För att återupprepa något jag försökte få fram tidigare, men i lite andra ord.
Nej det går inte att påvisa en ökad olycksfrekvens hos kontraktsanställda piloter (åtminstone inte än). Men en del av detta kan nog bero på att det sker så extremt få olyckor. Statistik på incidenter (i princip saker som inte leder till havkomutredningar) är inte offentlig (såvitt jag vet) så där går nog inte att dra några direkta slutsatser.
Vad jag, som arbetar i flyget, oroar mig för, är att det här är en erodering av den säkerhetskultur som länge har funnits inom flygbranschen.
Det är en kultur som ska präglas utav "just culture", där misstag inte bestraffas (annat än grav oaktsamhet) och man internet sprider rapporter och statistik för att uppmärksamma riskerna.
Jag har i mitt jobb ett visst antal timmar jag varje år måste göra för att behålla valdieringen på min flygledarlicens. Detta inkluderar förutom min faktiska kompetens at tjag måste lägga tid i simualtor på att öva "unsual circumstances" (på samma sätt som piloter gör) men även att jag ska lägga tid på en eller flera av en lista aktiviter (t.ex. studiebesök med brandkår eller en dag med piloter, allt för att bgyga erfarenhet) samt något av det viktigaste (enligt mig). Jag måste lägga ett antal timmar varje år med mina kollegor där vi sitter och tittar igenom inspelningar utav saker som har hänt som vi kan dra lärdom av. Det inkluderar pilotfel, flygledarmisstag, förare av fordon som gör fel, etc etc.
Detta gör vi inte för att döma andra, utan för att fundera och resonera kring hur vi hade hanterat en uppkommen situation, samt hur vi kan förhindra att det händer oss.
Det är denna inställning till säkerhet, denna säkerhetskultur, som ska genomsyra allt vi gör. Det är på grund av detta jag skriver massor med fler rapporter än lagtexten kräver. Vi har också en omfattande säkerhetsplan med olika risker för just min arbetsplats, samt ett omfattande löpande säkerhetsarbete.
Jag har skrivit rapport på mig själv, och i prinicp sagt "det här hände, det berodde enbart på att jag själv gjorde fel". Skulle du som timanställd känna dig trygg med att skriva en sån rapport?
Skulle du känna dig trygg med att skriva en rapport och kritisera dig själv och dina mer chefer om du visste att dom inte ens behöver formellt avskeda dig för att ställa dig på backen?
Jag avskyr att försena flygtrafik, det är något av det mest frustrerande jag vet. Men jag blankvägrar att skära i hörnen på våra säkerhetsmarginaler. Om något inte känns rätt så gör jag något åt det. Om något inte verkar vettigt så skriver jag en rapport. Men då vet jag också att mitt företag inte får sparka mig för att jag påpekar att jag tycker deras procedurer är osäkra. Jag vet också att om jag orsakar förseningar på grund av säkerhetsskäl kommer mina chefer att stå upp för mig mot våra kunder när dom klagar.
Säkerhet är inte bara något som uppstår. Det bygger på en solid grund av säkerhetstänk som måste finnas i alla nivåer på en organisation. Man kan börja ta bort grunden utan att det märks så mycket utåt. Men den dagen huset väl rasar, då är jag rädd att det kommer ramla ihop rejält.
Finns för övrigt, för den som är intresserad, dokument på detta ämne skrivna av bolaget jag jobbar för. T.ex. vår "safety plan 2014-2016",
http://www.nats.aero/wp-content/uploads/2012/07/Safety-Plan-2014-16-lores.pdf
The future of safety in ATM
http://www.nats.aero/wp-content/uploads/2014/05/TheFutureOfSafetyInATM2014.pdf