Senaste nytt

Bali med omnejd - tips på aktiviteter, dykning och hotell/resorts

Nu har vi varit på Bali i snart en månad. Jag kan till viss del förstå de som i denna tråd inte har uppskattat Bali (väntar fortfarande på @agehall förklaring vad som egentligen hände, måhända en upplevelse likt den i The Hangover 2?). Efter några veckor på små familjedrivna hotell så märkte vi att vår fyraåring klättrade på väggarna och behövde träffa några andra barn. Därför valde vi att bo några nätter på en stor resort. Av alla hotellnätter vi har haft här så var det de sämsta (hittills i alla fall). Så om man bor på stora resorts och inte ser så mycket mer så förstår jag att man jämför det med Kanarieöarna (även fast Kanarieöarna också har något att erbjuda om man bara rör lite på sig). Många australiensare, stökigt, skrikiga försäljare och så vidare. Rör man sig dock ut på landsbygden, och framförallt upp i norra delarna så är det ju helt fantastiskt. Oerhört genuint trevliga människor, underbar natur och en väldigt skön känsla. Då får man ta att det inte finns några hotellkedjor att samla poäng på. Istället får man samla på geckoödlor i badrummet. Jag gillar också den ständigt närvarande religionen och hur det har format, och fortfarande formar, samhället här.

Nedan soluppgång över risfälten. Som tur var stötte jag varken på några försäljare eller fulla australiensare ;).

IMG_6024 (1024x683).jpg
 

Sofia

Medlem
Åh så vackert! Det är såna där syner som gör att jag älskar Bali :)

För att hitta häng med andra barn är nog Sanur mitt bästa tips. Det vet jag att många expats som har barn bor och hänger på stranden vid solens upp/nedgång, fikar med mera. Om du vill kan jag kolla närmare med de som bor där om de har tips? När det gäller så små barn brukar ju inte språket vara något stort problem i alla fall.

Förstår precis vad du menar med jobbiga försäljare och fulla australiensare men gillar att ni hittat bortom detta, Bali är ju så himla mycket mer!
 

Unicornone

Medlem
Åker tillbaka över jul o nyår (har inte varit på Bali över nyår sedan 1979-80), för första gången med halva barnaskaran om man nu kan kalla en 15-åring o en 20-åring för barn... Hyr Villa vid havet runt Lovina över jul och nyåret i Ubud-trakten av just anledningen att man hittar så mycket mera Bali åt det hållet. Instämmer i religionens närvaro, det är dessutom väldigt trevligt med en religiös åskådning som tar fram det positiva och inte en massa annat. Tyvärr är inte livet helt enkelt för Balineserna, Djakarta är rätt tunga på dem. Fanns inte de stora turistinkomsterna så skulle det nog se annorlunda ut.
Har genom upplevelse lärt mig att när jag stött på otrevliga människor så är de extremt sällan Balineser, de är antingen Javaneser eller turister.
 

Stefan62

Medlem
Har precis kommit hem efter ca en vecka på Bali som en del i en längre Asien-resa. Det var andra gången jag besökte Bali och för mig är det rena paradiset.

Första gången bodde vi på Grand Bali Beach i Sanur och det var helt underbart lugnt osv. Nu gjorde jag två st återbesök under eftermiddags-/kvällstid för att gå på stranden och sitta på några av restaurnagerna och njuta av tystnaden. Visst har det hänt en del sedan jag var där för 16 år sedan, men det mesta är sig likt. Hotell-priset är detsamma nu som då ca 45 -50 USD/natt inkl American breakfast.

Vid det just avslutade besöket kring månadsskiftet mars/april bodde vi på Ramada Encore i Seminyak. Ett härligt och lugnt resort-hotell med en stor pool och inte så många gäster. I priset ingick en frukost-buffé som inte gjorde någon besviken.

Kuta har aldrig riktigt imponerat på mig och vid senaste besöket så var det väldigt rörigt och stökigt.

Vi hyrde en heldagsguide med bil och fick bl a åka upp på vulkanen, besöka Ubud, en risodling, tempel m.m. - kul och intressant.

Balineserna är undantagslöst trevliga, gästfria, nyfikna och pratar gärna.

Vi planerar redan ett återbesök kring årsskiftet!
 
Har precis kommit hem efter ca en vecka på Bali som en del i en längre Asien-resa. Det var andra gången jag besökte Bali och för mig är det rena paradiset.

Första gången bodde vi på Grand Bali Beach i Sanur och det var helt underbart lugnt osv. Nu gjorde jag två st återbesök under eftermiddags-/kvällstid för att gå på stranden och sitta på några av restaurnagerna och njuta av tystnaden. Visst har det hänt en del sedan jag var där för 16 år sedan, men det mesta är sig likt. Hotell-priset är detsamma nu som då ca 45 -50 USD/natt inkl American breakfast.

Vid det just avslutade besöket kring månadsskiftet mars/april bodde vi på Ramada Encore i Seminyak. Ett härligt och lugnt resort-hotell med en stor pool och inte så många gäster. I priset ingick en frukost-buffé som inte gjorde någon besviken.

Kuta har aldrig riktigt imponerat på mig och vid senaste besöket så var det väldigt rörigt och stökigt.

Vi hyrde en heldagsguide med bil och fick bl a åka upp på vulkanen, besöka Ubud, en risodling, tempel m.m. - kul och intressant.

Balineserna är undantagslöst trevliga, gästfria, nyfikna och pratar gärna.

Vi planerar redan ett återbesök kring årsskiftet!
Vi venter stadig på den rejserapport! :)
 
Åh så vackert! Det är såna där syner som gör att jag älskar Bali :)

För att hitta häng med andra barn är nog Sanur mitt bästa tips. Det vet jag att många expats som har barn bor och hänger på stranden vid solens upp/nedgång, fikar med mera. Om du vill kan jag kolla närmare med de som bor där om de har tips? När det gäller så små barn brukar ju inte språket vara något stort problem i alla fall.

Förstår precis vad du menar med jobbiga försäljare och fulla australiensare men gillar att ni hittat bortom detta, Bali är ju så himla mycket mer!
Tack för erbjudandet, just nu är vi i Sanur och det flyter på bra!

Å andra sidan är ju inte de flesta försäljarna jobbiga om man tar det på rätt sätt. Ett leende, ett nej, lite kallprat. Man måste ha gott om tid och förslagsvis inget barn som försöker sova i vagnen ;)
 

Unicornone

Medlem
Tack för erbjudandet, just nu är vi i Sanur och det flyter på bra!

Å andra sidan är ju inte de flesta försäljarna jobbiga om man tar det på rätt sätt. Ett leende, ett nej, lite kallprat. Man måste ha gott om tid och förslagsvis inget barn som försöker sova i vagnen ;)
Har de påbörjat någon byggnation på gamla Bali Hyatt? I januari var det närmast en krigszon, i stort sett bara ytterväggarna av de tre gårdarna med rum var kvar + den stora restaurangen.
 
Toppen