Senaste nytt

Germanwings A320 uppges ha störtat i södra Frankrike

Hualigen. Någonstans kan i alla fall jag, hur hemskt det än må vara, "acceptera" olyckor. När det kommer till överlagt illdåd blir det en annan femma. Känns som att en sådan här sak (om det nu är ett medvetet val att störta planet) kan undvikas så enkelt med förändring av rutiner.

Ja alldeles oavsett antalet flygtimmar är det obegripligt att någon skulle kunna göra något sådant här. Personligen är jag fortfarande skeptisk till självmordsteorin. Bland annat kan jag inte förstå varför han, om det nu skulle handla om ett självmord/massmord, inte dök betydligt brantare. Rimligen borde han väl ha önskat minimera tillgänglig tid för att försöka bryta upp cockpitdörren, om nu självmordsteorin skulle vara rätt.
Håller helt med dig. Det är väldigt snabba slutsatser från inblandade och media, som alltid vid incidenter och olyckor inom flyget. Att exempelvis uttrycka sig att "just nu kan vi inte utesluta att piloten kraschat medvetet, men vi jobbar förutsättningslöst än så länge" skulle jag tycka var smakfullt i det här läget.
Att piloten andas helt normalt får mig snarare att tänka att han har tuppat av på nåt sätt än att han sitter och tittar ut. Besvärande omständighet är dock om han har nekat kaptenen inträde i cockpit en stund innan.

Det här kan ju bli riktigt sprängstoff om det visar sig ha någonting att göra med Pilotsituationen/strejksituationen hos Germanwings/Lufthansa.

Den andra svarta lådan lär väl ge svarat....när man tolkat teknisk data. Om det visar sig att han manuellt hanterat planet hela vägen till kollision vet man ju att han inte tuppat av.

Helt förfärligt oavsett anledning, men om denna teori stämmer....då har hela branschen fått sig en rejäl törn. Tänk att inte vara trygg med sina kollegor i flygplanet..

Håller helt med dig. Det är väldigt snabba slutsatser från inblandade och media, som alltid vid incidenter och olyckor inom flyget. Att exempelvis uttrycka sig att "just nu kan vi inte utesluta att piloten kraschat medvetet, men vi jobbar förutsättningslöst än så länge" skulle jag tycka var smakfullt i det här läget.
Att piloten andas helt normalt får mig snarare att tänka att han har tuppat av på nåt sätt än att han sitter och tittar ut. Besvärande omständighet är dock om han har nekat kaptenen inträde i cockpit en stund innan.

Hvis kapteinen faktisk ikke har kommet seg inn, så har styrmann vært ved bevissthet. Den eneste andre muligheten for at kaptein ikke kommer seg inn igjen er at det helt tilfeldigvis ble slik at døren gikk i lås rett før flyet på magisk vis skrudde på vertical speed-intervention. Det er ganske mange ting som er "ekstremt usannsynlig og tilfeldig" som skal skje samtidig for at dette ikke er at styrmann med vilje stenger ute kaptein og on purpose engages vertical speed. Disse to tingene skjer ikke av seg selv, og ved en malfunction skal det godt gjøres alt alt skjer samtidig.
HVIS døren gikk i lås, og styrmann var ved bevissthet, vil hans første naturlige reaksjon være : Germanwings xxxx mayday mayday mayday (evt panpanpan) requesting immediate vectors for landing til ATC. Man sitter ikke i stillhet. Og om han så mistet munn og mele skulle han uansett ha satt vektorer til nærmeste flyplass (noe piloter ofte briefer om ved trykkfall over høye fjellkjeder). Du fortsetter ikke bare rett fram, uten å si ett eneste ord. Det er helt unormalt ifht hvordan en normal pilot ville handlet. Det er problemfritt å operere et fly alene, selv om kapteinen uheldigvis skulle bli låst ut. Men du oppfører deg ikke slik, i så tilfelle.

Bild som visar att man manuellt skruvat på reglaget till autopiloten ner från marschhöjd till lägsta värdet. Länken nedan från Aftonbladet.

Twitter

Nu börjar Aftonbladet spåra ur, man har lagt upp en stor bild på andre piloten rätt på löpet och basunerar och tjatar med hans namn och vem ha är som person...

Lufthansa kommenterar på Facebook.

We are shaken by the upsetting statements of the French authorities. Our thoughts and prayers continue to be with the families and friends of the victims. The next press conference will take place this afternoon at 2.30 pm (German time).

Även om det känns förskräckligt att denna olycka kan ha varit ett utvidgat självmord så är det viktigt att tänka på att risken att råka ut för något sådant är i princip statistiskt omöjligt.

Och trots psykologiska tester och noggranna kontroller så kommer man aldrig att kunna gardera sig helt för att något liknade ska hända.

Psykiskt ohälsa drabbar alla yrken och samhällsklasser.

Vad som däremot är viktigt att dra lärdom av och försöka förändra är den stress som försämrade villkor inom branschen kan leda till. (Dock inte sagt att detta har något med denna händelse att göra.)

Last edited:
Toppen