/3 ville det dog, efter min mening, være uacceptabelt.
 

palmen

Moderator
Om det finns lediga platser som ingen vill betala för att uppgradera till (cash elelr poäng) så ser jag väl inga större problem med detta. Sitter jag i business och någon sätter sig bredvid mig så ifrågasätter eller undrar inte jag hur han/hon fick den platsen.
Om det dock skulle visa sig att man uppgraderar en kompis när det finns folk som är villiga att betala cash/poäng för en uppgradering men blir nekade, då är det dock helt fel enligt mig.

Jag har svårt att tänka mig att jag skulle tacka nej till en uppgradering, oavsett vilken anledningen var (så länge ingen får en downgrade eller liknande).
 
Det jag inte förstår är att flygbolagen har en "uppgradelista" som kommuniceras direkt och automatiskt till vagje avgång baserat på spend, status, profit eller vad nu flygbolagen vill premiera. På detta sätt skulle det bli mer rätt. Självklart skulle crew kunna göra en avvikelse men då med en avvikelserapport. På detta sätt borde man få kontroll, tydlighet och samtidigt flexibilitet.
 

Hall

Medlem
Ofta blir det också en massa kompisprat med crewmedlemmen vid sätet när väl uppgraderingen har skett. Man kan förstå att den som blir uppgraderad vill återgälda med att förefalla vara lite extra intresserad av crewmedlemmens helgäventyr men för de passagerare som har betalt för businessbiljetten kan detta vara minst sagt irriterande.
 
Toppen