Senaste nytt

Livet är orättvist

Vad ska man egentligen jobba som då? Blir lite nyfiken... jag kanske också borde byta jobb egentligen.

Politiker, bra betalt och det finns inga formella kunskapskrav.

Ang. Travelpass, underligt att Norwegian inte lanserat någon liknande produkt, behövs inga lounger
kuponger som gäller på barer och restauranger på flygpl. är minsta lika bra, kanske t.o.m bättre än SK T4.

Politiker, bra betalt och det finns inga formella kunskapskrav.

Instämmer till 100%. Du är ju inte vald av folket, och för det får du 56 kSEK i grundlön plus+ tillägg.
Inga krav utöver att dina polare i partiet gillar dig således.
Hänger du dig kvar i ett par mandatperioder eller så, så har du ditt på det torra för resten av livet - fram till döden inträffar.

Jo, jag förstod det. Ville bara haka på det hela. Låter helt klart som en väldigt slitsam livsstil. Även om jag tycker om att resa och är en morgonmänniska tror jag inte riktigt att jag skulle vilja jobba alla dagar i veckan alltid. Jag vet att många management consulting-bolag söker folk, men osäkert om jag skulle lämna mitt nuvarande jobb för det. Hmm... detta är nog kanske lite off topic, fast om "the topic" är livet är orättvist kanske man kan diskutera livet i alllmänhet.

Förutom politiker då, kan kan man väl utifrån diskussionen som har förts generellt säga att man ser till att skaffa sig en kompetens som gör att kostnaden för den sent bokade businessbiljetten är en spott i havet, jämfört med de kostnadsminskningar, intäktsökningar, eller förhindrande av intäktsbortfall som du tack vare din kompetens bidrar med hos kunden.

Instämmer till 100%. Du är ju inte vald av folket, och för det får du 56 kSEK i grundlön plus+ tillägg.
Inga krav utöver att dina polare i partiet gillar dig således.
Hänger du dig kvar i ett par mandatperioder eller så, så har du ditt på det torra för resten av livet - fram till döden inträffar.

höjt till 57kSEK
Arvoden - riksdagen.se

och det utan att ens behöva vara på jobbet:
Det finns inga formella krav på närvaro i riksdagen. Riksdagens ledamöter får sitt mandat av väljarna i samband med val. Det är ledamotens ansvar att leva upp till detta förtroende under den följande mandatperioden. I nästa val avgör väljarna om förtroendet ska förnyas.

höjt till 57kSEK
Arvoden - riksdagen.se

och det utan att ens behöva vara på jobbet:
Det finns inga formella krav på närvaro i riksdagen. Riksdagens ledamöter får sitt mandat av väljarna i samband med val. Det är ledamotens ansvar att leva upp till detta förtroende under den följande mandatperioden. I nästa val avgör väljarna om förtroendet ska förnyas.
Är det inte fascinerande? De envisas med att påstå att vi har valt dem - det är ju faktiskt inte sant.
Länge leve det Schweiziska systemet - det bästa av alla defekta 'demokratiska' system.
Gå gärna in på deras hemsidor och studera de individuella personernas profiler och insatser.
Mitgliederverzeichnis Nationalrat
I den kretsen fins det många MED (hög) utbildning!
Har Sverige något som ens kommer i närheten?

Har som relartivt ny medlem med intresse läst era inlägg om vilka champagner som serveras o/b. vilka lounger som är bäst, olika businessclasservice, säternas bekvämlighet och så mycket annat som gör livet trevligt och behagligt.

Själv har jag ett (dyrt)Travelpass inrikes, vilket de facto är business C-class, medför guldstatus direkt vid erhållandet Dessutom blir det en herrans massa poäng efterom jag reser flera gånger/vecka. och får 1.500 poäng per enkelresa.
Som nämnts av andra här så är inrikes inte särskilt spännande i något land i världen. Det som i min mening gör det ytterligare lite mindre spännande i Sverige är att vi fortfarande håller hårt på uppdelningen inrikes/utrikes, trots Schengen samarbetet.

Exempelvis i Tyskland gör man ingen som helst skillnad på om flyget i Frankfurt går till Stockholm eller Berlin. Det är samma terminal, incheckning, lounger och gater och då blir det en något trevligare upplevelse. Hade man agerat likadant i Sverige hade man som guldmedlem på Arlanda vid inrikesflygningar haft en ordentlig guldincheckning, fast track, samt tillgång till Scandinavian lounge (en förstorad sådan förhoppningsvis). Dessutom hade man haft tillgång till lounge även på Landvetter. Så fungerar det i de flesta europeiska länder.

I övrigt är det som de flesta sagt att det blir vad man gör det till. Vi är många som både fått guldkort och fått testa spännande champagner för att vi gjort aktiva medvetna val. Med ditt resemönster och ett travel pass som alltid bokas i högsta bokningsklass bör du dock kunna få ihop rätt mycket poäng att använda till något kul.

Om man åker "buss" till jobbet så finns det ju inget skynke heller. Att pendla dag för dag med flyget inom Sverige är ju kanske inte mer än just det, att pendla. Inget annat inrikesbolag ger ju mer heller. Du får ju dock dina poäng på dina flyg och precis som du säger så blir det ju en del. 1500 per sträcka är bra, en motsvarande resa till till exempel London i Extra ger ju bara 2250 poäng.

Jag tycker att reseintresset går väldigt bra att förena med att vara konsult i eget bolag. Först och främst så kan man leta uppdrag på längre/kortare tid med längre/kortare pendling efter vad man är intresserad av. Sedan sätter man sin egen resepolicy och bokar oftast egna biljetter, vilket skapar stora möjligheter till olika former av maximering. Jag kan vidarefakturera en stor del av mina resekostnader - men ibland blir det utbildning, konferenser och säljmöten på olika destinationer, alltid avdragsgillt så klart!

Toppen