Senaste nytt

Hur oberoende är Businessclass egentligen?

• Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Jacob nämnde, om jag inte missminner mig, tidigare att en resebyråkoncern står som ägare till BC?
Jag menar inte det som kritik, utan mer som ett undrande. Jag ser sällan att något/någon kan anses som oberoende oavsett.

I söndags började man på riktigt ifrågasätta, idag är det tisdag... Hur länge tycker du det är rimligt att vänta?

Är ju trots allt bara 1.5 dag (söndag är ingen arbetsdag för alla misstänker jag).
Man vill ju såklart ha ett svar, men hellre ett genomtänkt....än att man måste korrigera sin förklaring 118x i efterhand.
Sen ska vi ju komma ihåg att denna tråd fortsätter....och kanske kommer någon ny åsikt presenteras som de måste ta hänsyn till.

Att det måste komma en förklaring, det är vi dock eniga om!

Är ju trots allt bara 1.5 dag (söndag är ingen arbetsdag för alla misstänker jag).
Man vill ju såklart ha ett svar, men hellre ett genomtänkt....än att man måste korrigera sin förklaring 118x i efterhand.
Sen ska vi ju komma ihåg att denna tråd fortsätter....och kanske kommer någon ny åsikt presenteras som de måste ta hänsyn till.

Att det måste komma en förklaring, det är vi dock eniga om!

Det är ju inte så länge sedan ägaren själv kommenterade i tråden....
Hur oberoende är Businessclass egentligen? | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor

Menar det. Men förhoppningsvis har man insett vikten av att låta debatten ebba ut en aning, för att senare ha ett samlat svar från bc.se....inte bara en person.

Jag hoppas o tror på det, men jag blir tveksam efter jag läst hur man hanterade frågan om Emirates....
Personliga semestrar mm är ute urskuldande för uteblivna svar i veckovis - inte proffsigt.

Jag tycker att det är bra att den här diskussionen har kommit upp. När jag läste artikeln/inlägget som öppnade för den reagerade jag, liksom några andra, att det inte var särskilt väl skrivet. Massor av floskler staplade på varandra och en del syftningsfel, etc...

När det gäller "potentiella bindningar/jävsförhållanden" (som det brukar heta i Läkartidningen) är bland det bästa jag sett en bok skriven av en journalist på The Guardian. Han redogjorde helt enkelt för vad han betalat själv och vad han blivit bjuden på - i det här fallet en kryssning, för att han helt enkelt inte skulle ha haft råd annars.

Jag tycker gott och väl att redaktionen - och för den delen alla som postar - skulle kunna skriva en kort not om vem som betalat för resan/hotellet/restaurangen. Trots att man har blivit bjuden på krogen behöver det inte smaka illa, eller hur? Men då är det raka rör och transparent. Det är mitt förslag till redaktionen, och det skulle behövas mer av detta även inom traditionell journalistik (bilar, resor, produkter, restauranger mm).

har inte detta ämne varit på tapeten förut men då stängdes den av en medlem ur redaktionen med hänvisning till att det var " Irrelevant " !?

Jag har precis avslutat möte med våra utvecklare. Jag var själv på TUR-mässan i Göteborg torsdag-fredag och såg inte artikeln och kommentarerna förrän på måndagen när diskussionen redan hunnit bli omfattande.

Det är ingen tvekan om att det här är och har blivit helt fel. Vi kommer så snart det går märka upp att detta är avsett som inspiration snarare än som traditionell recension. Det jobbas på i skrivande stund, hur det ska göras praktiskt och vad tekniken tillåter. Sedan får det bli en senare diskussion om det finns en framtid för denna typ av material och hur det i så fall ska hanteras.

Vad gäller övrigt material på BusinessClass stämmer inte mycket av det som lyfts fram här. Det är en extremt liten del av de idag drygt 450 reviews och 1800 artiklar på BusinessClass som betalats av någon annan. Jag har själv lagt åtskilliga hundratusen kronor av privata pengar + bonuspoäng på resematerial. Jag sitter just nu och skriver på tre hotellrecensioner, två businessflygningar och en resa med Blå Tåget, varav allt betalts på normalt sätt med resa incognito.

Det mesta som görs är i form av kombinationsresor. Som exempel besök på en mässa någonstans med möten och lanseringar i kombination med flygtest fram och tillbaka och hotelltest på plats, som sätts ihop efter bästa förmåga och beroende vad som går att finna prismässigt och med publiceringar som sedan sprids ut över tid för lite variation. ITB-mässan tidigare i mars är ett sådant exempel, TUR-mässan i förra veckan ett annat som då inkluderade test av flyg, tåg, ett hotell, en flygplatslounge, två nya SJ-lounger och tre möten. Eftersom tid och resurser är bristvara är det det absolut mest effektiva. Traditionella pressresor är generellt ointressanta då de är för långa och innehåller alldeles för mycket som är irrelevant för oss, tid som bara går till spillo.

Lanseringsevent och liknande har också nämnts här, de är nästan alltid ”by invitation”, dvs de är inte öppna för allmänheten. Är det i flygmiljö krävs dessutom alltid ackreditering med ledsagning. Desto större saker det är desto mer slutet brukar det vara och i vissa fall har de skandinaviska kontoren fått jobba ganska hårt för att vi ska få komma med. Man tvingas inse att Skandinavien trots allt är ganska litet i stora världen. Men även där betalar vi faktiskt större delen själva, biljetten till lanseringen av SAS longhaulstolar i Köpenhamn ligger som exempel som reseräkning.

Vi har varit på några premiärflygningar och de är nästan alltid reserverade för media/specialinbjudna utan vanliga passagerare och då är vi förstås där som media. Detta har aldrig gjorts någon hemlighet av och brukar framgå i text och bilder. Vi brukar då exempelvis inte kommentera servicen i någon omfattning eftersom alla är på tårna, särskilt om även CEOn är ombord. Stol och mat är ju vad det är. Skulle de göra något extra är det ganska enkelt att notera baserat på tidigare erfarenheter. Den stora fördelen med dessa är å andra sidan att det nästan alltid finns produktansvariga/officiella representater på plats som kan svara på frågor, människor som normalt är väldigt upptagna och sånt som inte går att ordna som privatperson.

Denna tråd är förstås väldigt trist att läsa, särskilt om det påverkar övriga verksamheten och synen på övrigt material. Men action är i alla fall på gång för att försöka få fredagens problem ur världen.

Jag hänger inte riktigt med i ditt resonemang här. Tycker du verkligen att det är ok med smygreklam så länge det är uppenbart att det är reklam och inte en oberoende recension? Det kanske inte är uppenbart för alla, och om texten skulle vara skriven med lite mer "BC-stil" skulle det bli ännu svårare att avgöra vad som är uppenbar reklam och inte. Jag förespråkar nolltolerans.
Nej, jag uttryckte mig dessvärre nog lite otydligt. Jag menade att det största problemet med texten inte var att den var en annons, vilket också var ett problem, utan att den var så platt och meningslös. Det förväntar jag mig inte av texter bc.se. Självklart förväntar jag mig inte heller textreklam utan tydlig markering.

Toppen