Jag har precis avslutat möte med våra utvecklare. Jag var själv på TUR-mässan i Göteborg torsdag-fredag och såg inte artikeln och kommentarerna förrän på måndagen när diskussionen redan hunnit bli omfattande.
Det är ingen tvekan om att det här är och har blivit helt fel. Vi kommer så snart det går märka upp att detta är avsett som inspiration snarare än som traditionell recension. Det jobbas på i skrivande stund, hur det ska göras praktiskt och vad tekniken tillåter. Sedan får det bli en senare diskussion om det finns en framtid för denna typ av material och hur det i så fall ska hanteras.
Vad gäller övrigt material på BusinessClass stämmer inte mycket av det som lyfts fram här. Det är en extremt liten del av de idag drygt 450 reviews och 1800 artiklar på BusinessClass som betalats av någon annan. Jag har själv lagt åtskilliga hundratusen kronor av privata pengar + bonuspoäng på resematerial. Jag sitter just nu och skriver på tre hotellrecensioner, två businessflygningar och en resa med Blå Tåget, varav allt betalts på normalt sätt med resa incognito.
Det mesta som görs är i form av kombinationsresor. Som exempel besök på en mässa någonstans med möten och lanseringar i kombination med flygtest fram och tillbaka och hotelltest på plats, som sätts ihop efter bästa förmåga och beroende vad som går att finna prismässigt och med publiceringar som sedan sprids ut över tid för lite variation. ITB-mässan tidigare i mars är ett sådant exempel, TUR-mässan i förra veckan ett annat som då inkluderade test av flyg, tåg, ett hotell, en flygplatslounge, två nya SJ-lounger och tre möten. Eftersom tid och resurser är bristvara är det det absolut mest effektiva. Traditionella pressresor är generellt ointressanta då de är för långa och innehåller alldeles för mycket som är irrelevant för oss, tid som bara går till spillo.
Lanseringsevent och liknande har också nämnts här, de är nästan alltid ”by invitation”, dvs de är inte öppna för allmänheten. Är det i flygmiljö krävs dessutom alltid ackreditering med ledsagning. Desto större saker det är desto mer slutet brukar det vara och i vissa fall har de skandinaviska kontoren fått jobba ganska hårt för att vi ska få komma med. Man tvingas inse att Skandinavien trots allt är ganska litet i stora världen. Men även där betalar vi faktiskt större delen själva, biljetten till lanseringen av SAS longhaulstolar i Köpenhamn ligger som exempel som reseräkning.
Vi har varit på några premiärflygningar och de är nästan alltid reserverade för media/specialinbjudna utan vanliga passagerare och då är vi förstås där som media. Detta har aldrig gjorts någon hemlighet av och brukar framgå i text och bilder. Vi brukar då exempelvis inte kommentera servicen i någon omfattning eftersom alla är på tårna, särskilt om även CEOn är ombord. Stol och mat är ju vad det är. Skulle de göra något extra är det ganska enkelt att notera baserat på tidigare erfarenheter. Den stora fördelen med dessa är å andra sidan att det nästan alltid finns produktansvariga/officiella representater på plats som kan svara på frågor, människor som normalt är väldigt upptagna och sånt som inte går att ordna som privatperson.
Denna tråd är förstås väldigt trist att läsa, särskilt om det påverkar övriga verksamheten och synen på övrigt material. Men action är i alla fall på gång för att försöka få fredagens problem ur världen.