Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Vad som däremot är viktigt att dra lärdom av och försöka förändra är den stress som försämrade villkor inom branschen kan leda till.

Om nu den vilkorsförändrade "stressen" skule vara root cause till handlandet så har branchen helt andra problem än det att hantera.

Om nu den vilkorsförändrade "stressen" skule vara root cause till handlandet så har branchen helt andra problem än det att hantera.

För en gångs skull är jag benägen att hålla med dej. Jag har tjatat tidigare och kommer att fortsätta att göra det om att flygsäkerheten försämras om man är anställd via bemanningsbolag. Men det har ingenting med detta att göra precis som @Monkey_Class skriver.

Detta är inte en haverikomision ännu, första steget är en utredning hurvida något olagligt skett, OM så är fallet så är det i första hand en juridisk hantering av ärendet. Det skall alltså fastställas hurvida det var en medveten handling eller ett tekniskt fel på planet. Detta görs alltid i landet där olyckan skett, men hittar man inga belägg för olagligheter så överlämnas ärendet till myndigheterna för vidare granskning av teknisk karaktär.

Fel, det inleds alltid i första hand en haveriutredning som i det här fallet leds av franska Haverikommissionen (BEA). I det här fallet valde den franske åklagaren att också inleda en brottsutredning. Dessa pågår parallellt.

För en gångs skull är jag benägen att hålla med dej. Jag har tjatat tidigare och kommer att fortsätta att göra det om att flygsäkerheten försämras om man är anställd via bemanningsbolag. Men det har ingenting med detta att göra precis som @Monkey_Class skriver.

Fram til noe annet er sagt, er jeg helt enig.

Men jeg synes man skal ta med seg ett aspekt. stilles det flere spørsmål om regelendringer i Europa. Amerika (som jeg har nevnt tidligere har strengere regelverk enn Europa hva gjelder ansettelsesforhold OG tekniske forhold) har fra før av regelverk om at piloter aldri skal være alene i cockpit. I Europa måtte det en dødsulykke med 150 mennesker til før politikerene og mediene "tar opp problematikken og ønsker endring". Nå vet vi ikke om ulykken kunne vært forhindret ved å ha noen i cockpit, men allikevel mener jeg det er verdt å se på tendensen i dette. Ulykker skjer, og når man ser hvordan ulykker kan skje og hvordan medier/politikere reagerer så mener jeg at man i det minste, av respekt for de avdøde, vise NOE respekt for de flyvendes uttalelser ang andre aspekter i luftfarten. I min mening iallefall. Når piloter, de som sitter der hver dag, sier i fra om at sikkerheten er truet, så burde man lytte til de. Det betyr ikke at det i dette tilfellet har noe med hendelsen, eller at noen har varslet om noe (selv om det nevnes i pressekonferansen at piloter har varslingsplikt om de ser noe rart med sine kollegaer). Men når man minnes på sin dødlighet, og hvor lite som skal til, som i dette tilfellet med Germanwings.... Så er det greit å kjenne litt på den "cocky attituden" enkelte politikere og andre inntar angående "ansettelsesform har ikke noe med sikkerhet å gjøre". Det er bevist ved forskning, alle som jobber med det daglig sier det. Men allikevel ønskes aldri regelendringer før katastrofer skjer. Men det er bare mine 5 cents, er ikke helt on topic :)

. Kommer til å slite med å fly noe annet enn SAS framover, for der vet jeg iallefall hvem pilotene er. Har noen flights med Austrian, Lufthansa og Estonian framover. Hvordan skal man vite om dette er ok folk, når noe slikt kan skje i Lufthansakonsernet.

Nu kanske det är norskan jag inte förstår men känner du alla piloterna på SAS och deras psykiska hälsa? ;) ;)

Med tanke på att autopiloten var inställd på 96 ft så känns det som en iskall handling.

Ska bli intressant att följa vad som händer nu...

Fram til noe annet er sagt, er jeg helt enig.

Men jeg synes man skal ta med seg ett aspekt. stilles det flere spørsmål om regelendringer i Europa. Amerika (som jeg har nevnt tidligere har strengere regelverk enn Europa hva gjelder ansettelsesforhold OG tekniske forhold) har fra før av regelverk om at piloter aldri skal være alene i cockpit. I Europa måtte det en dødsulykke med 150 mennesker til før politikerene og mediene "tar opp problematikken og ønsker endring". Nå vet vi ikke om ulykken kunne vært forhindret ved å ha noen i cockpit, men allikevel mener jeg det er verdt å se på tendensen i dette. Ulykker skjer, og når man ser hvordan ulykker kan skje og hvordan medier/politikere reagerer så mener jeg at man i det minste, av respekt for de avdøde, vise NOE respekt for de flyvendes uttalelser ang andre aspekter i luftfarten. I min mening iallefall. Når piloter, de som sitter der hver dag, sier i fra om at sikkerheten er truet, så burde man lytte til de. Det betyr ikke at det i dette tilfellet har noe med hendelsen, eller at noen har varslet om noe (selv om det nevnes i pressekonferansen at piloter har varslingsplikt om de ser noe rart med sine kollegaer). Men når man minnes på sin dødlighet, og hvor lite som skal til, som i dette tilfellet med Germanwings.... Så er det greit å kjenne litt på den "cocky attituden" enkelte politikere og andre inntar angående "ansettelsesform har ikke noe med sikkerhet å gjøre". Det er bevist ved forskning, alle som jobber med det daglig sier det. Men allikevel ønskes aldri regelendringer før katastrofer skjer. Men det er bare mine 5 cents, er ikke helt on topic :)
Nu vet vi inte om vad är orsaken till detta så varför drar du in anställningsformsnacket här igen?
Vi vet inte ens om det var stressrelaterad olycka.

Nu kanske det är norskan jag inte förstår men känner du alla piloterna på SAS och deras psykiska hälsa? ;) ;)

Å vite hvem noen er og å kjenne de (känne) er to forskjellige ting. Litt som friend and acquaintance :p

@Dr.Miles - nå kommer du *IGJEN* med påstander jeg ikke har sagt. Anbefaler deg å lese en gang til om du tror jeg drar paralleller MELLOM ting. Jeg setter ting i perspektiv, om hvor fort ting kan snu i luftfarten og hvem man kanskje burde lytte ekstra til.

Intill dess att haveriutredningen är avslutad och eller det är bevisat att andrepiloten hade denna avsikt så kanske man inte ska skena i sina diskussioner. Det finns sjukdomar som debuterar när som helst och som kan ställa till det i huvudet på folk. Har två nära som fått hjärntumörer där det upptäcktes pga att de helt plötsligt(ena under sittande middag) börjar svara helt fel på frågor och inom kort/under timmen) har fått svåra epileptiska anfall. Deras intellektuella fömåga degenererades kraftigt under dessa minuter. Båda var fullt friska(man hade inga tecken på sjukdom när de vaknade på morgonen). Man kan väl tänka att en mindre hjärnblödning på fel ställe också kan ställa till det med en del i huvudet på en pilot?
Det finns ju fullt friska som blir helt låsta i huvudet när de ställs inför paniksituationer som de övat många gånger inför...

Andrepiloten kanske helt enkelt försökte stänga av autopiloten genom att vrida mot "0". Det finns väl säkert andra reglage i cockpit som stängs av så? OBS! Jag är inte pilot, så jag bara spekulerar.

Toppen